  • 171. Data: 2015-09-14 16:55:46
    Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    news:slrnmvbm5a.8sn.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Wszystkich przepisów z całego świata nie zna nikt. A wielkoseryjna
    > produkcja, to sprawa globalna. Ja nie znam nawet wszystkich rzymskich
    > maksym prawnych, ale jest taka zasada, że ktoś coś mógł, a nie zrobił,
    > choc powinien, więc jest winny. Tu mógł wymienić bateryjkę.

    To tak nie działa. Hotel otworzył nieczynny zamek w krótkim czasie, więc się
    wywiązął ze swojego obowiązku. Nie ma nakazu prewencyjnej wymiany baterii.
    Jak z powodu migającej świetlówki na korytarzu ktoś dostanie ataku epilepsji
    i spadnie ze schodów, to nic nie wywalczy w sądzie. Czy wtedy też byś mówił,
    że powinni wymieniac wszystkie świetlówki co pół roku?
    Idąc dalej tym tropem to NFZ mógł przyznać więcej funduszy na dodatkową
    karetkę w miescie, hotel mógł kupić szybszą windę. ZDM mógłby wybudować
    szerszą ulice dojazdową do hotelu itd.

    ------------------

    ------------------

    ------------------
    ------------------

    > Wstawienie na drodze ewakuacyjnej dodatkowej PRZESZKODY w postaci ścianki
    > z drzwiami sprawiło, że metry można było liczyć właśnie od tego miejsca.

    Znajomy strażak mi kiedyś powiedział: Pozar zawsze może być. Ważne żeby
    paliło się zgodnie z przepisami.

> [...]
    > w hotelu. Nie wiem tylko, że jest to definicja naukowa. Na pewno nie
    > nadaje się ona do stosowania w przepisach UE, gdyż nie ma siedmiu
    > załączników do niej.

    > Ja *chyba* spotkałem się z innym przypadkiem. "Chyba", bo dokładnie nie
    > badałem behawioru zamkowego. Po aktywacji kalamka jest zasprzęglona,
    > co trwa aż do jej *pierwszego* naciśnięcia. To jest jeszcze bardziej
    > energooszczędne. Ja bym to tak zrobił, a ponieważ o ludziach myślę
    > sobie raczej dobrze niż źle, stąd moje "chyba" i podejrzenie, że ktoś

    Nie wiesz czy na pewno mechanizm działa bistabilnie. Może czas oczekiwania
    na naciśnięcie jest rzędu minuty? Sprawdzałes to?
    Przy mechanizmie bistabilnym, nie masz pewności w jakim stanie zatrzyma się
    mechanizm po zaniku zasilania. Zamek może być otwarty lub zamknięty. Czyli
    loteria, której chciałes uniknąć.

    > Takie ostrzeżenie widziałem w szatni basenu. Więc albo ktoś wymyślił
    > bardzo dobry preparat chemiczny, albo bardzo dobry dowcip. Efekt się
    > liczy -- by nikt nie lał do basenu.

    Czyli dowcip.

    > Wstydzić się ma właściciel hotelu. Przed gośćmi. Administratora po
    > prostu wyleją z roboty. Za głupie "oszczędności". Wstyd mu będzie
    > może przed żoną.

    Nikogo nie wyleją. Zrozum wreszcie, że w większości dużych obiektów,
    administrator ma przykazane obniżać koszty za wszelką cenę. Jak wyjedzie z
    propozycją wymiany 100 baterii, bo mogą się w przyszłości wyczerpać, to
    najczęsciej prezes hotelu zabije go śmiechem.

    Działań prewencyjnych spodziewałbym się predzej w małych hotelach, gdzie
    właściciel ogarnia całośc funkcjonowania firmy i dużo działań jest robiona
    na "chłopski rozum".
    Tam, gdzie rządzi Excel, a ludzie podejmujący decyzje finansowe są oderwani
    od rzeczywistości i widzą tylko tableki, to marnie widzę robienie
    przeglądów, które nie są wymuszone przepisami.

> [...]
    >
    > To było oczywiście przerysowanie. Chodzi o to, że raportowane tu przez
    > wielu migające diodki i pikające głośniczki, nijak się mają do tego,
    > co jest właściwym zachowaniem zamka w sytuacji agonalnej. Ostrzeżenia,
    > łagodne czy okrutne, mają tylko ostrzec przed Rzeczą Ostateczną --
    > straszną, lub bardzo straszną.

