  • 31. Data: 2009-10-14 06:56:45
    Temat: Re: hdr i pseudohdr
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Lol:

    > - trzy próbki piksela "alfa"
    > a) 0,5 = 0,5 (sygnał użyteczny) + 0 (szum)
    > b) 1,5 = 0,5 (sygnał użyteczny) + 1 (szum)
    > c) 2,5 = 0,5 (sygnał użyteczny) + 2 (szum)
    > Średnia poziomu trzech próbek = 1,5

    Fakt, nie muszą być aż dwie klatki, wystarczy ta jedna.

  • 32. Data: 2009-10-14 07:03:07
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Okt., 08:54, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
    > Rzecze XX YY:

    > Nie człowieczku, dopasowanie dynamiki sceny do dynamiki wyjścia to
    > tonemapping. Zapoznaj się choćby z elementarnymi podstawami zanim znowu
    > zrobisz z siebie idiotę.

    > J.w., jak zwykle musisz coś napisac nie mając zielonego pojęcia o
    > zagadnieniu.

    > To jak zwykle bełkot nie na temat :>
    > --
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com- Zitierten
    Text ausblenden -

    > - Zitierten Text anzeigen -

    piepszysz glupoty nie znajac pojec podstawowych

    tonmaping to przeksztalcenie obrazu w obraz i to odpowiednie
    przeksztalecnie , spelniajace pewne kryteria , rowniez uwzgledniajace
    aspekt fizjologiczny
    i jest robiony w oderwaniu od sceny - z istniejacego juz obrazu.

    hdr to przeksztalcenie dynamiki sceny do dynamiki urzadzen
    wyjsciowych .

    gdyby urzadzenia wyjsciowe mialy ten sam zakres dynamiczny albo
    inaczej mowiac takie samo pasmo przenoszenia jak szerokosc pasma sceny
    wowczas wplyw HDR wogoloe nie bylby widoczny.

  • 33. Data: 2009-10-14 07:04:01
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    XX YY wrote:
    > celem hdr jest dopasowane dynamiki sceny do dynamiki wyjscia
    > dynamiki wyjscia czego ? - urzadzenia wyjsciowego / medium wyjsciowego
    > - monitor - drukarka/papier.

    Moim zdaniem jest to błędna definicja.
    Obraz HDR to obraz charakteryzujący sie dużym zakresem dynamiki.
    Uzależnianie definicji obrazu HDR od parametrów urządzenia wyjściowego,
    przypomina mi uzależnianie definicji wielkości samochodu od szerokości drogi
    po której się porusza.

    > czyli jest to takie przeksztalecnie obrazu , ktore pozwala na
    > zaciesnienie zakresu dynamicznego sfotogrowanej sceny w ten sposob
    > by mogla ona byc przedstawiona na urzadzeniach o mniejszym zakresie
    > dynamiki.
    >
    > niczego nie rekonstruujesz . zakres dynamiczny najzesciej monitora
    > jest mniejszy niz sceny rzeczywistej ,
    > chodzi o to zeby te rozpieta tonalnie scene udalo sie pokazac na
    > urzadzeniu o mniejszym zakresie dynamiki.

    W takim przypadku duża część zwykłych zdjęć podpadałaby pod definicje HDR-a.
    W wielu przypadku, monitor nie jest w stanie odwzorować pełni dynamiki
    obrazu, przechowywanego w pliku RAW.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 34. Data: 2009-10-14 07:20:04
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Okt., 09:04, "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > przypomina mi uzależnianie definicji wielkości samochodu od szerokości drogi

    masz racje ale:
    to nie jest definicja HDR
    napisalem wyraznie co jest celem - nie rekonstrukcja dynamiki sceny.

    HDR mozna ladnie przyrownac do kolumny ( glosnika ) szerokopasmowego
    sklada sie ona z kilku glosnikow kazdy o wezszym i innym pasmie
    przenoszenia - razem przenosza pasmo szerokie.

    analogicznie jest w hdr.
    przy czym jesli urzadzenia , ktorymi sie poslugujemy mialby
    dostatecznie szerokie pasmo przenoszenia , wowczas HDR nie dawalby
    zadnego skutku , nie moglby czegokolwiek wiecej pokazac.

    w pierwszym etapie skladamy zdjecie powiedzmy z trzech zdjec

    i w dugim etapie to zlozone zdjecie nalezy tak przeksztalcic aby
    mozliwa byla prezentacja na urzadzeniu w wezszej dynamice i to w ten
    sposob by bylo ono postrzegane jak obraz naturalny.

    czyli jest to przeksztalcenie szerokiej dynamicznie sceny na potrzeby
    ezszch dynamicznie urzadzen wyjscia.
    sam tonmaping tego nie zaltwilby jeszcze - jest czescia techniki HDR

    nie zawsze udaje sie to w sposob calkim naturalny , stad HDR nawet te
    bez odlotow sa najczescie rozpoznawalne - jednak cos odbiega od
    naturalnosci.

    to w sumie zagadnienie jak muzyke fortepianowa grana na 12 oktaw
    przeslac przez sluchawke telefoniczna - no cos w tym rodzaju.

