    From: "kogutek" <k...@v...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: gasket - uszczelka czy teżpodkładka?
    Date: Tue, 17 Mar 2009 20:24:26 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > kogutek <c...@v...pl> napisał(a):
    > No i cały czas zostaje
    >
    > IMO nie taka znowu tajemnicza.
    > 1. Połączenie stożkowe zapewnia większą powierzchnię styku od płaskiego.
    > 2. Zapewnia większą szczelnośc - podobne rozwiązanie mamy np. w zaworkach
    > iglicowych - stożkowe gniazdo z materiału o mniejszej twardości, plus
    > stożkowa iglica z materiału o większej twardości.
    > PP
    >

    > --
    A jednak tajemnica. To że zapewnia większą powierzchnię to wie każdy kto ma
    oczy. Nic nie wniosłeś tym punktem. Drugi punkt to zła droga. Bo ta świeca to
    nie zawór. Żeby zawór stożkowy był szczelny nie wystarczy ze są stożki.
    Potrzebna jest jeszcze super precyzyjna obróbka i docieranie. Bez docierania i
    smaru nie będzie szczelny. Korpus świecy jest z automatu tokarskiego. Gniazdo
    obrobione jakimś frezem kształtowym. Żadnych dalszych obróbek. Tam nie ma
    szczelności. To po co jest stożek? Znalazłem coś o świecach. Nic specjalnego. Są
    tam zdjęcia świec z opisano dlaczego wygląda tak a nie inaczej. Przy świecy
    przegrzanej wymienione są powody przegrzewania się świecy. Wśród kilku jest
    taki"&#8226; nieszczelność świecy (niedokręcenie lub brak uszczelki), ". W to że nie
    dokręcona ( ale wkręcona do końca) odpowiednio świeca jest nieszczelna nie
    wierzę. 2 centymetry drobnego gwintu. W miarę dokładnie to wszystko wykonane.
    Zresztą o jakich nieszczelnościach mowa. Nigdy nie słyszałem żeby spod świecy
    psykało. Nieszczelność na poziomie kilku cm3 na minutę nie jest w stanie
    przegrzać świecy. A i stalowa podkładka nie uszczelni czegoś takiego. Ale
    popatrzyłem na świecę w przekroju i przeczytałem opis. Izolator w świecy
    rozgrzewa się do kilkuset stopni. Piszą że 900 to już niedobrze ale 800 może
    być. I to ciepło trzeba jakoś odprowadzić. Nie jest odprowadzane na gwincie. Na
    rysunku jest zaznaczona strefa wpływu ciepła w zależności od rodzaju świecy.
    Granica przebiega przez podkładkę. Jak ktoś ma wyobraźnie to sobie wyobrazi co
    się będzie działo jak nie będzie podkładki. Podchodzić do takich stron należy z
    rezerwą. Nie wiadomo kto to pisał i po co. Ale informacje tam zawarte jakoś
    dziwnie są zbieżne z tym czego się uczyłem. Wychodzi że podkładka ma jednak
    odprowadzać ciepło do głowicy. Ma również powodować odpowiednie napięcie
    połączenia gwintowanego, żeby samo się nie odkręcało. A na samum końcu
    uszczelniać. Bo niby jak stalowa podkładka stykająca się ze stalowym korpusem
    miała by być super szczelna. W aluminiową głowicę jak mocno przykręcić to się
    wgryzie i dopasuje. Ale stal do stali. Niemożliwe. Zapewne stożek też temu
    służy. Nie musi być super dokładnie wykonany. Pewno wystarczy że ma kontakt na
    10% powierzchni. A tutaj ta strona
    http://chudzikj.republika.pl/Technika/Swiece/swiece.
    htm