  • 1. Data: 2010-02-03 14:34:01
    Temat: gwarancja,rekojmia...
    Od: MariuszF <f...@f...pl>

    Dzien dobry.
    Wie ktos moze jak to jest z gwarancja albo rekojmia lub czyms
    podobnym...? Od serwisu Nikona brak odpowiedzi od kilku dni a dodzwonic
    sie nie udalo.

    Nikon D700 kupiony w lipcu 2008 na firme - faktura.
    Klasyczne odklejeanie sie gum - roczna gwarancja sie skonczyla. Czy cos
    takiego podpada jeszcze pod rekojmie albo cos innego, co pozwoli na
    wymiane gum bez pokrywania kosztow wymiany? czy moze Nikon uznaje to za
    wade fabryczna ?
    dziekuje.

    pozdrawiam, m.

  • 2. Data: 2010-02-03 14:40:23
    Temat: Re: gwarancja,rekojmia...
    Od: "Jakub Jewula" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > takiego podpada jeszcze pod rekojmie albo cos innego, co pozwoli na
    > wymiane gum bez pokrywania kosztow wymiany? czy moze Nikon uznaje to za

    Jesli jest to "klasyczne odklejanie sie" to znaczy,
    ze jest to ogolnie znana i doceniana cecha produktu.

    Czega wiec chcesz od serwisu? ;)

  • 3. Data: 2010-02-03 15:16:23
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    MariuszF pisze:

    Hej

> [...]
    > takiego podpada jeszcze pod rekojmie albo cos innego, co pozwoli na
    > wymiane gum bez pokrywania kosztow wymiany? czy moze Nikon uznaje to za

    Jes'li sprze;t kupujesz na firme; (masz dzia?alnos'c' foto) i masz troche;
    zabawek, to zg?os' sie; do programu NPS. Raz w roku przegla;d, czyszczenie
    i np. gumy powinni zmienic' za free.
    Jes'li nie kwalifikujesz sie; do NPS to odezwij sie; do mnie na priv -
    pomys'limy :)
    Nie wiem czy mnie kojarzysz z Perfektu ale ja Ciebie zdecydowanie.
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 4. Data: 2010-02-03 15:18:03
    Od: "Dariusz Gasior" <d...@g...pl>

> [...]
    > takiego podpada jeszcze pod rekojmie albo cos innego, co pozwoli na
    > wymiane gum bez pokrywania kosztow wymiany? czy moze Nikon uznaje to za

    Jesli byl kupiony na firme to rekojmia, ale na to chyba tez jest na rok.
    W przeciwnym razie (towar nie byl kupiony "na firme") obowiazuje
    "niezgodnosc towaru z umowa" (na mocy ustawy o szczegolnych warunkach
    przedazy konsumenckiej z 2002) - na to jest 24 miesiace, ale roszczenia
    skladasz wobec sprzedawcy (sic!), a nie wobec producenta lub serwisu.
    Oczywiscie, zeby nie bylo watpliwosci powtorze jeszcze raz "niezgodnosc
    towaru z umowa" to cos wiecej niz "usterka", ale "usterka" tez sie miesci w
    tym pojeciu (o ile sprzet byl wykorzystywany zgodnie z jego przeznaczeniem i
    zgodnie z instrukcja obslugi).
    Odlepiajaca sie guma jak najbardziej bedzie podchodzic pod te ustawe, zatem
    spokojnie mozesz domagac sie naprawy (a nawet wymiany sprzetu na nowy - ale
    to pewnie nie wejdzie w gre z innych powodow), wszakze musisz to zrobic
    zgodnie ze wspomniana ustawa. Po szersze instrukcje jak powinienes dalej
    postepowac, chcac dochodzic swoich praw z tytulu niezgodnosci towaru z umowa
    odsylam Cie do archiwow (tego badz innych forow), zasobow Internetu (np.
    google) lub wrecz do PIHu - bo pamietaj, jest tam kilka haczykow (np. ze
    jesli towar ma wiecej niz 6 m-cy to Ty musisz udowodnic, ze usterka istniala
    w chwili nabycia towaru (a istniala, tylko byla "ukryta"), masz okreslony
    czas na zgloszenie niezgodnosci, etc.).

    Pozdrawiam
    Dariusz Gasior

    4829 (20100202) __________

  • 5. Data: 2010-02-03 16:04:40
    Od: MariuszF <f...@f...pl>

    Kryhu wrote:
> [...]
    > troche; zabawek, to zg?os' sie; do programu NPS. Raz w roku przegla;d,
    > czyszczenie i np. gumy powinni zmienic' za free.