    > Dochodzimy do konsensusu. Czyli projektowanie jaki jest stan końcowy
    > bierze się tylko z wyobrażeń co jest "naturalne", co zrobić łatwiej
    > i w ogóle z szeroko pojętego "niedasizmu". Więc ulga -- równie łatwo
    > da się zrobić zamek F3 (niezamykający się po zgonie baterii).

    Ja osobiście nie chciałbym, żeby pokój hotelowy z moimi bagażami otworzył
    się przy wyczerpaniu baterii.

    > Bardziej rozrzutny niż zapominalski. Chyba że chodzi o takiego, co
    > zapomniał dobrze pomyśleć przy projektowaniu. Wtedy płaci ekstra za,
    > rzeczy, które (prawie) nie będą używane.

    Wymagasz planów awaryjnych, a chcesz pozbyć się kluczyka czyli
    najskuteczniejszej deski ostatniego ratunku. Nie pomyślałeś, że nowa bateria
    może paść po tygodniu pracy bez ostrzeżeń? Elektronika zamka może się zepsuć
    i nie reagować na kartę? Jak wtedy otworzysz zamek do pokoju w którym gość
    ma atak serca? Jak po takim wypadku się okaże, że nie ma ŻADNEJ awaryjnej
    metody otworzenia zamka (oprócz wyłamania drzwi), to hotel zostanie
    zlicytowany przez prawników rodziny ofiary. Nie sądzę, żeby przeszło
    tłumaczenie: Ależ jesteśmy niewinny, ponieważ co roku wymieniamy baterie.

    Jak wytłumaczysz rozrzutność producentów samochodów, którzy montują coraz
    więcej poduszek powietrznych? Przecież one są używane bardzo rzadko!

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 172. Data: 2015-09-14 18:44:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    yabba pisze:

    > To tak nie działa. Hotel otworzył nieczynny zamek w krótkim czasie,
    > więc się wywiązął ze swojego obowiązku. Nie ma nakazu prewencyjnej
    > wymiany baterii.

    Gość zameldował się w hotelu, może nawet z góry zapłacił, dostał klucz
    i ma święte prawo być św. Piotrem wobec drzwi do tego pokoju. Gdyby
    musiał korzystać z pomocy hotelowego klucznika, a coś by z tego faktu
    miało wynikać -- to może skarżyć. Nawet jeśli bateryjka w porządku,
    a ktoś zdalnie przez nieuwagę dezaktywował jego kartę (dlatego lepiej
    nie mieć takiej niepotrzebnej zdalnej administracji). tak to działa.

> [...]
    > epilepsji i spadnie ze schodów, to nic nie wywalczy w sądzie. Czy
    > wtedy też byś mówił, że powinni wymieniac wszystkie świetlówki co

    Jasne, że będzie walczyć i duża szansa, że wywalczy. Nic im nie będę
    mówił kiedy mają wynieniać świetlówki -- ma nie migać, i tyle.

    > Idąc dalej tym tropem to NFZ mógł przyznać więcej funduszy na dodatkową
    > karetkę w miescie, hotel mógł kupić szybszą windę. ZDM mógłby wybudować
    > szerszą ulice dojazdową do hotelu itd.

    Jeśli się okaże, że we wszystkich karetkach w bazie świeci się lampka
    rezerwy paliwa, więc udało się dojechać do pacjenta, ale dowieźć go do
    szpitala juz nie, to tak -- ktoś za to beknie. To jest "pójście dalej
    tym tropem".

    > Nie wiesz czy na pewno mechanizm działa bistabilnie.

    Wierzę tym, którzy tu mówili, że tak działa.

    > Może czas oczekiwania na naciśnięcie jest rzędu minuty? Sprawdzałes to?

    Nie sprawdzałem. Ale załóżmy, że działa dziesięć minut. W jaki sposób?
    Monostabilnie, czyli przyciągając przez ten czas jakąś kotwiczkę? Toż to
    energetyczne szaleństwo! Można powiedzieć, że "NTG" -- niech elektronicy
    dadzą mechanikom robić to, na czy ci się znają. Da się.

    > Przy mechanizmie bistabilnym, nie masz pewności w jakim stanie zatrzyma
    > się mechanizm po zaniku zasilania. Zamek może być otwarty lub zamknięty.
    > Czyli loteria, której chciałes uniknąć.

