    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: (humor) najdroższy piekarnik
    Date: Fri, 8 Feb 2013 02:39:39 +0100

    news:slrnkh8i5b.9s7.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Rebe Anerys wyłożył pismo:

    > A czy ul, w którym robiono miód spadziowy jest jeszcze koszerny?
    > Czy godzi się jeść miód -- dajmy na to -- wrzosowy, który powstał
    > w nim później?

    Nie jestem żydem, powiem tylko tyle, że sama pszczoła, zwierzęciem koszernym
    nie jest. Mimo to miód, prócz spadziowego, jest koszerny. Czy inny miód
    robiony po spadziowym będzie koszerny, tego ci nie powiem. Może mi się uda
    to wyczytać, może być tak, ze trzeba dokonać rytualnego oczyszczenia, ludzie
    używają do tego mykwy, a co do zwierząt i przedmiotów... tego nie wiem,
    jeszcze się nie doczytałem. To co wiem, wynika z tego, że część zasad
    zdążyem przeczytać, interesuje mnie to (mam też pewne przypuszczenie do
    pradawnego pochodzenia Cyganów, na razie muszę to konkretniej zgłębić, żeby
    poruszając ten temat nikogo nie urazić), jakie zwyczaje ma jaka nacja,
    choćby po to, aby pojawiając się wśród nich, "nie dać ciała", żeby np.
    żydowi nie zaproponować schabowego, muzułmaninowi piwa alkoholowego, czy nie
    popełnić innej gafy. A wchodząc do meczetu, zdjąć buty. ITD.
    Wracając na moment do ula, bardziej bym przypuszczał, że tak się pasiekę
    urządza, żeby pszczoły nie miały dostępu do spadzi, lub by chociaż ich nie
    interesowała. Ale tego też nie wiem, może głębiej zajrzę w zasady kaszrutu i
    coś znajdę? Albo jakiegoś rabina podpytam? Czy pszczelarza, znałem kilku,
    ale już nie żyją...