  • 41. Data: 2009-10-14 08:22:14
    Temat: Re: hdr i pseudohdr
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Okt., 09:35, "Piotr Biernawski" <p...@b...com> wrote:
    > Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:e2c1f6e3-7985-4ebf-8db0-05ace506e42d@
    z24g2000yqb.googlegroups.com...

    > ludzkie oko tez nie obejmuje pelnego pasma... ' jednej chwili' - to zrenica
    > odpowiada za to czy w ciemnej katedrze zobaczymy w oknie niebieskie niebo i
    > ciemnosc wokol czy biale okna i detale wewnatrz. wiec hdr nawet gdyby
    > dynamika urzadzen byla wieksza niz ludzkiego oka bylby nadal potrzebny jako
    > trik na oszukanie tego ze ludzkie oko chce ale nie jest w stanie zobaczyc az
    > tak duzego zakresu tonalnego. pomijajac ze patrzac w monitor czy na zdjecie
    > zrenica reaguje zupelnie inaczej niz gdy patrzymy na okno lub ciemna
> [...]

    tak masz racje warunki obserwacji w naturze a np na monitorze sa
    inne.
    dlatego napsalem ze tonmaping uwzgednia apekt fizjologiczny.
    jak przeksztalcic obraz z dowolnego zrodla w ten sposob aby dla
    obserwatora subiekywnie wydawal sie bliski naturze.

  • 42. Data: 2009-10-14 08:51:27
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Nieznajomy wrote:

    > To załóż okulary i porównaj dwie ostatnie fotki (7,8) z tego linka
    > http://picasaweb.google.pl/fotografie.jk.60/HDR_muzy
    czny#

    O Jacuś, stworzyłeś nową metodę dowodzenia twierdzeń? Wnioskowanie przez
    przykład? :DDD

  • 43. Data: 2009-10-14 09:21:30
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Okt., 10:22, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > jak przeksztalcic obraz z dowolnego zrodla w ten sposob aby dla
    > obserwatora subiekywnie wydawal sie bliski naturze.- Zitierten Text ausblenden -

    musze jeszcze uzupelnic
    do techniki hdr w fotografi barwnej cyfrowej dochodzi aspekt uboczny .
    bardzo korzystny.

    mianowicie w fotografii cyfrowej oddanie barwy jest liniowe tzn
    zmiana barwy z natezeniem oswietlenia przebiega podobnie jak w oku
    ludzkim tylko w niewielkim zakresie. Nieznaczne prze /
    niedoswietlenia juz o +-1 ev powoduja znaczne zachwianie koloru.
    przeswietlenie powoduje przesuniecie barwy w kierunku zoltej , niedo w
    kierunku niebieskiej.

    dzieki hdr uzyskuje sie w szerszym aspekcie zrownowazenie barwy.
    jest to postrzegane jako kolor bardziej naturalny , nasycony ,
    subtelny - jesli tworca algorytmu tego chce.
    tzn w okreslonym punkcie kolor jest wyliczany z paru zdjec - od
    niedosw do przeswietl - pozwala to na okreslenie koloru neutralnego.

    z jednej fotografii czesto nie da sie osiagnac zrownowazonej barwy w
    calym zakresie.

  • 44. Data: 2009-10-14 09:31:14
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > dzieki hdr uzyskuje sie w szerszym aspekcie zrownowazenie barwy.

    w szerszym zakresie

  • 45. Data: 2009-10-14 10:28:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Oct 2009, Lol wrote:

    > Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał

    > Tego warunku nie rozumiem (s+n>s - zawsze gdy próbki mają wartośc>0)

    Ale pod warunkiem, że wartość *pomiaru* jest *również* większa od 0 :)
    Na jakieś 94,8% ;) Mateusz miał na myśli właśnie to, że sygnał plus
    istotna część pomiarów szumu musi przekraczać próg kwantyzacji (tylko
    niejasno ujął).

    IMO trzeba to właśnie tak wyrazić - bo z jednej strony rzeczywiście,
    jeśli przeciętna wartość szumu jest *dużo* mniejsza od wartości
    progu kwantyzacji, to szum nic nie pomoże w pomiarze (w szczególności
    przy wartości "zero" będzie najczęściej wychodziło... zero), z drugiej
    nie można tego ująć tak ostro jak napisał Mateusz - nawet jeśli przeciętna
    wartość szumu jest mniejsza od progu kwantyzacji, to pewna część pomiarów
    go jednak przekroczy.
    Z p. widzenia "poprawiania pomiarów", tak na oko ;), wychodzi
    że optymalnie by było żeby szum był na poziomie nieco mniejszym
    niż pół poziomu kwantyzacji.