    Cały czas chcę. A nawet pokazuję jak. Elektronika ma szansę spłacić dług
    mechanice. Da się cały czas elektronicznie monitorować stan baterii,
    a jak będzie on już bliski minimalnemu, to dać mechanice elektryczny
    sygnał wycofania się na z góry upatrzone pozycje. Bez rzucania monetą.

    > Nikogo nie wyleją. Zrozum wreszcie, że w większości dużych obiektów,
    > administrator ma przykazane obniżać koszty za wszelką cenę.

    Nie użyłem słowa "większość". Mówiłem do tej pory o *dobrych strategiach*.

    > Tam, gdzie rządzi Excel, a ludzie podejmujący decyzje finansowe są
    > oderwani od rzeczywistości i widzą tylko tableki, to marnie widzę
    > robienie przeglądów, które nie są wymuszone przepisami.

    Kiedyś mi zmienili pokój -- bo na podłodze rozbiła się szklanka. Więc
    odłamek szkła mógł utkwić w dywanie. No a po co Gość ma sobie skaleczyć
    stopę? A takie dokładne sprawdzanie dywanu (cholera wie, może wymiana)
    trochę trwa. Na jaką literę rozpoczynało się nazwisko zarządcy hotelu,
    tego nie wiem, ale głupio nie rządził.

    > Ja osobiście nie chciałbym, żeby pokój hotelowy z moimi bagażami
    > otworzył się przy wyczerpaniu baterii.

    Nikt by nie chciał. Ja też nie.

    > Wymagasz planów awaryjnych, a chcesz pozbyć się kluczyka czyli
    > najskuteczniejszej deski ostatniego ratunku. Nie pomyślałeś, że
    > nowa bateria może paść po tygodniu pracy bez ostrzeżeń?

    Jak to bez ostrzeżeń? Piszczek zapiszczy albo dioda zamruga. Takie
    zabezpieczenia są bardzo tanie w porównaniu z kluczem. Poza tym jak
    padnie, to się po prostu nie zamknie.

> [...]
    > otworzysz zamek do pokoju w którym gość ma atak serca? Jak po takim
    > wypadku się okaże, że nie ma ŻADNEJ awaryjnej metody otworzenia zamka

    I to jest bardzo dobra metoda. Po prostu walić taranem. Wtedy nikt nie
    będzie w sądzie skarżył, że zamiast robić coś konkretnego, to ganiali
    po piętrach w poszukiwaniu zewnętrznej bateryjki.

    > to hotel zostanie zlicytowany przez prawników rodziny ofiary. Nie
    > sądzę, żeby przeszło tłumaczenie: Ależ jesteśmy niewinny, ponieważ
    > co roku wymieniamy baterie.

    Wtedy przed sądem czerwieni się producent zamków.

    > Jak wytłumaczysz rozrzutność producentów samochodów, którzy montują
    > coraz więcej poduszek powietrznych? Przecież one są używane bardzo
    > rzadko!

    To wytłumaczyć bardzo łatwo -- pieniądze. Takie poduchy sporo kosztują.
    Poza tym wcale nie są używane rzadko. Strzelają, gdy jest choćby tylko
    przypuszczenie, że to w czymś może pomóc. Nie bez znaczenia jest również
    to, że czasem faktycznie pomagają.

    --
    Jarek

  • 173. Data: 2015-09-17 20:44:07
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 12 Sep 2015 02:22:57 +0200 Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> napisał:

    >Ale mógłby nie mieć. Bo po co mu ona? A zwłaszcza po co tysiące nigdy
    >nie używanych wkładek w tysiącach drzwi od tysięcy hotelowych pokoi.

    Ano mógłby nie mieć, ale zazwyczaj ma, właśnie po to żeby można było
    awaryjnie otworzyć, bez robienia zniszczeń. Poza tym zamkowi może się
    czasem coś innego przytrafić - awaria sprzęgła, padnięcie elektronki
    itp. Przy cenie zamka rzędu 2000zł (kiedyś przynajmniej tyle kosztował
    HT24), wkładka to niewielki koszt, więc nie ma o co kruszyć kopii.

    >przed dostępem, więc najlepiej zakrętkę do niej umieścić w okuciu zamka
    >-- w tej części, która widoczna jest tylko przy otwartych drzwiach.
    >Tej szkoły jestem wyznawcą.