    > W takim przypadku duża część zwykłych zdjęć podpadałaby pod definicje HDR-a.

    nie zupelnie gdyz HDR to przeksztalcenie , a w zwyklych zdjeciach
    takie przeksztacenie nie zostaloby dokonane.

    Z tym ze dla duzej czesci zdjec robionych scen dynamicznie plaskich
    HDR nie mialby sesnu - z tym ze udaje sie wykorzytujac te tehnike
    uzyskac efekty specjalne.

    tzn sens Istnienia HDR wynika wogole z faktu mniejszej dynamiki
    urzadzen rejestrujacych / wyjscia wyjscia - taka jest geneza hdr - w
    przeciwnym wypadku nie bylby potrzebny .

  • 35. Data: 2009-10-14 07:24:02
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze XX YY:

> [...]
    > i jest robiony w oderwaniu od sceny - z istniejacego juz obrazu.
    >
    > hdr to przeksztalcenie dynamiki sceny do dynamiki urzadzen

    http://portal.acm.org/citation.cfm?id=258884

    Zapoznasz się choćby z podstawowymi podstawami - będziesz mógł się
    wpowiadać. Nie zapoznasz się - zamilcz.

  • 36. Data: 2009-10-14 07:35:44
    Od: "Piotr Biernawski" <p...@b...com>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
    >tzn sens Istnienia HDR wynika wogole z faktu mniejszej dynamiki
    >urzadzen rejestrujacych / wyjscia wyjscia - taka jest geneza hdr - w
    >przeciwnym wypadku nie bylby potrzebny .

    ludzkie oko tez nie obejmuje pelnego pasma... ' jednej chwili' - to zrenica
    odpowiada za to czy w ciemnej katedrze zobaczymy w oknie niebieskie niebo i
    ciemnosc wokol czy biale okna i detale wewnatrz. wiec hdr nawet gdyby
    dynamika urzadzen byla wieksza niz ludzkiego oka bylby nadal potrzebny jako
    trik na oszukanie tego ze ludzkie oko chce ale nie jest w stanie zobaczyc az
    tak duzego zakresu tonalnego. pomijajac ze patrzac w monitor czy na zdjecie
    zrenica reaguje zupelnie inaczej niz gdy patrzymy na okno lub ciemna
    katedre.

    pozdr
    p.

  • 37. Data: 2009-10-14 07:39:48
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Piotr Biernawski:

> [...]
    > trik na oszukanie tego ze ludzkie oko chce ale nie jest w stanie zobaczyc az

    Mówisz o tonemappingu, nie o HDRI.

  • 38. Data: 2009-10-14 07:55:33
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 13 Paź, 19:56, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:
    > Była ostatnio dyskusja o hdr i ten, co twierdzi, że ziemia jest płaska,
    > twierdzi również że hdr z trzech jotpegów nie ma sensu, bo z jednego
    > rawa można tak samo. Oczywiście twierdzę, że jest inaczej, ale ciekawy
    > wielkości ''inaczej'' pstryknąłem trzy ujęcia -1, 0 i +1 ev, jako jpg i
    > raw. Scena jest dość wredna, oświetlone ledą mocno kierunkowe światło i
    > jeszcze 400 iso. Najpierw połączyłem pliki
    jpg:http://www.cyfrowka.neostrada.pl/hdr/hdrjpg.jpg

    Tu są moje przeróbki, stosownie podpisane. Wkleiłem też twoje, aby
    było łatwiej porównywać.
    http://picasaweb.google.pl/fotografie.jk.60/HDR_muzy
    czny#

    > Potem wziąłem środkowego rawa, wywołałem na -1, 0 i +1EV i wyszło coś
    > takiego:http://www.cyfrowka.neostrada.pl/hdr/pseudoh
    dr.jpg
    > Podobno ma nie być różnicy :)

    No tak, jak zwykle, bałaganiarstwo panuje u ciebie bezgranicznie. To
    jest środkowy raw, ale wg numerków jakie nadaje aparat, czyli ...
    35.orf. Tyle, ze jaeśli chodzi o ekspozycję to jest on akurat -1ev,
    więc trudno aby wynik był podobny do hdrjpg, bałaganirzu.

