eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodydlaczego duzy silnik pali więcejRe: dlaczego duzy silnik pali więcej
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
    s.nask.pl!news.nask.org.pl!goblin1!goblin.stu.neva.ru!postnews.google.com!t10g2
    000yqg.googlegroups.com!not-for-mail
    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: dlaczego duzy silnik pali więcej
    Date: Sun, 20 Jun 2010 19:52:34 -0700 (PDT)
    Organization: http://groups.google.com
    Lines: 40
    Message-ID: <e...@t...googlegroups.com>
    References: <hvlmng$ppo$1@ns.master.pl>
    NNTP-Posting-Host: 76.112.1.230
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: posting.google.com 1277088755 16554 127.0.0.1 (21 Jun 2010 02:52:35 GMT)
    X-Complaints-To: g...@g...com
    NNTP-Posting-Date: Mon, 21 Jun 2010 02:52:35 +0000 (UTC)
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: t10g2000yqg.googlegroups.com; posting-host=76.112.1.230;
    posting-account=nrUPGwkAAAA8KS3ZpDtIRdtV-DAhQOgS
    User-Agent: G2/1.0
    X-HTTP-UserAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 6.1; WOW64;
    Trident/4.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET
    CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; WWTClient2; .NET4.0C; .NET4.0E;
    InfoPath.3),gzip(gfe)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2290934
    [ ukryj nagłówki ]

    On Jun 20, 2:30 pm, "fuen" <fuen@wp[spam].pl> wrote:
    > w tych samych autach silnik o wi kszej pojemnosci spala wi cej.
    > czym to jest spowodowane ?
    >
    > czy wi kszy silnik ma mniejsz sprawno ?
    >
    > z tego co czyta em to raczej duze silniki maja wieksza sprawno ni
    > te ma e !!!

    Generalnie duzy silnik jest budowany na duza moc. Przy typowych
    predkosciach pojazdu uzywa sie znacznie mniej mocy niz ten silnik moze
    wyprodukowac. Silnik wiec generuje maly procent mocy niz ta, do ktorej
    zostal zaprojektowany i w tym zakresie pracy jest mniej sprawny niz
    silnik maly.

    Aby ocenic sprawnosc silnik przy danej mocy stosuje ie mapy BSFC
    (brake specific fuel consumption map) ktora na wykresie moment -
    obroty pokazuje za pomoca poziomnic ile w danym zakresie obrotow i
    mocy potrzeba paliwa na wyprodukowanie 1 kWh. Przykladowy wykres masz
    tutaj:

    http://jason.pepas.com/images/om617a-bsfc.jpg

    Takie wykresy jest niestety trudno znalezc dla konkretnego silnika,
    gdyc malo ktora firma samochodowa je publikuje. Na tym wykresie mozesz
    zobaczyc, ze silnik jest najsprawniejszy przy srednim zakresie obrotow
    i w poblizu, ale ciut ponizej maksymalnego momentu.
    W innych zakresach nie jest juz tak sprawny. Maly silnik znajduje sie
    generalnie w poblizu optimum przy typowych predkosciach jazdy.

    Powody, dla ktorych duzy silnik jest mniej sprawny to najczesciej
    dalsze od optimum opory ssania i wydechu, wieksze opory tarcia,
    wieksze straty dlawienia, wieksze bezwladnosci mas wirujacych silnika,
    ktore w normalnej jezdzie musisz rozpedzac gdy przyspieszasz no i sam
    silnik wiecej wazy, wiec samochod najczesciej tez jesty wtedy ciezszy.
    Kazdy z tych powodow osobno nie jest zelazna regula, ale statystycznie
    tak wlasnie jest.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: