  • Data: 2016-07-05 14:18:13
    Temat: Re: dwa przełączniki 4 stany?
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost> szukaj wiadomości tego autora

    On 03/07/2016 22:18, ToMasz wrote:
    > chciałbym mieć takie oświetlenie w pokoju ( o takiej przykładowej mocy)
    >
    > 1. wszystko wyłączone
    > 2. 50 wat (+-1)
    > 3. 25 wat (+-1)
    > 4. 1 wat
    >
    > Na ścianie mam 2 przełączniki które do żyrandola podają dwa razy
    > napięcie. mają wspólne "zero"
    > Jak to zrobić, w najmniej skomplikowany sposób. mikroporocesory,
    > dodatkowe kable, stałe zasilanie jakiejś elektroniki - odpada.

    Witam, początkowo nie planowałem odpowiadać, ale jako że mnogość
    odpowiedzi ciągle podbija mi wątek w czytniku, to w końcu nie wytrzymałem :)

    Naskrobałem coś takiego: http://hpics.li/0391e71

    Nie mam 100% pewności co do tego design - robione na kolanie w przerwie
    na kawę - jeśli wywoła pożar lub spowoduje inne przykrości... co złego
    to nie ja.

    Być może ktoś już to sugerował wcześniej - jeśli tak, przepraszam, nie
    wczytywałem się w wątek, i nie będę spierać się o prawa autorskie.

    Po mojemu działa to tak:

    * kiedy S1 i S2 otwarte: nie dzieje się nic, brak światła
    * kiedy tylko S1 zamknięty: prąd przepływa przez cewkę RL1 (bez
    znaczenia), a także przez oświetlenie 1W i 50W. Tutaj przyjmuję tezę że
    oświetlenie 50W jest czysto oporowe, a nie jakiś elektroniczny wnalazek.
    Opór drutu w oświetleniu 50W powinien wystarczyć by świeczka 1W się
    zapaliła (a drut w 50W tylko lekko się podgrzeje)
    * kiedy tylko S2 zamknięty: prąd przepływa przez oświetlenie 25W
    * kiedy zarówno S1 jak i S2 zamknięte: prąd przepływa przez cewkę RL1
    oraz oświetlenie 50W. W tej sytuacji oświetlenie 1W nie świeci, gdyż z
    obu stron dostaje ten sam potencjał (fazowy).

    Mateusz