    > Na koniec wziąłem tylko skrajne rawy dwa (żeby było trudniej) i
    > połączyłem w hdra:http://www.cyfrowka.neostrada.pl/hdr/hdrraw.jpg
    > Jest najlepiej, bo jpg troszeczkę już przepalił. Ale przy niewielkiej
    > rozdzielczości nie ma dużej różnicy.

    Ja też to zrobiłem - efekt w linku powyżej.

    > Pseudohadeerowanie natomiast z
    > jednego pliku (rawa) nie ma żadnego sensu, już lepiej pokręcić krzywymi
    > - ma się większą kontrolę.

    A to już jest opinia subiektywna. Jak widać efekty "kręcenia krzywymi"
    i posługiwania się aplikacją do raw ze stardardowymi ustawieniami (nic
    nie ruszane) są znikomo małe. Ja musze wziąć jpg z aparatu, lub zrobić
    prostą konwersję typu +/- ileś tam ev, Potem wrzucam do programu i
    już. Cała operacja trwa kilkanaście, kilkadziesiąt sekund.

    Uwaga do twojego pliku hdr.jpg - jakim cudem napisy wyszły mniej
    przepalone niż w jpg źródłowym ...35.jpg z zerową korektą ev? Chyba,
    że te trzy jpg do hdr to sobie konwertowałeś wg własnego widzimisię. W
    świetle tego jak hdr z jpg z jednego raw wołanego -1,0,+1ev miałby
    wyjść tak samo.

    W moim linku dwa ostanie przykłady to HDR z 3xjpg z bracketingiem
    +/-1ev i HDR z 3xjpg z jednego RAW wołanego +/-1ev, różnic w dynamice
    zero, jedynie ziarno w ciemnych obszarach inne, ale to nie nowina. Jak
    ziarno akceptowalne to nie ma sensu robić bracketingu, bo dynamika
    wyjdzie taka sama.

  • 39. Data: 2009-10-14 07:57:25
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 13 Paź, 21:35, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
    > Rzecze Janko Muzykant:

    > Ale to przecież z samej definicji wynika. HDRI to łączenie paru zdjęć i to
    > co z nich powstaje, a nie tonemapping. To że TM można robić i z jednego rawa
    > nie ulega wątpliwości, ale to nie jest HDRI. I żadne krzyki Kowalskiego nas
    > nie przekonają że HDRI to kręcenie suwakami.
    > --

    To załóż okulary i porównaj dwie ostatnie fotki (7,8) z tego linka

  • 40. Data: 2009-10-14 08:13:14
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Okt., 09:39, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
> [...]
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    tonemaping jest czescia techniki HDRi

    bez tego nie byloby to mozliwe.

    gdyby pasmo przenoszenia urzedzen rejestrujacych , wyjsciowych bylo co
    najmniej tak szerokie by pokryc caly zakres dynamiczny sceny wowczas
    przez HDRI nic dodatkowo nie daloby sie zobaczyc.

    raw czy tez matryca nie sa stanie przeniec wiecj niz przenosza , a
    tego nie jestesmy w stanie i tak zobaczyc na monitorze- widzimy tylko
    wycinek ( spory).

    kazdy z rawow jakie robimy np przy uzyciu 3 krotneg AB jest tonalnie
    dokladnie taki sam ( przenosi dokladnie taka sama szarosc ) - ale
    odpowiada ona innym czesciom pasma rzeczywistej sceny.

    to nie jest tak ze urzadzenie wyjscia jest nagle w stanie pokryc
    kilka razy szerszy zakres dynamiczny dlatego widzimy wiecej szczegolow
    w cieniach i swiatalch , ktorych z jednego zdjecia bysme nie dostali.
    dynamika urzadzenia wyjscioweo jest taka sama jak poprzednio dla
    jednego rawu. tylko w 3 rawach mamy wiecej informacji ktora i tak
    zostanie pokazana w tej samej skali tonalnej jakby to byl dla jedengo
    rawu.

    mowiac trywialnie i obrazowo
    hdr bierze ze zdjecia najciemniejszego swiatla , ze zdjecia
    srodkowego srodek ze zdjecia najjasniejszego cienie i je sklada
    w jednym obrazie o takiej samej dynamice wyjscia jak zawsze gdyz ona
    jest dana przez urzadzenia.

    krotko mowiac zostaly dopasowane swiatla , cienie sceny do mozliwosci
    urzadzen wyjscia

    tyle to cala tajemnica hdri z pominieciem efektow specjalnych , ktore
    da sie przy tej okazji uzyskac.