  • Data: 2015-09-05 13:40:12
    Temat: Re: elektryczny zamek - samoróbka - energooszczędny
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jawi pisze:

    > Podejrzewam, że każdy klucz się obraca i aktywuje inny kod "zapadek,
    > czujników" Zamek po prostu reaguje na podany kod. Klucz może być bez
    > elektroniki. Wszystko w zamku.
    > Typowe mechaniczne podobne rozwiązanie ma Abloy. Możesz kupić zamek
    > mechaniczny i do niego rożne klucze, które mogą otwierać ten zamek ale i
    > inne. Taka nadrzędność. Czyli masz klucz, który pasuje do pięciu zamków
    > i klucz, który pasuje do dwóch z nich, itd.

    Tak to sobie właśnie wyobrażałem, ale bez szczegółów. Szczegóły jednak
    są istotne -- gdzie i w jaki sposób zapamiętywane są w zamku klucze?
    Różnych kluczy są przecież grube tysiące -- niemożliwe, by mechaniczny
    zamek znał je wszystkie i tylko odhaczał w pamięci które ma akceptować,
    a które nie (to by była tablica jednobitowych zmiennych długości N,
    gdzie N określa ile różnych kluczy używa system -- i to jest duża liczba).
    Bardziej prawdopodobne jest odczytanie wartości klucza i wprowadzenie
    liczby do pamięci -- wkładam klucz, przekręcam, odczytywana jest jego
    wartość 8234899234 i zapisywana w rejestrze kluczy ważnych. Ale rejestr
    taki musi mieć swoje ograniczenie wielkości. W krzemie mogę przyjąć
    absurdalnie dużą wielkośc tablicy (czy innej struktury) -- raczej nikt
    nie będzie chciał dopasować więcej niż 64k kluczy do zamka, a tablica
    64k słów, to drobiazg. Jak taki rejestr zrobić w żelazie? Jakoś nie mogę
    sobie wyobrazić.

    --
    Jarek