    Można i tak, ale po co? Samo dostanie się do baterii nie naraża
    przecież pomieszczenia na nieuprawnione otwarcie. Co najwyżej ktoś
    wyjmie baterie i nie będzie można otworzyć drzwi w ogóle.

    >Bardzo mu się to chwali, temu zamkowi. Są jednak flejtuchy, co nie
    >wymienią choćby nie wiem jak błyskało.

    Ano są, ale cudu tutaj się nie da dokonać. Bez zasilania nie działa.

    >Bo przecież wciąż jeszcze
    >otwiera i zamyka. A bateryjka, to koszty.

    No tak, ale takiemu np. hotelowi to raczej zależy na tym żeby klient
    nie miał problemów z zamkiem. A wystarczy żeby raz w tygodniu
    przeszedł konserwator i posprawdzał, albo żeby sprzątaczki zgłaszały
    miganie diód zamka.

    >Mają uprawnienia do poruszania elektromagnesem mimo rozładowanej
    >baterii? To jakiś Mocny Gość musi za tym stać!

    Naprawdę nie wiem skąd u Ciebie w tym wątku tyle jakiejś takiej
    złośliwości i zacietrzewienia, zwłaszcza że zazwyczaj byłeś wesołym,
    sympatycznym gościem. :-/

    Napisałem że zamek pozostaje w takim stanie jak był przed
    rozładowaniem baterii, ale może to być również stan permanentnego
    otwarcia, bo może być przestawiony w taki tryb kartą na której są
    dodatkowe uprawnienia do tego (u Tesy nazywa się to "office function"
    - funkcja biurowa).

    A sprzęgło przestawiane jest przez silniczek z przekładnią, nie
    elektromagnes. Energia potrzebna jest tylko do przestawienia. W stanie
    otwartym lub zamkniętym, zamek pobiera tylko tyle prądu ile potrzeba
    do zasilenia elektroniki.
    Jak kiedyś będę miał chwilę to zrobię zdjęcie mechanizmu.

  • 174. Data: 2015-09-17 23:51:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan __Maciek napisał:

> [...]
    > itp. Przy cenie zamka rzędu 2000zł (kiedyś przynajmniej tyle kosztował
    > HT24), wkładka to niewielki koszt, więc nie ma o co kruszyć kopii.

    Zamek za dwa tysiące powinien być niezawodny. Marketingowo działa to
    jakoś tak, że elektroniczny dzyndzel ma nie tylko zwiększyć wygodę,
    ale też podnieść bezpieczeństwo. A tu ktoś dziabnie klucz i już się
    robi kłopot. Trzeba wymieniać jeśli nie cały zamek, to przynajmniej
    jego wkładkę. A ta pewnie specjalna, więc wymana kosztuje 1830 zł.

    Ale dobra, zostawmy sprawę istnienia klucza jako nierozwiązywalną.
    Prędzej się dogadają ci, co uważają, że jajko na miękko należy jeść
    od strony ostro zakończonej, ze zwolennikami rozpoczynania od strony
    szerszej, niż my ustalimy, czy bezpieczniej jest z kluczem, czy bez.

    Mamy dziurkę i klucz. A teraz co dalej? Jedyne co do tej pory mieli
    do powiedzenia zwolennicy kluczowej teorii, to to, żeby w sytuacji
    awaryjnej drzwi otwierać kluczem. A ja powiem co innego. Niech będzie
    tak jak chciałem, czyli w razie draki z baterią drzwi się nie zatrzasną,
    ale można je zamknąć kluczem. A potem ewentualnie otworzyć. Czyli
    symulujemy kluczem to, co robią elektromagnesy czy inne silniczki.
    Czyż nie jest to lepsze rozwiązanie? Lepsze poczynając od tego, że
    gdy już dostaniemy zastępczy klucz w recepcji, to nie zatrzaśniemy go
    sobie od razu w pokoju -- to niemożliwe, a więc jest bezpiecnie nie
    tylko na początku, ale do samego końca. Aż ktoś wymieni tę cholerną
    bateryjkę.

    > Można i tak, ale po co? Samo dostanie się do baterii nie naraża
    > przecież pomieszczenia na nieuprawnione otwarcie.

    Bez żadnej podbudowy teoretycznej. Tak to jest przeważnie postrzegane,
    że im mniej widocznych i podatnych na manipulację elementów na zewnątrz,
    tym lepiej i bezpieczniej.

    > Co najwyżej ktoś wyjmie baterie i nie będzie można otworzyć drzwi
    > w ogóle.

    O, a to już jest jakiś konkretny argument.

> [...]
    > nie miał problemów z zamkiem. A wystarczy żeby raz w tygodniu
    > przeszedł konserwator i posprawdzał, albo żeby sprzątaczki zgłaszały

    To ja zgłaszam wniosek racjonalizatorski (którędy do kasy?): niech miga
    tylko przy użwaniu kart służbowych. Po co Gościa stresować? Będzie się
    denerwował, że u niego miga, a u kolegi z tej samej delegacji w sąsiednim
    pokoju nie. A sprzątaczka przynajmniej raz dziennie chodzi (bo to porządny
    hotel jest).

    > Naprawdę nie wiem skąd u Ciebie w tym wątku tyle jakiejś takiej
    > złośliwości i zacietrzewienia, zwłaszcza że zazwyczaj byłeś wesołym,
    > sympatycznym gościem. :-/

    Ach dziękuje serdecznie za słowa uznania! A co do słów pozostałych
    -- nie ma w tym zacietrzewienia ani złośliwości. Po prostu trafił
    się taki temat, gdzie opinie mogą być wyłącznie subiektywne. Jednak
    w pełni przekładalne na wymierne efekty, takie jak "sprzedawalność"
    produktu. Gdybym robił w zamkach, to by one działały tak, jak opisałem.
    I potrafiłbym przekonać nabywców, że tak jest najlepiej. Ale jasne, że
    każdy może mieć swoją wizję "najlepszości".

    --
    Jarek

  • 175. Data: 2015-09-18 00:54:05
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 12 września 2015 12:44:34 UTC-7 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Skąd wiadomo, że jest? Nie było takiej informacji. A jeśli jest,
    > to po co? Nie poruszyliśmy jeszcze wątku inwigilacyjnego -- gość
    > hotelu może być z tych mniej fejsbukowych, albo może sobie po
    > prostu nie życzyć, by jakis centralny komputer odnotowywał każde
    > otwarcie drzwi jego pokoju. W hotelu -- bo w robocie u Michała
    Hotele tak czy tak odnotowuja kazda buteleczke wody/trunku, ktora
    zostala pobrana z barku, do tego automatycznie obciazaja oplatami
    za nie karte kredytowa klienta. Metoda manualna, tj. pania, ktora
    zaglada do lodowki za kazda wizyta sprzatajaca.
    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 176. Data: 2015-09-18 01:08:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Karol Piotrowski napisał:

> [...]
    > za nie karte kredytowa klienta. Metoda manualna, tj. pania, ktora
    > zaglada do lodowki za kazda wizyta sprzatajaca.

    Nie wiem jak inni, ale ja flaszki opróżniam asynchronicznie. To znaczy,
    że pani sprzątająca może odczytać rejestr flaszowy, ale tylko w czasie
    wyznaczonym przez taktowanie zegara -- kiedy nie ma mnie w pokoju.
    Która kiedy i w jakiej kolejności utraciła swoją zawartość -- to już
    pozostaje dla niej i dla Dyrekcji Hotelu tajemnicą (gdybym sam utracił
    nad tym kontrolę, to by dopiero było niedobrze).

    Jarek

    --
    Zwieść cię może ciągnący ulicami tłum,
    wódka w parku wypita albo zachód słońca,

  • 177. Data: 2015-09-18 03:37:56
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 17 Sep 2015 23:51:16 +0200 Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> napisał:

    >Zamek za dwa tysiące powinien być niezawodny.

    Prom kosmiczny za X megadolków tym bardziej. No ma być i już. No i
    żeby w ogóle żadne urządzenia na świecie już się nigdy nie psuły. Bo
    ja tak chcem!!!1111jeden :-)

    >Marketingowo działa to
    >jakoś tak, że elektroniczny dzyndzel ma nie tylko zwiększyć wygodę,
    >ale też podnieść bezpieczeństwo. A tu ktoś dziabnie klucz i już się
    >robi kłopot.

    Równie dobrze może dziabnąć kartę, albo nieuczciwy pracownik może ją
    sobie dorobić, tak, żeby po tej operacji nie został ślad w bazie (da
    się).
    Tworzysz sobie jakieś dziwne, sztuczne wizje i założenia. Zamek na
    kartę wcale nie ma podnieść bezpieczeństwa względem takiego na klucz.
    Ma być wygodniejszy w użyciu - bo karty-klucze można generować i
    unieważniać, ustawiać ograniczenia czasowe dla użytkowników, sterować
    zdalnie (po podłączeniu do RS-485). itp.

