  • 11. Data: 2010-08-15 07:31:26
    Temat: Re: dziwne zjawisko w akumulatorkach
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciek" 4c671bf6$0$21008$6...@n...neostrada.pl

    > Nie w trakcie ładowania. Standardowe ładowanie prądem o wartości jednej dziesiątej
    pojemności - 0,1C trwa 14 a nie 10 godzin. Dla
    > akumulatora 2000mAh 0,1C = 200mA. W trakcie ładowania pokazuje ile dała (a musi dać
    dużo więcej) a dopiero w trakcie rozładowania
    > pokaże ile jest naprawdę zmagazynowane.

    Pojemność liczymy w Ah, a prąd w A -- nie można ładować 'prądem o wartości
    jednej dziesiątej pojemności'. :) Ale wiem, o co Ci chodzi i potwierdzam
    te 14 godzin. :)

    I ważne jest to, ile pokaże w trakcie rozładowywania.

    Dobre (i bardzo tanie) są akumulatorki nierozładowujące się.
    Najlepsze -- białe eneloopy Sanyo prosto z Japonii.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 12. Data: 2010-08-16 13:52:29
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-08-15 00:43, Maciek pisze:

    > Nie w trakcie ładowania. Standardowe ładowanie prądem o wartości jednej dziesiątej
    pojemności - 0,1C trwa 14 a nie 10 godzin.

    Owszem Można w ten sposób naładować aku, i nawet nazywa się takie ładowanie
    "standardowym" choć w dzisiejszych czasach standardem jest już tylko na papierze...

    Co nie znaczy, że owe 14 godzin jest konieczne do naładowania.
    Na ogół, przy prądzie 0.1C ogniwa są w pełni naładowane sporo wcześniej
    (np. już po 11 czy 12h)

  • 13. Data: 2010-08-16 21:44:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jakub Witkowski" i4bfqu$19hq$...@n...ipartners.pl

    > Owszem Można w ten sposób naładować aku, i nawet nazywa się takie ładowanie
    > "standardowym" choć w dzisiejszych czasach standardem jest już tylko na papierze...

    Standard dla NiCd to 15 minut. Dla NiMH to 60 minut. :)
    Ale zazwyczaj akumulatorki NiMH są ładowane od 2 do 3 godzin. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 14. Data: 2010-08-17 10:52:13
    Od: "Wojtek B" <a...@o...pl>

    Przeprowadzilem "test" na 200mA i efekt byl taki ze aku wypadly na poziomie
    od 2349mAh do 2673mAh. Takze w czasie ladowania na opcji "discharge" nie
    trzeba sie martwic jesli poziom naladowania pokazuje znacznie wiecej niz
    podaje to producent.

    pozdr.

  • 15. Data: 2010-08-18 10:09:26
    Od: stepow <WYWAL_TO@.z.pl>

    Jacek Czerwinski napisał:

    > Nie znam jej zasady mierzenia, wystarczy ze poziom odniesienia np dolny
    > sie obnizyl, pojemnosc pozornie wzrosla, czy na odwrot ...

    Ta ładowarka mierzy pojemność w bardzo prosty sposób, liczy sobie czas
    potrzebny do rozładowania ogniwa do dolnego dopuszczalnego napiecia.
    Przy funkcji "test" rozladowuje odgniwo z napięcia np. 1,5 (ogniwo w
    pełni naładowane) do np. 1V (ogniwo rozładowane) prądem np. 200 mA.
    Łatwo policzyć że jeżeli proces ten trwał np. 10 godzin, to ogniwo ma
    pojemnosc 200mA * 10 h = 2000 mAh. To takie zgrubne mierzenie
    pojemnosci, za bardzo bym sie tym nie sugerował. Ostatnio miałem ogniwa
    (stare już) które wykazywały pojemność na poziomie 1300 mAh i w Garminie
    padły po 20 minutach, szkoda że tego nie zauważyłem :-( bo taki fajny
    ślad miał być :-).

    Marek, Wrocław

  • 16. Data: 2010-08-18 10:42:15
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-08-18 12:09, stepow pisze:

> [...]
    > pojemnosc 200mA * 10 h = 2000 mAh. To takie zgrubne mierzenie
    > pojemnosci, za bardzo bym sie tym nie sugerował.

    A jaki jest dokładny (a nie "zgrubny" czy "bardzo prosty") sposób pomiaru? :)

    Pojemność jest wszak funkcją prądu i progu napięciowego. W tym wypadku,
    czyli przy założeniach I=200ma, Umin=1V, pojemnośc wyniosła 2000mAh
    z dokładnością do błędu pomiaru czasu i określenia prądu, i tyle.

  • 17. Data: 2010-08-18 17:42:23
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik stepow napisał:
    > Ostatnio miałem ogniwa
    > (stare już) które wykazywały pojemność na poziomie 1300 mAh i w Garminie
    > padły po 20 minutach, szkoda że tego nie zauważyłem :-( bo taki fajny
    > ślad miał być :-).

    Trzeba było zmierzyć prąd pobierany przez nawigację i rozładowywać
    właśnie takim prądem. Zużyte akumulatory mają mniejszą wydajność
    prądową. Mówiąc bardziej fachowo - rośnie im opór wewnętrzny, dzięki
    któremu przy większym prądzie szybciej spada napięcie i następuje
    wyłączenie urządzenia. W ładowarkach z opcją testowania można ustawiać
    pobór prądu. Przynajmniej w mojej.
    Maciek

  • 18. Data: 2010-08-19 21:00:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciek" 4c6c1b81$0$27044$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    któremu przy większym prądzie szybciej spada
    > napięcie i następuje wyłączenie urządzenia. W ładowarkach z opcją testowania można

    Dokładnie tak. Stare akumulatorki zachowują się w ogóle nieprzewidywalnie
    i trzeba je potestować w takich warunkach, w jakich będą pracowały. :)

    Najlepszym rozwiązaniem jest niestety eksterminacja takiego starucha. :)
    Przynajmniej ja do takich wniosków dochodzę. :) Wywaliłem kilkadziesiąt
    staroci. :) Nowe białe Sanyo eneloopy z Japonii można kupić po 7 złotych
    lub nawet po 6 złotych za sztukę.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'