  • 51. Data: 2009-10-14 11:34:54
    Temat: Re: hdr i pseudohdr
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Sebastian Nibisz wrote:

    > Zależnie od algorytmu scalania ekspozycji. To jednak w 99% nie jest
    > zwykła średnia arytmetyczna a zróżnicowany udział procentowy, zależny od
    > różnych współczynników.

    Oczywiście że tak, przecież stosuje się odpowiednie funkcje wagowe.

    > Trzeba też wziąć pod uwagę, że w procesie
    > mapowania tonów, zwiększany jest mikrokontrast, który w znacznym stopniu
    > wzmacnia szum.

    No zależy jakiego sie używa algorytmu...

    > Dla skutecznej redukcji szumu w obrazach HDR, wymagane jest użycie
    > większej ilości pośrednich ekspozycji.

    To oczywiste.

  • 52. Data: 2009-10-14 11:48:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Więc jeśli już bierzemy wyłącznie odpowiednio "jasne" fragmenty
    > obrazu, to w ten sposób zmniejszymy szum przez uśrednianie.

    co wypisujesz ?? co piszesz ?
    skad czerpiesz natchnieni dla takiej fantazji ?
    problem w tym ze nie mozna zidentyfikowac szumu tego ktory pozostaje
    jako widoczny ( czesc szumi jest usuwana na matrycy dzieki tzw szyrym
    pixelom - glownie szum termiczny) .
    to slabiutkie napiecie na pixelu moze byc wynikim slabego naswietlenia
    albo i szumu.
    odcinajac sygnal ponizej pewnej wartosci progowej - zastepujesz
    miejsca powiedzmy obrazowo ciemnoszare - czarnymi. brak sygnalu

    i z czym to chcesz usredniac ?
    w ten sposob wcale nie zmniejszysz odstepu sygnalu od szumu w pixelu
    dla ktorego wartosci bys wyliczyl jako jakas srednia z takiego
    zredukowanego pixela i innego jasniejszego.

    to tak jakbys mieszal wygenerowany graficznie bezszumowy obraz czarny
    z rzeczywistym zdjeciem majacym jakies tam szumy i probowal usrednic
    wynik , sadzac ze spadna szumy . odstep szumu od sygnalu obrazu nie
    ulega zmianie.

    jedyna szansa na rzeczywiste obnizenie szumu jest zlozenie paru zdjec
    tak samo naswietlonych ( tzn tak naswietlonych ze uzyskujemy
    prawidlowy obraz czyli najnizszy szum dla prawidlowego obraz) i ich
    zlozenie . Dzieli przypdkowmu charakterowi szumow mozna uzyskac efekt
    obizenia.

    w hdr jedno ze zdjec to najmniej naswietlone wnosi obraz bardziej
    zaszumiony od pozostlych - nie ma szansy na obnizenie szumu - mozna
    sie zastnawiac co robic zeby nie wzrosl istonie,

    XXX

    Ale jeśli dany

  • 53. Data: 2009-10-14 12:03:06
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Okt., 13:48, XX YY <f...@g...com> wrote:
> [...]
    > zaszumiony od pozostlych - nie ma szansy na obnizenie szumu - mozna
    > sie zastnawiac co robic zeby nie wzrosl istonie,

    Zitierten Text ausblenden -

    > - Zitierten Text anzeigen -

    zeby nie byc goloslownym
    tutaj przyklad
    http://picasaweb.google.de/firebird2222/SpcerNoca#52
    78424864488790130

    zobacz na sciane lasu.

    oczywiscie odcinajac ja ( czyli pixele ponizej pewnej wartosci proho
    ´gowej jak to nazywasz )pozbywama sie szumow w tamtym rejonie , tylko
    ze obraz przestaje byc hdr-em
    to jest kosztem dynamiki.

    hdr w aktualnej postaci nie prowadzi do obnizenia szumow - wrecz
    przeciwnie tedencj do podnoszenia

    obnizanie szumow jest okupione zawezaniem dynmiki czyli jest
    przeciwienstwem HDR

  • 54. Data: 2009-10-14 12:18:33
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Oczywiście że tak, przecież stosuje się odpowiednie funkcje wagowe.

