  • 1. Data: 2010-08-12 08:32:50
    Temat: Moc studyjnych lamp błyskowych w praktyce
    Od: Bart <b...@g...com>

    1. Chcę kupić jakiś prosty zestaw lamp + parasolek + statywów (po dwie
    sztuki ze wszystkiego) i utknąłem na parametrze mocy lamp.

    Najczęściej zestawy występują z lampami 68Ws, ale są też 100 Ws ,
    250Ws.
    Czy może mi ktoś opisać jak w praktyce wygląda kwestia zapotrzebowania
    na moc lamp?
    Przykładowo - dla zdjęcia postaci

    Np. lampą 2x68 Ws można oświetlić plan 1m szeroki x 1m głęboki 1m
    wysoki. przy lampach ustawionych 2m od obiektu
    a lampą 2x100 Ws można oświetlić plan 3m szeroki x 2m głęboki 3m
    wysoki. przy lampach ustawionych 4m od obiektu
    Oczywiście nie chodzi mi o dokładność co do centymetra, a raczej rząd
    wielkości.
    Lub w formie obrazowej - lampą 2x68 zrobisz portret, 2x100 oświetli
    postać do pasa , a przy 2x250 wejdą na plan dwie osoby.

    Przeglądając sieć opinie są różne.
    Od takich, że 2x250 Ws to minimum komfortu, po opinie na http://www.forfoto.pl/
    gdzie jest prosta rada (no w skrócie...) - robić zdjęcia, a nie
    studiować cyferki.

    2. Drugie pytanie dotyczy parasolek i softboxów (lub szerzej -
    rozpraszania światła).

    czym różnią się układy (jeśli chodzi o modelowanie światła):

    lampa w stronę obiektu i czaszy --> parasolka biała ---> obiekt
    fotografowany

    [ lampa ] ---> ) ---> Obiekt

    parasolka biała ---> lampa w stronę czaszy (odbicie światła)--->
    obiekt fotografowany

    ( <--- > [ lampa ] Obiekt

    i który układ wymaga silniejszej lampy ( zapewne drugi) . W praktyce -
    czy 68 Ws starczy ?

    A może ktoś ma link lub konkretne zdjęcia wykonane podobnymi
    zestawami ?

    Bart

  • 2. Data: 2010-08-12 09:19:22
    Temat: Re: Moc studyjnych lamp błyskowych w praktyce
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Zdjęcia postaci w małym studio z 3x500ws redukowanymi max. do 1/8 wymagało
    przysłony rzędu 16 przy 100 iso.
    Tyle, że to były elfo, których 500ws to było 500ws.
    Chińczyki, mają moc sporo przeszacowaną.
    Tyle, że teraz masz 400 ASA bez szumów, więc moc lamp możesz sobie również
    zredukować.
    IMO 3x250Ws w małym studio to dostatecznie duża moc.
    Poza tym, zawsze możesz kupić inny zestaw - do dużych softboksów (z grillem)
    500..1000 ws, do małych nasadek 250..500Ws.

  • 3. Data: 2010-08-12 09:46:16
    Od: "gr" <grafik(no spammm)@mbpress.pl>

> [...]
    >250Ws.
    >Czy może mi ktoś opisać jak w praktyce wygląda kwestia zapotrzebowania

    do małych softboxów (60x60) 250 Ws firmowe lub 300-500 chińskie
    do softboxów (stripów itp) 120 x 40, 100 x 80 to min 500 Ws firmowe
    ale światła ustawiach w odległości 2-4 metry od ludzia.
    2 lampy to mało do studia...., musisz oświetlić lewą i prawą stronę i
    jeszcze tło,
    czyli 2 x 500 Ws + 250 na tło
    Pomyśl też o tym, że firmowe lampy dają ci za każdym razem równe światło o
    jednolitym pasmie
    a chińczyki nie, osprzęt też ma znaczenie, softboź nie równy softboxowi.
    Firmowy softboź gubi mniej światła, chiński więcej, więc trzeba mieć
    mocniejszą lampę...
    Musisz mieć jeszzcze zapas mocy, żeby nie ustawiac lampy na full bo bedziesz
    czekać 5s. na błysk..
    pozdr. gr

  • 4. Data: 2010-08-12 10:13:19
    Od: "Marian Paździoch" <n...@n...pl>

    Użytkownik "gr" <grafik(no spammm)@mbpress.pl> napisał w wiadomości
    > 2 lampy to mało do studia...., musisz oświetlić lewą i prawą stronę i
    > jeszcze tło,
    > czyli 2 x 500 Ws + 250 na tło

    Nie zgodze sie. Nie zapominajmy jeszcze o roznych plaszczyznach
    odbijajacych. To moze sporo pomoc. Oczywiscie nie zawsze, ale w wielu
    przypadkach pracy w studio wystarcza dwie lampy.

    Pzdr.
    M.

  • 5. Data: 2010-08-12 10:22:08
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Bart" napisał
    [...]
    2. Drugie pytanie dotyczy parasolek i softboxów (lub szerzej -
    rozpraszania światła).

    Jeden obraz wart miliona słów, przynajmniej jeśli chodzi o zrozumienie co
    daje konkretny modyfikator.
    Tu masz taką porównywarkę Vicateca, warto pościągać wszystkie zdjęcia i
    pooglądać sobie je jedno po drugim - to daje jakieś pojęcie o cechach
    poszczególnych ustrojów:
    http://www.bron.ch/vt_pd_lg_sc_en/index.php

    adam

  • 6. Data: 2010-08-12 10:45:49
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 12.08.2010 gr <g...@m...pl> napisał/a:
    > 2 lampy to mało do studia...., musisz oświetlić lewą i prawą stronę i
    > jeszcze tło,
    > czyli 2 x 500 Ws + 250 na tło

    Pochować cienie można z 2 lamp, ale fakt jest z tym więcej pracy i
    czasem kompromis, szczególnie gdy zamiast softboxa trzeba użyć spotu,
    który robi cienia sporo. dobry patent jaki podpatrzyłem to doświetlenie
    tła zwykłym flashem wycelowanym w tło, czyli 2x500Ws + np 430ex
    (wszystko w 1 systemie wyzwalania, ja używam radiówki na 2.4GHz do
    2x600 quantuum).

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 7. Data: 2010-08-12 15:13:20
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    gr pisze:
> [...]
    > ale światła ustawiach w odległości 2-4 metry od ludzia.
    > 2 lampy to mało do studia...., musisz oświetlić lewą i prawą stronę i

    I rakietę :)
    Nie te czasy. Iso 400 używalne, powyżej f=11 dziś się nie robi, bo
    nieostro, a chińskie lampy już tak się nie różnią od lamp... chińskich.
    Bo wszystkie są chińskie.

    Lampy trzeba wybrać takie, żeby się od razu nie rozleciały i nie
    spaliły. O szczegóły pytać tych, co mają takie lampy. Moc jest mniej
    ważna, 100Ws zadziała w dużym softboxie przy 400iso. Polecam nowe
    quantuumy 200Ws, dość tanie, o wiele porządniejsze od starszych wersji i
    nie do zarąbania (pstryknąłem trzema takimi raz kilkaset pstryków pod
    rząd na pełnej mocy, praktycznie bez przerw - reklamówka z trójką dzieci
    wymaga takich cudów).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 8. Data: 2010-08-12 20:15:44
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-08-12 11:19:22 +0200, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> said:

    > do dużych softboksów (z grillem) 500..1000 ws, do małych nasadek 250..500Ws.

    A gość się zastanawia, czy 68 Ws mu starczy.
    ;)
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-08-12 21:34:35
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    JA pisze:

    > A gość się zastanawia, czy 68 Ws mu starczy.
    > ;)

    A gdy pójdzie się pytać o wędkę, polecą mu taką za pięć tysięcy. Na
    grupie gps sens będzie miał wyłącznie garmin za półtora tysiąca. Itd.
    Sami duzi chłopcy :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /zamiast telewizora oglądam pralkę - program ten sam, a jeszcze pierze/

  • 10. Data: 2010-08-13 07:04:19
    Od: "gr" <grafik(no spammm)@mbpress.pl>

> [...]
    > praktycznie bez przerw - reklamówka z trójką dzieci wymaga takich cudów).

    używam w studio ELFO 250 x 4 sztuki
    komfort (z praktyki) jest przy softboxach 60x60, przy większych, albo trzeba
    używac pełnej mocy,
    co powoduje, że po 15 pstrykach w serii lampy się przegrzewają.
    Przy duzych softach jak pstrykniesz w stronę softboxa to widać jak nierówno
    rozłożone jest światło.
    Jeżeli ktoś chce kupować lampy 68 Ws to nikt mu nie broni,
    może robic fotki z ISO 400 też dopuszczalne, może też robić na ISO 3200,
    tylko ja osobiście nie chciałbym mieć portretów na ISO 400, mimo tego,
    że używam zarówno C40D jak i 5D MKII.
    Ale wszystko można, tylko trochę szkoda pieniędzy.
    Lepiej poszukać za 1000 złotych używanego kompletu dobrych firmowych lamp
    z dobrymi softami, niż płacić dwa razy..
    pozdr.
    Gr