    > Domniemamy piksel "alfa" ;)
    > - poziom sygnału użytecznego dla piksela "alfa" = 0,5
    > - rozkład szumu równomierny (przedział od 0 do 2 - dla uproszczenia poziomy
    > 0, 1 i 2)

    ...ale Mateusz odniósł się do przykładu, w którym statystycznie częste
    próbki szumów są na poziomie *mniejszym* niż próg kwantyzacji :D
    (tak wychodzi z opisu)

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2009-10-14 10:30:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Oct 2009, Janko Muzykant wrote:

    > Cuda świętego fuja? :)

    Chwilowo nie znam innej implementacji :)

    pzdr, Gotfryd

  • 47. Data: 2009-10-14 10:46:09
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > ...ale Mateusz odniósł się do przykładu, w którym statystycznie częste
    > próbki szumów są na poziomie *mniejszym* niż próg kwantyzacji :D
    > (tak wychodzi z opisu)

    Nie myślałem o tym w ten sposób, ale w obecnych aparatach wielkość progu
    kwantyzacji jest na tyle mała (przetworniki 12-16 bit), że szum poniżej lub
    w okolicach tego progu wydaje mi się bez praktycznego znaczenia.
    W sumie wszystko to nie jest takie proste, a dokładny opis matematyczny
    wydaje mi się wręcz mocno skomplikowany i nie czuję się na siłach podjąć
    tematu opisu ilościowego (np. w HDR mamy różne ekspozycje - jak wtedy
    dokładnie zachowuje się rozkład szumu dla takich "przesuniętych"
    naświetleń?). Niemniej uśrednianie wielu próbek sygnału odczytanego w
    obecności zakłóceń potęgą jest i basta ;)

    --
    Lol

  • 48. Data: 2009-10-14 10:55:33
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ...ale Mateusz odniósł się do przykładu, w którym statystycznie częste
    > próbki szumów są na poziomie *mniejszym* niż próg kwantyzacji :D
    > (tak wychodzi z opisu)

    Nie chodziło mi o próg kwantyzacji, tylko o próg szumu. Przy generacji HDRI
    trzeba odcinać całkowicie piksele które niw sykakują poza poziom szumu, bo
    inaczej potrafią silnie zaburzyć wynik (różnica między wartością 0 i 1 jest
    bardzo duża). Więc jeśli już bierzemy wyłącznie odpowiednio "jasne" fragmenty
    obrazu, to w ten sposób zmniejszymy szum przez uśrednianie. Ale jeśli dany
    piksel nigdy nie wyskakuje ponad próg szumu to musimy go zignorować.

  • 49. Data: 2009-10-14 11:06:59
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    Mateusz Ludwin pisze:

    czny#

    > O Jacuś, stworzyłeś nową metodę dowodzenia twierdzeń? Wnioskowanie przez
    > przykład? :DDD

    Tak bez ideologi, teorii i wyliczeń - moim zdaniem:
    - HDR Janka ładniejsze w porównaniu z odpowiadającymi Nieznajomego
    - HDR wyraźnie ładniejszy niż pseudo HDR (czy jak go zwał)

    Tylko obiekt mógłby by być bardziej kolorowy, różnice pewnie bardziej by
    się rzucały w oczy
    Sebastian

  • 50. Data: 2009-10-14 11:12:34
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Lol wrote:
    > (np. w HDR mamy różne ekspozycje - jak wtedy dokładnie zachowuje się
    > rozkład szumu dla takich "przesuniętych" naświetleń?).

    Zależnie od algorytmu scalania ekspozycji. To jednak w 99% nie jest zwykła
    średnia arytmetyczna a zróżnicowany udział procentowy, zależny od różnych
    współczynników. Trzeba też wziąć pod uwagę, że w procesie mapowania tonów,
    zwiększany jest mikrokontrast, który w znacznym stopniu wzmacnia szum.
    Dla skutecznej redukcji szumu w obrazach HDR, wymagane jest użycie większej
    ilości pośrednich ekspozycji.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -