-
21. Data: 2010-06-21 00:20:52
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>
On 2010-06-20 21:35, =Marcos= wrote:
> A już największa zagwozdka to to, że silnik 50ccm w skuterze pali 2
> litry, 1000ccm w małym samochodzie pali 6 litrów, a 2000ccm w dużym
> samochodzie pali 6 litrów.
2000ccm 6 litrów? ocipiałeś
1,6 benzyna 10 litrów (piłowanie), 2.0 benzyna również 10 litrów
(spokojna jazda), a to dlatego, że te 2.0 nie musisz piłować żeby się
rozpędzić.
-
22. Data: 2010-06-21 01:21:27
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
Od: Brzezi <b...@g...com>
nie, 20 cze 2010 o 23:00 GMT, DoQ napisał(a):
> Kuba (aka cita) pisze:
>
>> W tych samych warunkach i w pewnych granicach pojemnści - ten z większą
>> pojemnością pali tyle co ten mniejszy.
>> A w pewnych warunkach moze palić nawet mniej.
>
> Wezmy za przyklad 2 silniki benzynowe 1.4 i 3.0 - jeden i drugi turla
> sie z ekonomiczna predkoscia 100km/h.
> 3.0 przy 100km/h na V biegu ma jakies 2200RPM i generuje ~75KM,
> natomiast 1.4 na V setke utrzymuje przy 3200RPM osiagajac przy tym 45KM.
> Mozesz jakos racjonalnie wyjasnic jak wygenerowac dodatkowe 30KM nie
> zuzywajac przy tym paliwa lub zuzywajac go mniej?
skoro 45KM wystarcza do utrzymania predkosci, to taka sama(przyblizona) moc
bedzie potrzebna w obydwu przypadkach, wiec nie wiem skad Ci sie wziela
taka rozbieznosc, to ze silniki o roznych pojemnosciach, przy stalej predkosci
100kmh maja rozne predkosci obrotowe, w zaden sposob nie implikuje ze ten o
wiekszej pojemnosci uzywa wiecej mocy, wrecz przeciwnie, tak jak napisalem,
uzywaja w tym momencie bardzo zblizonej mocy, do naszych celow mozna nawet
napisac ze identycznej mocy...
Pozdrawiam
Brzezi
-
23. Data: 2010-06-21 01:43:37
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
Od: "kogutek" <k...@v...pl>
> Kuba (aka cita) pisze:
>
> > W tych samych warunkach i w pewnych granicach pojemnści - ten z większą
> > pojemnością pali tyle co ten mniejszy.
> > A w pewnych warunkach moze palić nawet mniej.
>
> Wezmy za przyklad 2 silniki benzynowe 1.4 i 3.0 - jeden i drugi turla
> sie z ekonomiczna predkoscia 100km/h.
> 3.0 przy 100km/h na V biegu ma jakies 2200RPM i generuje ~75KM,
> natomiast 1.4 na V setke utrzymuje przy 3200RPM osiagajac przy tym 45KM.
> Mozesz jakos racjonalnie wyjasnic jak wygenerowac dodatkowe 30KM nie
> zuzywajac przy tym paliwa lub zuzywajac go mniej?
>
>
>
>
>
> Pozdrawiam
> Pawel
Pomijając podany pzrez Ciebie przykład, bo jest błędny. Dalej jest prościej. 45
koni to 35kW. Litr paliwa to 10kWh. Jak zużyjesz 10 litrów na godzinę to przy
100 procentowej sprawności spalania miałeś 100kWh. 10 litrów na godzinę to dla
benzyniaka trochę mało żeby zrobić 45 koni na kołach przez godzinę. Ale w dieslu
już jest na styku.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
24. Data: 2010-06-21 04:52:34
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
Od: JAM <j...@y...com>
On Jun 20, 2:30 pm, "fuen" <fuen@wp[spam].pl> wrote:
> w tych samych autach silnik o wi kszej pojemnosci spala wi cej.
> czym to jest spowodowane ?
>
> czy wi kszy silnik ma mniejsz sprawno ?
>
> z tego co czyta em to raczej duze silniki maja wieksza sprawno ni
> te ma e !!!
Generalnie duzy silnik jest budowany na duza moc. Przy typowych
predkosciach pojazdu uzywa sie znacznie mniej mocy niz ten silnik moze
wyprodukowac. Silnik wiec generuje maly procent mocy niz ta, do ktorej
zostal zaprojektowany i w tym zakresie pracy jest mniej sprawny niz
silnik maly.
Aby ocenic sprawnosc silnik przy danej mocy stosuje ie mapy BSFC
(brake specific fuel consumption map) ktora na wykresie moment -
obroty pokazuje za pomoca poziomnic ile w danym zakresie obrotow i
mocy potrzeba paliwa na wyprodukowanie 1 kWh. Przykladowy wykres masz
tutaj:
http://jason.pepas.com/images/om617a-bsfc.jpg
Takie wykresy jest niestety trudno znalezc dla konkretnego silnika,
gdyc malo ktora firma samochodowa je publikuje. Na tym wykresie mozesz
zobaczyc, ze silnik jest najsprawniejszy przy srednim zakresie obrotow
i w poblizu, ale ciut ponizej maksymalnego momentu.
W innych zakresach nie jest juz tak sprawny. Maly silnik znajduje sie
generalnie w poblizu optimum przy typowych predkosciach jazdy.
Powody, dla ktorych duzy silnik jest mniej sprawny to najczesciej
dalsze od optimum opory ssania i wydechu, wieksze opory tarcia,
wieksze straty dlawienia, wieksze bezwladnosci mas wirujacych silnika,
ktore w normalnej jezdzie musisz rozpedzac gdy przyspieszasz no i sam
silnik wiecej wazy, wiec samochod najczesciej tez jesty wtedy ciezszy.
Kazdy z tych powodow osobno nie jest zelazna regula, ale statystycznie
tak wlasnie jest.
JAM
http://marchel.home.comcast.net/~marchel/
-
25. Data: 2010-06-21 08:47:09
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>
Skoda 1.9TDI 4,5l/100 km (po włoskiej autostradzie wg zeznań sąsiada).
-----
| 2000ccm 6 litrów?
-
26. Data: 2010-06-21 08:48:54
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali wiecej
Od: acelnószz <a...@i...pl>
I przypomnijcie sobie silniki o odlaczanych kilku cylindrach na czas malego
obciazenia.
-
27. Data: 2010-06-21 09:07:17
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
Od: Filip KK <n...@n...pl>
W dniu 2010-06-20 20:51, Tomasz Pyra pisze:
> Mały silnik żeby utrzymać prędkość przykładowo 100km/h jest obciążony w
> 50% i to już pozwala mu kręcić się dość sprawnie, duży silnik w tych
> samych warunkach będzie obciążony w 10%, a to mało sprawny tryb pracy.
I dlatego np. w trasie 3 litrowa jednostka spali mniej od 1,9.
-
28. Data: 2010-06-21 09:11:00
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
Od: komar <k...@1...cc>
W dniu 2010-06-21 08:47, ąćęłńóśźż pisze:
> Skoda 1.9TDI 4,5l/100 km (po włoskiej autostradzie wg zeznań sąsiada).
a Goździkowej pali 3,1 po polskiej autostradzie.
-
29. Data: 2010-06-21 09:16:24
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>
>w tych samych autach silnik o większej pojemnosci spala więcej.
> czym to jest spowodowane ?
>
Escort 1.6 benz - spalanie około 8-9litrów :(
Zafira 2.2 benz - spalanie wg komp 8,6l
Trasa ta sama, predkości te same.
-
30. Data: 2010-06-21 09:18:14
Temat: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
Od: Miecio <m...@w...pl>
W dniu 2010-06-20 23:00, DoQ pisze:
> Wezmy za przyklad 2 silniki benzynowe 1.4 i 3.0 - jeden i drugi turla
> sie z ekonomiczna predkoscia 100km/h.
> 3.0 przy 100km/h na V biegu ma jakies 2200RPM i generuje ~75KM,
> natomiast 1.4 na V setke utrzymuje przy 3200RPM osiagajac przy tym 45KM.
> Mozesz jakos racjonalnie wyjasnic jak wygenerowac dodatkowe 30KM nie
> zuzywajac przy tym paliwa lub zuzywajac go mniej?
>
Chyba coś Ci się potentegowało :)
Swoją drogą to strasznie czepialski jesteś. Widać Cię w każdym temacie.
Wszędzie musisz dodać nie zawsze zasadne 3 gorsze.