    Wiem o tym programie, ale nie podpadam niestety. Trzeba miec 2 obiektywy
    pro i 2 korpsy. mam tylko to pierwsze...
    > Jes'li nie kwalifikujesz sie; do NPS to odezwij sie; do mnie na priv -
    > pomys'limy :)

    chetnie. odezwe sie na maila.
    > Nie wiem czy mnie kojarzysz z Perfektu ale ja Ciebie zdecydowanie.

    jasne. Milo spotkac :)

    pzdr,m

  • 6. Data: 2010-02-03 17:18:06
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    Uzytkownik "Dariusz Gasior" <d...@g...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > zatem spokojnie mozesz domagac sie naprawy (a nawet wymiany sprzetu na
    > nowy - ale to pewnie nie wejdzie w gre z innych powodow), wszakze musisz

    Z tytulu "niezgodnosci towaru z umowa" mozna zadac jedynie wymiany towaru
    albo zwrotu kasy, nie naprawy. A tak na logike - skoro jest to roszczenie
    wobec sprzedawcy, to sprzedawca zwykle nie naprawia towaru.

> [...]
    > niz 6 m-cy to Ty musisz udowodnic, ze usterka istniala w chwili nabycia
    > towaru (a istniala, tylko byla "ukryta"), masz okreslony czas na

    Najskuteczniej jest zwrócic sie o pomoc do swojego Powiatowego badz
    Miejskiego Rzecznika Konsumetów, ewentualnie Inspekcji Handlowej badz
    Federacji Konsumentów. Dobrze jest przejrzec ich publikacje w internecie.
    Fora dyskusyjne sa pelne dyskusji a nie rozwiazan. Ale tylko wtedy gdy
    klient kupil towar jako osoba fizyczna a nie przedsiebiorca.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 7. Data: 2010-02-03 18:01:34
    Od: "Dariusz Gasior" <d...@g...pl>

    Witam

    > Z tytulu "niezgodnosci towaru z umowa" mozna zadac jedynie wymiany towaru
    > albo zwrotu kasy, nie naprawy.

    Bzdura, vide: art. 8 p. 1 ustawy "o szczegolnych warunkach sprzedazy
    konsumenckiej..." z 27 lipca 2002r. (Dz.U. nr 141, poz 1176 wraz z
    pozniejszymi zmianami).
    Mozesz zadac TYLKO doprowadzenia do stanu zgodnego z umowa przez:
    nieodplatna naprawe albo wymiane na nowy (i to Ty decydujesz co wybierasz).
    Zwrotu kasy mozesz domagac sie tylko w szczegolnych przypadkach, vide art. 8
    p. 4 wczesniej przytoczonej ustawy.

    > A tak na logike - skoro jest to roszczenie wobec sprzedawcy, to
    > sprzedawca zwykle nie naprawia towaru.

    Nie bierz nigdy prawa "na logike". A zwlaszcza jak nie znasz przepisow.

    > Najskuteczniej jest zwrócic sie o pomoc do swojego Powiatowego badz
    > Miejskiego Rzecznika Konsumetów, ewentualnie Inspekcji Handlowej badz
    > Federacji Konsumentów.

    Z autopsji:
    Rzecznika Konsumentow radze sobie darowac, a Federacja Konsumentow to juz na
    pewno szkoda zawracac sobie glowe. Najlepiej od razu do PIH (Inspekcji
    Handlowej), bo gdyby sprzedawca stanal okoniem i nie chcial uznac Twoich
    roszczen, to zanim pojdziesz do sadu, mozesz zwrocic sie do sadu polubownego
    (wlasnie przy PIHu). Co zwykle daje niezle wyniki.

    > Fora dyskusyjne sa pelne dyskusji a nie rozwiazan.

    No tak - ja mowie o konkretnym rozwiazaniu, a Ty dyskutujesz nie bardzo sie
    orientujac w temacie.

    > Ale tylko wtedy gdy klient kupil towar jako osoba fizyczna a nie
    > przedsiebiorca.
    Przeciez od tego zaczalem swoja odpowiedz, w skrocie: firma - rekojmia 1
    rok, konsument - niezgodnosc towaru z umowa 2 lata.

    Pozdrawiam
    Dariusz Gasior

    4832 (20100203) __________

  • 8. Data: 2010-02-03 19:02:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Druid29" <d...@t...wytnij.pl> napisal w

    Tak czy inaczej - podpada to pod sprzedaz konsumencka.
    Kupujac na firme ma do dyspozycji tylko rekojmie, ktora domyslnie
    trwa rok.
    Tzn nie tylko - nadal moze sie powolywac na niezgodnosc z umowa,
    tylko juz nie w trybie ustawy o sprzedazy konsumenckiej, wiec i
    tryb negocjacji indywidualnych, a i zadnej specjalnej umowy nie
    bylo, wiec trudno ustalic co kupil.