    Słowotok XXYY skłonił mnie do pewnych przemysleń i jestem skłonny przyznać mu
    częśćiowo rację. Jeżeli weźmiemy parę wersji tego samego piksela z różną
    jasnością to tak naprawdę szum nam się nie zmniejszy, a jedynie uśredni.
    Dlaczego? Bo piksel ciemniejszy musimy wcześniej znormalizować przez funkcję
    transferu. Więc czym piksel ciemniejszy tym jego szum bardziej zostanie
    wzmocniony i nie będzie się znosił przy składaniu z innymi. Wyjdzie z tego
    składanie drgań o różnej amplitudzie i nie dostaniemy płaskiej linii.

    Oczywiście funkcja wagowa załatwi nam sprawę w ten sposób, że dostaniemy szum
    raczej nie większy, niż na najlepiej naświetlonym z pikseli (czyli w praktyce
    zwykle pomijalny), ale jednak nie mniejszy. Dopiero wykonanie minimum dwóch
    ekspozycji z dokładnie tymi samymi ustawieniami i wrzucenie ich do całego
    procesu wpłynie na obniżenie szumu.

  • 55. Data: 2009-10-14 12:36:33
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Okt., 14:18, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

> [...]
    > częśćiowo rację. Jeżeli weźmiemy parę wersji tego samego piksela z różną
    > jasnością to tak naprawdę szum nam się nie zmniejszy, a jedynie uśredni.

    wlasnie

    problem w tym ze nie potrafimy okreslic co jest szumem a co sygnalem .
    gdyby to bylo mozliwe jak nap w przypdku dzwieku to moznaby
    potraktowac odszumiaczem analogicznie do muzyki . Pzy wkorzystniu
    instrumnetaruim jakie dal nam Fourier do dyspozcji udaje sie to zrobic
    w praktyce idealnie.

> [...]
    > wzmocniony i nie będzie się znosił przy składaniu z innymi. Wyjdzie z tego
    > składanie drgań o różnej amplitudzie i nie dostaniemy płaskiej linii.

    nie moze sie znosic z innym szumem gdyz nie jest zanany jako szum
    to moze bys tez sygnal obrazowy.
    w ten spsob udaje sie zredukowac szumy ale i przy tej okazji
    zubozeniu ulega obraz , jakies jego element ulegaja redukcji.

    zdjecie ktore przytoczylem jest dobrym prykladem - na oryginale
    poprawnie naswietlonym sciana lasu jest jednolita czarna plama - nie
    ma szumow ale i nie ma obrazu.

> [...]
    > ekspozycji z dokładnie tymi samymi ustawieniami i wrzucenie ich do całego

    w praktyce nie jest to takie proste , efekt zaczyna byc widoczny przy
    kilku zdjeciach , ale problemem jest nie tyle idealne zlozenie
    pojedynczych zdjec co dokladnie takie samo sfotografowanie przemiotu ,
    tzn kazdy pixel powinen pokazywac dokladnie taki sam elemnt
    rzeczywisty .W praktyce nie jest to takie latwe do osiagniecia przez
    co otrzymujemy spdek szumow ale jednoczesnie spadek rozdzielczosci.

    wg mojej praktyki - oczywiscie nie laboratoryjnj tylko domowej przy
    zlozeniu 4 zdjec uzyskalem lekki spadek szumow ale w sumie nie na tyle
    istotny by warto bylo te uciazliwa metode stosowac jako metode
    odszumiania na codzien.