    >Trzeba wymieniać jeśli nie cały zamek, to przynajmniej
    >jego wkładkę. A ta pewnie specjalna, więc wymana kosztuje 1830 zł.

    No właśnie pasuje standardowa, chociaż z HT24 często montowano
    sławetną wkładkę EVVA 3KS (obecnie "luzem" kosztuje ona ok. 500zł).

    >Mamy dziurkę i klucz. A teraz co dalej? Jedyne co do tej pory mieli
    [...]
    >tylko na początku, ale do samego końca. Aż ktoś wymieni tę cholerną
    >bateryjkę.

    Może jednak przestań już to palić...

    >Bez żadnej podbudowy teoretycznej. Tak to jest przeważnie postrzegane,
    >że im mniej widocznych i podatnych na manipulację elementów na zewnątrz,
    >tym lepiej i bezpieczniej.

    Ale co tu jest trudnego do zrozumienia?
    Baterie na zewnątrz to:
    + możliwość ich wymiany bez otwierania drzwi - np. w razie padu
    - narażenie na wandalizm - ktoś sobie wyjmie baterie, a jak będzie
    bardzo złośliwy to podłączy 230V do styków w pudełku na baterie, albo
    do gniazda RS-485 na spodzie, a jak będzie jeszcze bardziej złośliwy
    to weźmie duży młotek i zacznie napierdalać w zamek (i miejsce
    umieszczenia baterii nie ma w tym przypadku znaczenia) :-)

    Baterie wewnątrz/w okuciu - odwrotnie.

    Nie wpływa to na bezpieczeństwo pomieszczenia.
    Prawdopodobieństw wandalizmu polegającego na kradzieży baterii jest
    raczej pomijalne. Trzeba wiedzieć że one tam są, trzeba mieć torxa 10
    i trzeba chcieć to zrobić.

> [...]
    >pokoju nie. A sprzątaczka przynajmniej raz dziennie chodzi (bo to porządny

    Ziew...

    Najstarsze wersje tych zamków były na 80C31 i EPROMIE 27Cxxx. Se
    odczytaj, se zdeasembluj, se zrób :-)

    >Ach dziękuje serdecznie za słowa uznania! A co do słów pozostałych
    >-- nie ma w tym zacietrzewienia ani złośliwości.

    Naprawdę, piszę teraz całkiem poważnie, przykro patrzeć co się z Tobą
    stało :-(

    Prawie EOT.

  • 178. Data: 2015-09-18 03:46:31
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 17 Sep 2015 20:44:07 +0200 __Maciek <i...@c...org>
    napisał:

> [...]
    >do zasilenia elektroniki.
    >Jak kiedyś będę miał chwilę to zrobię zdjęcie mechanizmu.

    O. Jest filmik o wymianie sprzęgła w HT24. Wszystko dokładnie widać:
    https://www.youtube.com/watch?v=8_V2zUN2YSQ

  • 179. Data: 2015-09-18 06:38:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan __Maciek napisał:

    > Prom kosmiczny za X megadolków tym bardziej. No ma być i już. No
    > i żeby w ogóle żadne urządzenia na świecie już się nigdy nie psuły.
    > Bo ja tak chcem!!!1111jeden :-)

    Wszelkie zamki są dość specyficznym wytworem techniki. Trzeba mieć
    bezgraniczne zaufanie do precyzyjnego mechanizmu ukrytego w pancernych
    drzwiach sejfu, by je tak po prostu zarzasnąć. Bo jak się zatnie, albo
    nawet gdy komuś Alzhaimer kod zakosi, to... Ludzie chcom, żeby w tej
    sytuacji (prawie) nic się nie dało zrobić.

> [...]
    > unieważniać, ustawiać ograniczenia czasowe dla użytkowników, sterować
    > zdalnie (po podłączeniu do RS-485). itp.

    No właśnie: można unieważnić. To jest, nomen omen, kluczowe stwierdzenie.
    I jest to naturalne i całkiem rozsądne założenie, przy tym zupełnie realna
    wizja.

    > No właśnie pasuje standardowa, chociaż z HT24 często montowano
    > sławetną wkładkę EVVA 3KS (obecnie "luzem" kosztuje ona ok. 500zł).

    Wielu by potrafiło wyliczyć w Exelu, że nie montując niczego i oszczędzając
    500 zł na każdych drzwiach, oraz godząc się z ryzykiem komplikacji takim,
    jak wynika ze statystyk z ostatniego pięciolecia, można duuużo zaoszczędić.

    > [...]
    >
    > Może jednak przestań już to palić...

    To się nie spaliło, tylko bateria się wyczerpała.

> [...]
    > to weźmie duży młotek i zacznie napierdalać w zamek (i miejsce
    > umieszczenia baterii nie ma w tym przypadku znaczenia) :-)

    Nic nie trzeba rozumieć, tak jest po prostu postrzeganie. Ale owszem,
    jak klamoty są na zewnątrz, dostępne po odkręceniu śrubki, to jest
    strach, że można cichcem coś zwandalizować.

    > Baterie wewnątrz/w okuciu - odwrotnie.

    No właśnie -- odwrotnie. Trzeba by kombinować przy otwartym skrzydle
    drzwi. To już nie takie proste. A jak dobrze zaprojektowane, to
    kombinowanie całkiem niemożliwe.

> [...]
    > wandalizmu polegającego na kradzieży baterii jest raczej pomijalne.
    > Trzeba wiedzieć że one tam są, trzeba mieć torxa 10 i trzeba chcieć

    Goście hotelowi mogą mieć zaprenumerowaną grupę pl.misc.elektronika --
    dowiedzą się. W ogóle awaryjne otwieranie też można zorganizować przez
    odkręcenie czegoś czymś trochę bardziej fikuśnym od torxa 10 -- jak na
    hotelowe standardy ochrony drzwi, wystarczy. Ale z jakichś powodów
    (znów: psychologicznych) tak się raczej nie robi.

    > Ziew...

    Dobrej nocy życzę. Ktoś musi nie spać, aby spać mógł ktoś.

    > Najstarsze wersje tych zamków były na 80C31 i EPROMIE 27Cxxx.
    > Se odczytaj, se zdeasembluj, se zrób :-)

    A co producent zgubił kod źródłowy? No to kolejny powód, by przy
    okazji wprowadzania wniosku napisać soft od nowa, lepiej. W ogólności
    warto mieć krytyczne podejście do rzeczy projektowanych w epoce 80C31.

    > Naprawdę, piszę teraz całkiem poważnie, przykro patrzeć co się z Tobą
    > stało :-(

    Peszę się, gdy ktoś ciągle na mnie patrzy. Ze skromności wrodzonej tak
    się zarumieniłem.

    > Prawie EOT.

    Prawie.

    --
    Jarek

  • 180. Data: 2015-09-18 11:20:10
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > a ktoś zdalnie przez nieuwagę dezaktywował jego kartę (dlatego lepiej
    > nie mieć takiej niepotrzebnej zdalnej administracji). tak to działa.

    Skarżyć może, ale nic nie dostanie. Awarie i pomyłki się zdarzają i hotel
    będzie rozliczany przez sąd jak szybko i sprawnie zniwelował skutki awarii.
    Drobne niedogodności jak czekanie 2 minuty pod zamkniętymi drzwiami będą
    uznane jako nieistotne.
    Przy Twoich wizjach sądownictwa to strach prowadzić hotel, albo inną
    działalność.
    Czy mogę dostać odszkodowanie od hotelu, jeśli na korytarzu spali się jedna
    żarówka? Albo że w hotelowym TV nie ma mojego ulubionego programu. Albo, że
    klimatyzacja nie trzyma temperatury z dokładnością do 0,5 stopnia w całej
    objętości pokoju. Albo odszkodowanie od producenta samochodu, za to że
    zepsuł mi się w okresie gwarancji? Jak płacę 100000 za samochód, to musi być
    bezawaryjny na 100%.

    > Jasne, że będzie walczyć i duża szansa, że wywalczy. Nic im nie będę
    > mówił kiedy mają wynieniać świetlówki -- ma nie migać, i tyle.

    Winny będzie ten co spadł - niedostosował prędkości do warunków otoczenia.

> [...]
    > rezerwy paliwa, więc udało się dojechać do pacjenta, ale dowieźć go do
    > szpitala juz nie, to tak -- ktoś za to beknie. To jest "pójście dalej

    Nie słyszałeś w mediach o przypadkach przeładowywania pacjentów z karetki do
    karetki i kilku śmierci z tym związanych? Wszystko zgodnie z przepisami.