    Dyskusyjne stwierdzenie. W calej ustawie nie ma o tym ani slowa.
    Zaczela sie za to praktyka odrzucania reklamacji po pol roku od
    nabycia, czesciowo uzasadniona przepisami.
    Pozostaje wtedy naprawa gwarancyjna.

    > Z tytulu "niezgodnosci towaru z umowa" mozna zadac jedynie
    > wymiany towaru albo zwrotu kasy, nie naprawy.

    A skadze - wlasnie naprawy. Zwrotu kasy to w ostatecznosci.

    > A tak na logike - skoro jest to roszczenie wobec sprzedawcy, to
    > sprzedawca zwykle nie naprawia towaru.

    Byc moze wlasnie o to chodzi zeby sie od naprawy nie wymigiwal.

    > Najskuteczniej jest zwrócic sie o pomoc do swojego Powiatowego
    > badz Miejskiego Rzecznika Konsumetów,

    Odrzuci od razu, skoro kupiono na firme.

    > wentualnie Inspekcji Handlowej badz Federacji Konsumentów. Dobrze
    > jest przejrzec ich publikacje w internecie. Fora dyskusyjne sa
    > pelne dyskusji a nie rozwiazan.

    A w/w organy rozwiazuja sprawe ?
    O tyle chyba tylko ze (konsumentowi) pomoga napisac propozycje
    zalatwienia sprawy przed sadem konsumenckim.

    J.

  • 9. Data: 2010-02-03 19:34:13
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Jesli jest to "klasyczne odklejanie sie" to znaczy,
    > ze jest to ogolnie znana i doceniana cecha produktu.
    >
    > Czega wiec chcesz od serwisu? ;)

    No wlasnie, czepiasz sie ...
    http://mgpl.deviantart.com/art/guma-152787383

    ;)

  • 10. Data: 2010-02-03 19:41:43
    Od: "Dariusz Gasior" <d...@g...pl>

    > Dyskusyjne stwierdzenie. W calej ustawie nie ma o tym ani slowa.

    Takie sa interpretacje, ktore podaja rzecznicy konsumenta, sam sobie tego
    nie wymyslilem.

    > Zaczela sie za to praktyka odrzucania reklamacji po pol roku od nabycia,
    > czesciowo uzasadniona przepisami.

    Heh, praktyka jest taka, ze jak nie chca to nawet do pol roku Ci odrzuca i
    napisza: "nie, bo to nie jest niezgodnosc towaru z umowa" albo "nie, bo tej
    niezgodnosci nie bylo w momencie zakupu" albo "nie, bo nie" (nie musza przy
    tym powolywac sie na zadne opinie rzeczoznawcow, serwisow, etc.). Zatem to
    "pol roku" w takich przypadkach nie ma wiekszego znaczenia...

    > Pozostaje wtedy naprawa gwarancyjna.

    a to nieprawda, pozostaje wtedy wlasnie: sad polubowny lub sad cywilny.
    Pierwsze co musisz zrobic w takim przypadku to pojsc do rzeczoznawcy
    (najlepiej poleconego przez PIH). W zaleznosci od przedmiotu sporu, rozne sa
    koszty opinii, zwykle jednak gdyby opinia miala byc niekorzystna, wowczas
    rzeczoznawca nas o tym uprzedzi i nie bedzie wystawial pisemnej opinii a my
    nie bedziemy ponosic kosztow. Potem udajemy sie do PIHu, wypelniamy takie
    upowaznienie dla nich aby przeprowadzili proces pojednawczy i potem oni sie
    z nami kontaktuja jaki jest wynik ich dzialan - zwykle pomyslny dla nas
    (opinia rzeczoznawcy swoje robi) - jest tylko problem - koszty - druga
    strona moze odmowic ponoszenia kosztow takich jak rzeczoznawca (mimo, ze
    uzna w koncu reklamacje), wowczas mozemy wystapic na droge sadowa (i znow
    pojawiaja sie koszty). Jak ta droga zawiedzie - to pozostaje nam proces
    cywilny. Oczywiscie mozemy pominac sad polubowny i od razu skierowac sprawe
    do sadu cywilnego, ale zawsze jest to dodatkowy argument pozniej przed
    sadem, ze my probowalismy sie dogadac, a to druga strona nie chciala. PIH
    lub rzecznik konsumenta pomoga wowczas zredagowac odpowiednie pisma.

    Pozdrawiam
    Dariusz Gasior

    4832 (20100203) __________