    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: encoder wolnoobrotowy
    Date: Wed, 27 Oct 2010 11:21:26 +0200

    Am 26.10.2010 20:48, schrieb pawel:
    > Ten który mam jest jakiś przedpotopowy.
    >
    > Jest zamontowane kółko z otworami na obwodzie zesprzęglone z wałem, otwory
    > obracając się przechodzą przez transoptor umocowany na stałę i z tego
    > wszystkiego wychodzą impulsy 0-5V.
    >
    > Problem jest tego typu że chyba wyrobiło się kółko i obraca się nie osiowo w
    > stosunku do transoptora.
    > Impulsy raz są a raz nie ma. Ciężko ustawić jest w prawidłowej pozycji.
    >
    > Więc szukam jakiegoś zamiennika.

    Kwestia twojego nastawienia do czasu pracy i pieniędzy. Jak chcesz
    szybko, to kupić dowolny enkoder pasujący geometrycznie. Cena 50-200EUR,
    dopasowanie mechaniki też ewentualnie potrzebne. Można ten twój
    naprawić. Coś mi się nie chce wierzyć, że kółko nie obraca się osiowo, o
    ile jest na wale. Czy jest tylko sprzęgnięte jakoś z wałem?

    Jak masz więcej czasu, a mniej pieniędzy to możesz coś samemu wyskubać.
    Przy tych prędkościach masz kupę możliwości. Coby nie zmieniać
    międzymordzia pozostałbym jednak przy transoptorze, ale mechanikę
    zrobiłbym tak, że transoptor ma sprzężenie mechaniczne z osią kółka, a
    nie z resztą ustrojstwa. A najlepiej zamontować to kółko na wale a
    transoptor gdzieś fest z łożyskiem wała. W naszych kręciołkach w USA
    mamy enkodery z 32k impulsów/obrót właśnie tak zrobione, przy 100/obrót
    to już jest praktycznie trywialne, o ile nie jest to zamontowane w
    jakimś świńskim otoczeniu. Nasz wał kręci się max. 420rpm, wyjście jest
    2xTTL (sin/cos) plus index (1xobrót).

    Waldek