    > Wierzę tym, którzy tu mówili, że tak działa.

    Ja widziałem mechanizm działający monostabilnie. Elektromagnes załacza na
    kilka sekund sprzęgło od klamki.

> [...]
    > energetyczne szaleństwo! Można powiedzieć, że "NTG" -- niech elektronicy
    > dadzą mechanikom robić to, na czy ci się znają. Da się.

    Mechanizm bistabilny pewnie ma silniczek albo sprytną wajchę z dwoma
    elektomagnesami do przerzucania w przeciwne położenie.

> [...]
    > a jak będzie on już bliski minimalnemu, to dać mechanice elektryczny
    > sygnał wycofania się na z góry upatrzone pozycje. Bez rzucania monetą.

    A jeśli bateryjka padnie nagle w ułamku sekundy?

    > Nie użyłem słowa "większość". Mówiłem do tej pory o *dobrych strategiach*.

    A ja mówiłem o realnym świecie z którym się spotykam.

> [...]
    > stopę? A takie dokładne sprawdzanie dywanu (cholera wie, może wymiana)
    > trochę trwa. Na jaką literę rozpoczynało się nazwisko zarządcy hotelu,

    W przypadku awarii, to akurat norma, że zmieniają pokój. Oczywiście jesli
    mają inne wolne. Jakby wszystko było zajęte, to czekałbyś w holu aż
    przyjdzie sprzątaczka z odkurzaczem.

    Czy podałeś hotel do sądu, za to że dostałeś inny pokój niz rezerwowałeś?

    > Nikt by nie chciał. Ja też nie.

    Ależ chcesz, chcesz. Sam pisałeś: bateria się kończy, to zamek odblokowywuje
    drzwi.

    > Jak to bez ostrzeżeń? Piszczek zapiszczy albo dioda zamruga. Takie
    > zabezpieczenia są bardzo tanie w porównaniu z kluczem. Poza tym jak
    > padnie, to się po prostu nie zamknie.

    Czy przyjmujesz do wiadomości fakt, że potencjalnie może wystąpić awaria
    źródła zasilania w czasie krótszym niż cza zadziałania mechanizmu?

    > I to jest bardzo dobra metoda. Po prostu walić taranem. Wtedy nikt nie
    > będzie w sądzie skarżył, że zamiast robić coś konkretnego, to ganiali
    > po piętrach w poszukiwaniu zewnętrznej bateryjki.

    To zupełna porażka. Rozwalać drzwi, robić zamieszanie na całe piętro,
    wyłaczać pokój z eksploatacji na kilka dni, wydłużać czas nadejścia pomocy
    dla gościa w srodku, ponieważ Ty masz niezachwianą wiarę w bezawaryjność
    elektroniki.
    Wtedy dopiero adwokaci będą mieli używanie, że hotel nie przewidział awarii
    zamka. Jakby, według rzymskiej maksymy, zrobił co trzeba i zamontował zamki
    łatwe do awaryjnego otworzenia to gość by przeżył. Poskąpił na głupim
    kluczyku, zamiast otworzyć elegancko w 2 minury, to wyłamywał drzwi przez 15
    minut i pomoc przybyła za późno.

    BTW, zewnętrzna bateryjka i kluczyk awaryjny leżą w recepcji. Przy ich
    pomocy nawet wątła kobierta otworzy drzwi. Do wyważania trzeba mieć łom,
    pojęcie co robić i siłę do przyłożenia.

    > Wtedy przed sądem czerwieni się producent zamków.

    Na szczęście producenci są rozsądni i stosują plan awaryjny B i C. Jak
    planujesz produkcję zamków według swojego pomysłu, to też już możesz zacząć
    trenować czerwienienie się ze wstydu.

> [...]
    > Poza tym wcale nie są używane rzadko. Strzelają, gdy jest choćby tylko
    > przypuszczenie, że to w czymś może pomóc. Nie bez znaczenia jest również

    Jak sporo kosztują to tym bardziej bez sensu dla producenta wkładać je do
    samochodu. Wystrzeliła Ci kiedyś poduszka? Jeśli nie to znaczy, że zbędnie
    ją woziłeś.
    Jakby zamki hotelowe były używane tak intensywnie jak samochody, to też
    doceniłbyś zalety planów awaryjnych. Taki ukryty kluczyk może faktycznie
    czasem pomóc uratować człowieka.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba