  • 71. Data: 2015-09-08 15:26:24
    Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    yabba wrote:

    > Dopytam się, ale z tego co usłyszałem (i zrozumiałem) w zaprzyjaźnionym
    > hotelu, to tak własnie jest: nie ma prądu - nie działa zamek - nie ma
    > wejścia.

    To nie może być takie proste, a konkretnie chodzi mi o bezpieczeństwo
    przeciwpożarowe. Jeśli w sytuacji braku prądu jedyną opcją gościa
    hotelu jest wesoło zaskwierczeć, to dobrze ujął to pan Globisz:

    https://www.youtube.com/watch?v=YzBSLTNLfeQ&feature=
    youtu.be&t=2181

    Pozdrawiam, Piotr

  • 72. Data: 2015-09-08 16:02:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Brzmi to rozsądnie, aczkolwiek rzeczywiście wolałbym przeczytać
    > to w jakimś zaufanym źródle, np. broszura informacyjna producenta
    > takiego zamka a nie zgadywać na podstawie "co byłoby rozsądniejsze" :-)

    A ja odwrotnie -- wolę najpierw określić co byłoby rozsądniejsze,
    a dopiero potem przystąpić do realizacji.

    > Bo jak widać wśród elektroników nawet, nie każdy rozsądkiem się
    > posługuje na codzień i dla różnych ludzi inne są priorytety i o
    > innych rzeczach/scenariuszach zapomną pomyśleć ;-)

    Powyższe użycie słowa "nawet" przy opisie behawioru elektroników jest
    przejawem pewnej megalomanii. A to niby czemu elektronik ma mieć więcej
    rozsądku od innych? W powżnych realizacjach nie ma tak, że ktoś "zapomni
    pomyśleć". Bo najpierw myśli ktoś, kto wie czego chce, a potem dopiero
    robi ktoś, kto wie jak robić. Jeśli decyzję o priorytetach zostawi się
    temu, kto implementuje, można mieć pewność, że zrobi tak, jak mu wygodniej.
    Albo tak, jak ojciec i dziad robili -- bo te scenariusze zna dobrze. I nie
    dlatego tak, że on jest elektronikiem, tylko dlatego, że jest człowiekiem.
    To normalne ludzkie zachowania.

    W historii techniki można znaleźć wiele przykładów, kiedy to po opanowaniu
    całkiem nowej technologii rzeczy realizowano wciąż tak, jakby były w starej.
    Kontynuując stare wady, które kiedyś wynikały wprost z techniki, a teraz
    z równą łatwością można zrobić coś inaczej, bez tych wad w działaniu.

    Ponieważ zawsze staram się wyrażać prezyzyjnie, więc teraz też napisałem
    jak to coś *powinno* działać. Po cichu licząc na to, że wśród licznych
    fabrykantów żelastwa znalazł się choć jeden taki, który wszystko dobrze
    przemyślał. Nie mając też złudzeń co do tego, że większość mogła postąpić
    jak zwykle, czyli "panie inżynierze, zrobisz nam pan zamek na prąd, wiesz
    pan, taki co ma komputer w środku".

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2015-09-08 16:05:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek Grądys napisał:

> [...]
    [...]
    > Niebateryjne są takie, że otwierają jak prądu brak i takie co nie.
    > Zależy od wymagań. Jeśli ważnebezpieczeństwo pożarowe, to zamek się
    > otwiera.

    Nie bez przyczyny używłem w opiszie słowa "teraz". Kiedyś wszystkie
    były typu "otwierane prądem", bo (a) tak było łatwiej, oraz (b) rygor
    przepisów nie był tak istotny.

    > A hotelowy to z miesiąc wcześniej piszczy jak bateria słaba.

    Może i *potrafi* piszczeć, nie wiem. Ale czy faktycznie piszczy?
    Hotel, w którym zamek piszczy i miga lampką "battery low", nie robi
    dobrego wrażenia na gościach. Chyba jednak lepiej za wczasu wynienić
    tego paluszka.

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2015-09-08 16:08:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > To bardzo prawdopodobne zdarzenie. Tym bardziej prawdopodobne,
    > im bardziej niepożądane. Podwaliny teoretyczne położył niejaki Murphy.
    > "Manie" planu "B" w tym zastosowaniu jest obowiązkowe.

    Przecież ja cały czas piszę o "planie B", a może nawet "C" lub "D",
    bo w "B" mogą się mieścić te wszystkie ostrzegawcze piski i błyski.

    Zastanawiam się, czy moi Oponenci starają się odwracać kota ogonem
    z czystej usenetowej przekory, czy faktycznie uważają, że jak pan
    Murphy zatrzaśnie komuś walizkę w pokoju, to nic złego się nie dzieje.
    A przedstawienie z podłaczaniem przez hotelowego elektryka rezerwowej
    bateryjki do Tajnego Gniazdka, które musi się odbyć na oczach gościa,
    to tylko dodatkowa atrakcja i urozmaicenie podróży. Natomiast tragedia
    jest wtedy, gdy przy opuszczaniu pokoju drzwi się nie zamkną i trzeba
    w recepcji zgłosić aby to naprawili, a zanim to nastąpi, pilnowali
    pozostawionych rzeczy.

    --
    Jarek

  • 75. Data: 2015-09-08 16:14:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > Kontynuując stare wady, które kiedyś wynikały wprost z techniki, a teraz
    > z równą łatwością można zrobić coś inaczej, bez tych wad w działaniu.

    Koło kierownicy i pedały, zamiast joysticka? :-)
    W samochodzie "od zawsze" brakowało mi jeszcze orczyka
    do trzymania w zębach, wszystkie kończyny byłyby obstawione...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 76. Data: 2015-09-08 16:30:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Koło kierownicy i pedały, zamiast joysticka? :-)
    > W samochodzie "od zawsze" brakowało mi jeszcze orczyka
    > do trzymania w zębach, wszystkie kończyny byłyby obstawione...

    Radzę poczytać sobie jak używało się skrzyni biegów w samochodzie Ford T.
    Tu akurat należy się cieszyć, że pomysły pana Heńka nie weszły do Kanonu
    Tradycji. W przedwojennej Polsce wydawano specjalne prawo jazdy na ten
    model samochodu. Z kolei samoloty Airbusa są dobrym egzemplum na to, jak
    można było wypieprzyć w cholerę tę całą "kierownicę", która w nowej
    technologii potrzebna jest jak piąte koło u wozu. Pozytywny przykład
    odważnych decyzji -- bo w historii techniki nie na jedno można znaleźć
    dobre przykłady.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2015-09-08 16:41:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    yabba wrote:

    >To nie może być takie proste, a konkretnie chodzi mi o bezpieczeństwo
    >przeciwpożarowe. Jeśli w sytuacji braku prądu jedyną opcją gościa
    >hotelu jest wesoło zaskwierczeć, to dobrze ujął to pan Globisz:

    Ale kolega o wejsciu.
    W znanych mi hotelach wychodzi sie normalnie - naciskajac klamke.

    I watpie, aby tam mieli jakies stale wlaczone elektromagnesy, bo to
    jednak troche pradu zre (choc pewnie mniej niz neon nad wejsciem).
    W bateryjki tez troche powatpiewam - i tak musza miec stala lacznosc z
    czytnikami i zamkami, to przy okazji mozna i zasilac.
    Zreszta bateryjki stale podtrzymujace trzeba by za czesto wymieniac.

    Nie wykluczam, ze maja jakas opcje otwarcia wszystkich zamkow na
    wypadek pozaru, zeby strazacy mieli dobry dostep.
    Ale to mozna zrobic na zasilaniu awaryjnym.

    Natomiast ... w korytarzach mozna dostrzec drzwi, co sa stale otwarte,
    i utrzymywane elektromagnesami.
    I tu chyba maja opcje wylaczenia pradu, wtedy sprezyna drzwi zamknie i
    ogien zatrzyma - bo innego sensu tego pomyslu nie widze.

    J.

  • 78. Data: 2015-09-08 16:44:37
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Radzę poczytać sobie jak używało się skrzyni biegów w samochodzie Ford T.

    Proszę przybliżyć. U pana Benza kierownica miała kształt korbki,
    którą wskazywało się pożądany kierunek. Potem zrobiono z tego koło,
    bo taka konstrukcja znacznie lepiej pozwalała wykorzystać siłę
    obu rąk ze względu na brak wspomagania.

    Natomiast skrzynia biegów to kolejny relikt dawnych epok. Sprawy
    optymalnego zasprzęglenia jednostki napędowej zostały już dawno
    rozwiązane i nie powinny zaprzątać głowy kierowcy, tak samo, jak
    nie pociąga on za sznureczek połączony z zaworami wtrysku, by je
    otworzyć w stosownym momencie cyklu pracy silnika. Jedyny chyba
    prawdziwy problem z automatem jest taki, że nie za bardzo jest
    jak powiedzieć mu o planowanym manewrze, np. wyprzedzania.
    Przy wykorzystaniu joysticka banalne.

    > Tu akurat należy się cieszyć, że pomysły pana Heńka nie weszły do Kanonu
    > Tradycji. W przedwojennej Polsce wydawano specjalne prawo jazdy na ten
    > model samochodu.

    A w powojennej wydają specjalne prawo jazdy na automat, jeśli ktoś
    chce się na takim właśnie samochodzie uczyć.

> [...]
    > technologii potrzebna jest jak piąte koło u wozu. Pozytywny przykład
    > odważnych decyzji -- bo w historii techniki nie na jedno można znaleźć

    Odważne to będzie wypieprzenie pilota, bo to z jego winy dochodzi
    obecnie do większości katastrof. Tylko ludki mają atawistyczne obawy,
    że kieruje robot.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 79. Data: 2015-09-08 16:48:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Piotr Wyderski napisał:

> [...]
    >Kanonu
    >Tradycji. W przedwojennej Polsce wydawano specjalne prawo jazdy na

    A jak sie uzywalo ? Bo o ile pamietam, to mial przekladnie planetarna.
    Ktora kilkadziesiat lat pozniej weszla do tradycji Amerykanskiego
    Automatu :-)

    W innych samochodach powszechne byly niemal klasyczne skrzynie ... ale
    bez synchronizatorow.

> [...]
    >technologii potrzebna jest jak piąte koło u wozu. Pozytywny przykład
    >odważnych decyzji -- bo w historii techniki nie na jedno można

    Swoja droga to ciekaw jestem jak to bylo we wczesniejszych maszynach -
    w pewnym momencie te stateczniki zrobily sie chyba za duze i maszyny
    stracily linki sterownicze.
    Zostaly uklady hydrauliczne ... wiec co takiego rewolucyjnego jest w
    Airbusie ? Wielkosc zadajnika ?

    Ale tak prawde mowiac ... taki joystick to chyba latwo przypadkiem
    tracic, np pijac kawe.
    No i mamy problem prawo/leworecznosci pilota.

    J.

  • 80. Data: 2015-09-08 16:53:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale tak prawde mowiac ... taki joystick to chyba latwo przypadkiem
    > tracic, np pijac kawe.

    Podczas lądowania i startu kawy raczej nie piją, a pozostałą część
    trasy i tak przelatują na autopilocie, więc trącenie nie powinno
    specjalnie zaszkodzić.

    > No i mamy problem prawo/leworecznosci pilota.

    A mańkutom przekładają dźwignię zmiany biegów gdzieś na drzwi,
    czy radzą "kup se pan anglika"? :-)

    Pozdrawiam, Piotr