  • 56. Data: 2009-10-14 13:17:22
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]

    potraktowac odszumiaczem analogicznie do muzyki . Pzy wkorzystniu
    instrumnetaruim jakie dal nam Fourier do dyspozcji udaje sie to zrobic

    ======

    Eeee tam.... A duwymiarowa transformata Fouriera? Są fitry obrazu oparte na
    takiej transformacie.
    Mam wrażenie że odeszliśmy nieco od tematu wątku ;)

    --
    Lol

  • 57. Data: 2009-10-14 13:53:18
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Lol wrote:

    > Eeee tam.... A duwymiarowa transformata Fouriera? Są fitry obrazu oparte na
    > takiej transformacie.

    Dobre rezultaty daje odszumianie przy pomocy falek.

  • 58. Data: 2009-10-14 19:45:28
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 14 Paź, 13:06, Sebastian <n...@n...com> wrote:
> [...]
    zyczny#

    > Tak bez ideologi, teorii i wyliczeń - moim zdaniem:
    > - HDR Janka ładniejsze w porównaniu z odpowiadającymi Nieznajomego
    > - HDR wyraźnie ładniejszy niż pseudo HDR (czy jak go zwał)

    Tu nie chodziło o konkurs piękności.
    Przykłady dowodzą, że z jednego RAW można uzyskać bardzo zbliżone
    efekty do tych polegających na klejeniu kilku obrazów zrobionych
    bracketingiem. Zrobić to można SZYBKO i bez większej wiedzy, wszystko
    robiłem na ustawieniach domyślnych.
    Dodajmy do tego fakt, że czasami, w pewnych sytuacjach, nie zrobimy
    brackietingu. Pozostaje tylko i wyłącznie JEDEN raw.

    > Tylko obiekt mógłby by być bardziej kolorowy, różnice pewnie bardziej by
    >  się rzucały w oczy

    Nie przypuszczam aby rożnice były większe, im więcej światła w scenie
    tym różnice są mniejsze.
    Scena do testów została dobrana perfidnie większość kadru to głęboki
    cień albo plama wypalonego światła. Ale jak widać i nawet przy takiej
    scenie jeden RAW daje radę.

  • 59. Data: 2009-10-14 19:49:08
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 14 Paź, 10:51, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

    yczny#

    > O Jacuś, stworzyłeś nową metodę dowodzenia twierdzeń? Wnioskowanie przez
    > przykład? :DDD

    Przecież w fotografii chodzi właśnie o efekt końcowy czyli obrazek
    (czy u mnie przykład). Nikt nie opisuje fotgrafi słowami aby podniecać
    się czytając o niej. Na fotografię się patrzy.

    Ale jak widać są tacy jak ty, którzy wolą pitolić na forum / grupie
    zamiast robić fotki, Mateuszku.

  • 60. Data: 2009-10-14 20:19:31
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Nieznajomy pisze:
    > No tak, jak zwykle, bałaganiarstwo panuje u ciebie bezgranicznie. To
    > jest środkowy raw, ale wg numerków jakie nadaje aparat, czyli ...
    > 35.orf. Tyle, ze jaeśli chodzi o ekspozycję to jest on akurat -1ev,
    > więc trudno aby wynik był podobny do hdrjpg, bałaganirzu.

    No cóż, każdy normalny człowiek wie, że w naszym przypadku środkowy
    oznacza ekspozycję ze środka czyli 0EV. No, ale każdy normalny...

    Reszty mi się nie chce oglądać ani komentować.

    > W moim linku dwa ostanie przykłady to HDR z 3xjpg z bracketingiem
    > +/-1ev i HDR z 3xjpg z jednego RAW wołanego +/-1ev, różnic w dynamice
    > zero, jedynie ziarno w ciemnych obszarach inne, ale to nie nowina. Jak
    > ziarno akceptowalne to nie ma sensu robić bracketingu, bo dynamika
    > wyjdzie taka sama.

    No czyli masz swoją teorię i jednego wierzącego w nią (może znajdzie się
    jeszcze jeden, który też mnie nie lubi :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl