  • 1. Data: 2014-02-14 00:03:22
    Temat: Radio fm w samochodzie samo się przestraja...?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Od jakiegoś czasu zauważyłem, że radio w samochodzie podczas
    słuchania zaczyna odbierać na krótką chwilę (50-100ms) inną stację,
    po czym "wraca" do odtwarzania bieżącej stacji. Dziwny efekt,
    wystepuje podczas jazdy i postoju. Podczas tego chwilowego
    "przestrojenia" nie zmienia się wyświetlana częstotliwość na panelu.
    Czy to moje radio świruje czy lokalny nadajnik? Podobno współczesne
    nadajniki fm nadają "na raz" kilka stacji/częstotliwości stąd czy
    możliwe aby coś się im "przetestowiało" na chwilę?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-02-14 01:19:55
    Temat: Re: Radio fm w samochodzie samo się przestraja...?
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 14.02.2014 00:03, Marek wrote:

    > Od jakiegoś czasu zauważyłem, że radio w samochodzie podczas słuchania
    > zaczyna odbierać na krótką chwilę (50-100ms) inną stację,

    Spróbuj wyłączyć AF. TA - może to coś wyjaśni.

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2014-02-14 07:35:28
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-02-14 01:19, Mirek pisze:

    > Spróbuj wyłączyć AF. TA - może to coś wyjaśni.

    Chodzi oczywiście o funkcję RDS.

    --
    Michał

  • 4. Data: 2014-02-14 07:40:30
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > Od jakiegoś czasu zauważyłem, że radio w samochodzie podczas słuchania zaczyna
    odbierać na krótką chwilę (50-100ms) inną stację,
    > po czym "wraca" do odtwarzania bieżącej stacji.

    Trzeba mieć wprawne ucho, żeby przez 50-100ms stwierdzić, że radio odbiera inną
    stację :P,
    ale jak napisał kolega Mirek, może to być kwestia przełączania się radia na inną
    częstotliwość
    tej samej stacji (z lepszym odbiorem) w wyniku aktywnej funkcji Alternate Frequency
    (AF).
    Moje stare radio Philips też mi tak przycinało odbiór na ułamek sekundy co
    kilkanaście sekund,
    więc wyłączyłem to dziadostwo i mam spokój. Gdy wybieram się w daleką podróż, wolę
    ręcznie
    ustawiać alternatywną czestotliwość ulubionej stacji.
    Może w nowych radiach funkcja ta działa niezauważalnie dla słuchacza.

    > Podobno współczesne nadajniki fm nadają "na raz" kilka stacji/częstotliwości stąd
    czy
    > możliwe aby coś się im "przetestowiało" na chwilę?

    Radio cyfrowe (DAB).

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 5. Data: 2014-02-14 08:20:43
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-02-14 07:40, Marek pisze:

> [...]
    > ustawiać alternatywną czestotliwość ulubionej stacji.
    > Może w nowych radiach funkcja ta działa niezauważalnie dla słuchacza.

    Istnieją odbiorniki z dwoma głowicami i w nich ten problem nie powinien
    występować. Ale dużo zależy od oprogramowania. W starym Sony ('98) AF
    działało znacznie lepiej (chociaż wolniej) niż w nowym nabytku - LG. Ten
    to potrafi przestawić się na zupełnie inną stację i na niej zostać lub
    wrócić po pół minucie do właściwej stacji. Są takie miejsca, że się gubi
    chociaż często przełącza się tak szybko, że podczas jazdy jest to
    praktycznie niezauważalne.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2014-02-14 10:07:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 14 Feb 2014 07:40:30 +0100, "Marek" <t...@f...kuku.pl>
    wrote:
    > Radio cyfrowe (DAB).

    nie dab mialem na myśli, w latach 90 na jakiś targach telekom
    przedstawiciel rhode&shwarz opowiadał mi o takim profi nadajniku za
    chyba kilkaset tys. DM, nadajnik miał kilka "feedów" audio i nadawał
    na raz kilka stacji fm.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2014-02-14 16:04:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    wrote:
> [...]
    radia na inną częstotliwość
    > tej samej stacji (z lepszym odbiorem) w wyniku aktywnej funkcji

    Wyłączyłem AF, zobaczymy czy efekt zniknie.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2014-02-14 19:57:22
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 14.02.2014 07:40, Marek wrote:

    > Może w nowych radiach funkcja ta działa niezauważalnie dla słuchacza.

    Działa niezauważalnie, tzn. na pewno nie powinna nigdzie skakać podczas
    postoju i dobrego odbioru. W okolicach zasięgu dwóch nadajników
    przełącza się zauważalnie, bo zwykle jest przesunięcie czasowe (wynika
    choćby z różnego czasu buforowania cyfrowego sygnału dosyłanego do
    nadajnika), bywają programy (wstawki) lokalne, więc czasem zmienia się
    zupełnie treść. I jeszcze jedna uwaga - wcale nie trzeba się wybierać w
    długą podróż żeby przydało się AF - wystarczy kilkadziesiąt km w
    pagórkowatym, nie mówiąc o górzystym terenie.
    TA/TP - fajna rzecz, tyle że to powinny być lokalne rozgłośnie, a u nas
    przełącza się na PR1 i zwykle dowiadujemy się, że gdzieś... tam... coś...
    Funkcję TA pełni 19 kanał CB ;)

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2014-02-14 20:54:19
    Od: s...@g...com

    użytkownik Marek napisał:
    > Od jakiegoś czasu zauważyłem, że radio w samochodzie podczas
    >
    > słuchania zaczyna odbierać na krótką chwilę (50-100ms) inną stację,
    >
    > po czym "wraca" do odtwarzania bieżącej stacji.

    Pobaw sie programem.
    http://radiopolska.pl/portal/filemgmt/index.php