  • 1. Data: 2014-02-14 19:16:52
    Temat: enkoder c.d.
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    próbuję mierzyć miernikiem wyjścia enkodera,
    http://www.tme.eu/html/PL/mechaniczne-enkodery-typu-
    ed161/ramka_2265_PL_rys.html#image_7197_1450
    ale z tego co mierzę to wynika, że na obu pinach A i B pojawiają się te same
    sygnały... albo na obu A i B zwarcie do masy albo rozwarcie (przy obrocie o
    jeden krok)... jak działa taki enkoder, bo już zgłupiałem?

  • 2. Data: 2014-02-14 19:33:06
    Temat: Re: enkoder c.d.
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > sygnały... albo na obu A i B zwarcie do masy albo rozwarcie (przy obrocie
    > jeden krok)... jak działa taki enkoder, bo już zgłupiałem?
    W stanie spoczynku jest to samo na obu wyprowadzeniach.
    Ten encoder ma takie ząbki ustalające i ich liczba jest równa liczbie
    szczelin tarczy.
    Zabawa zaczyna się podczas ruchu.
    Wtedy można określić kierunek obrotu.
    Ja wywołuję przerwanie od zbocza narastającego na B.
    Wtedy w przerwaniu odczytuję stan pinu A
    Mikrokontroler zlicza w szesnastobitowym rejestrze liczbę impulsów.
    Gdy obrót jest w prawo: dodaje 1
    Gdy obrót jest w lewo: odejmuje 1

    Poniżej cały kod zliczający impulsy - bardzo krótki i prosty zresztą.

    POPMRX20
    BTFSC pA ;Potencjometr w gore czy w dol?
    GOTO PCDEC ;Potencjometr w dol
    mov16lf 1,ACCaLO ;Przygotowanie do dodawanie 1 do licznika
    GOTO DADD ;Skocz do dodawania
    PCDEC
    mov16lf -1,ACCaLO ;Przygotowanie do odejmowania 1 od licznika
    DADD
    mov16ff PCOUNTLO,ACCbLO ;Kopiowanie aktualnego stanu licznika do ACCbLO,HI
    CALL D_add ;Dodaj lub odejmij 1 od licznika
    mov16ff ACCbLO,PCOUNTLO ;Kopiowanie aktualnego stanu licznika do
    PCOUNTHI,LO
    MOVF PCOUNTLO,W

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2014-02-14 19:38:42
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    dzięki, tak też sobie pomyślałem, ale myślałem, że każdy "ząbek" to jak
    przejście binarnej wartości do wartości kolejnej i tak 4 stany w ciągu 4
    "ząbków"... a tu co innego, czyli kiedy występuje to przesunięcie fazy? te
    obrazki na stronach to chyba jakiś idiota rysował... nie rozumiem.

  • 4. Data: 2014-02-14 19:42:26
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    bo może jest tak, że zawsze oba A i B przechodzą do stanu ON lub OFF tylko
    jeden wcześniej drugi później? jak to można sprawdzić?

  • 5. Data: 2014-02-14 19:58:08
    Od: butek <email.is@invalid>

    W dniu 14.02.2014 19:42, tusk, donald tusk pisze:
    > bo może jest tak, że zawsze oba A i B przechodzą do stanu ON lub OFF
    > tylko jeden wcześniej drugi później? jak to można sprawdzić?

    Oscyloskopem, względnie analizatorem logicznym?

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 6. Data: 2014-02-14 20:01:00
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > bo może jest tak, że zawsze oba A i B przechodzą do stanu ON lub OFF tylko
    > jeden wcześniej drugi później? jak to można sprawdzić?
    Dokładnie tak.
    Jednak ten rysunek, który podaje TME dotyczy tylko jednego kierunku.
    Jeśli będziesz kręcil w drugą - rysunek jest inny.
    Zmienia się przesunięcie.
    Czasem w dokumentacji od jednej z tych pionowych kresek rysuje się dwie
    strzałki:
    Jedna na prawo i znak CW co się tłumaczy: zgodnie z kierunkiem wskazówek
    zegara
    Druga na lewo i znak CCW - przeciwnie do kierunku wskazówek zegara.
    Strzałka w lewo sugeruje, że należy zrobić odbicie lustrzane tego wykresu.
    To jest zupełnie proste, gdy pierwszy raz ujrzy się to na oscyloskopie
    dwukanałowym i kręci się
    ośką.
    S.

  • 7. Data: 2014-02-14 20:09:14
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    kurde, przydał by mi się jakoś fajny pdf, może Ktoś widział?
    przydały by się jakies stałe czasowe, bo problem obsługi wygląda na jakiś
    strasznie kosmiczny, czasy drgania kosmos...

  • 8. Data: 2014-02-14 20:12:32
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > kurde, przydał by mi się jakoś fajny pdf, może Ktoś widział?
    > przydały by się jakies stałe czasowe, bo problem obsługi wygląda na jakiś
    > strasznie kosmiczny, czasy drgania kosmos...
    ECW1J.pdf

  • 9. Data: 2014-02-14 20:19:17
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    dzięki, ale kurczę za wiele mi nie wyjaśnił,
    rysunek jak w tme.

  • 10. Data: 2014-02-14 20:20:54
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    na jednym rysknku kreski co 1/4, na drugim co okres... ;o)