  • 1. Data: 2010-08-13 16:35:53
    Temat: Praca z monitorem IPS - ostatnie trzy pytania
    Od: raviz <r...@v...pl>

    Witam ponownie,
    Dziekuje za wszystkie wczesniejsze odpowiedzi.
    Ostatecznie zdecydowalem sie na zakup Eye One Display 2, ktory bardzo
    ladnie skalibrowal mi oba monitory Hp LP2475w.
    Zasugerowany przez wypowiedz Bronka:

    "kalibrator (kolorymetr) sam nie zrobi nic wiecej ponad zrobienie
    profilu, ALE kazdy przychodzi z oprogramowaniem ktore potrafi ladowac
    LUT (lookup table) karty graficznej . Efekt ladowania LUT jest taki ze
    bedziesz widzial kolory prawie *) dokladnie takie jakie sobie zyczysz
    (pod warunkiem ze oprogramowanie pozwoli Ci je wybrac - tanie wersje
    maja swoje ograniczenia, wlasnie pod tym wzgledem). Oczywiscie dodatkowo
    do tego bedziesz mial zaladowany do systemu profil zgrany z tym co
    zostalo zaladowane do LUT i co pokazuje monitor.

    W skrocie - tak, kalibrator moze tutaj bardzo pomoc, ale musisz trafic
    na taki program do niego, ktory skalibruje monitor (tj LUT karty
    graficznej) do sRGB. Moze wszystkie tak robia, nie mam pojecia. Sa tu
    ludzie, ktorzy maja temat kalibracji w malym palcu. Ten monitor chyba
    nie ma wlasnego programowalnego LUT - takie mozna ladowac bez utraty
    zakresu kolorow.

    B.

    *) Prawie polega na tym ze ladowanie LUT karty graficznej powoduje
    obciecie gamy kolorow, tj. np. przed zaladowaniem LUT, karta wysyla na
    wyjsciu DVI czysta czerwien jako R:255 G:0 B:0 , to po zaladowaniu moze
    to byc np. R:243 G:2 B:0 . Jak widzisz, 12 poziomow czerwieni poszlo do
    piachu i liczba kolorow jakie zobaczysz na ekranie to juz nie 224 ,
    tylko troche mniej."

    zaczalem szukac o mozliwosci wplyniecia na LUT karty graficznej.
    Wyczerpujaca odpowiedzia wydal mi sie ten oto artykul:
    http://qualapps.blogspot.com/2008/12/calibrating-mon
    itors-with-eye-one-lt.html
    szczegolnie punkty 6 i 7. Albo do konca nie zrozumialem ablo tez z
    jakichs przyczyn profil ICC nie jest ladowany do LUT karty graficznej
    przez CalibrationLoader.exe. Nie mam w autostarcie zadnego innego
    GammaLoadera. W kazdym razie nadal mam poprawne barwy tylko w wybranych
    aplikacjach. Czy faktycznie dobrze rozumiem, ze autor poprzez ten
    tutorial osiaga prawidlowe kolory w calej Viscie a nie tylko w
    nielicznych aplikacjach uzywajacych Color Management?

    Druga sprawa to przyciemnienie monitora: czy zjechanie ze sliderami RGB
    powiedzmy o polowe (z poziomu menu monitora) i ponowna kalibracja
    wplynie na jakosc wyswietlanego obrazu? Byloby to dobre rozwiazanie
    nadmiernej jasnosci tego modelu.

    Trzecia, ostatnia kwestia: Win7 w koncu wykorzystuje profile do
    wyswietlania prawidlowych kolorow w calym systemie, prawda?
    Czy to oznacza, ze kolory beda poprawnie wyswietlane rowniez w
    zainstalowanych aplikacjach, Faststone na przyklad?
    Jaki tak jest to w zasadzie wszystkie moje problemy bylyby rozwiazane -
    na polce lezy Win 7 ktory niedlugo zaistaluje na nowym komputerze.
    Pozdrawiam.....Rafal