  • Data: 2016-01-30 23:32:47
    Temat: Re: detektor 5V
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 30.01.2016 t...@h...com <t...@h...com> napisał/a:
> [...]
    ps.com...

    > 40 lat temu z okładem, diody były, pierwsza, germanowa, ostrzowa w szklanej

    40 lat temu to diod było od wuja i jeszcze więcej, nawet niebieskie LED już były.
    Diody krystaliczne to tak jeszcze 20 lat wczesniej się pojawiły.

    > rurce, by się nia pobawić, kupiłem w roku okolo 1959, za cale 157 złotych. To
    > byla polowa mojego stypendium. Tyle, ze o ile teraz za pomca kiku klikniec
    > masz dostep do wszelkich danych, literatury technicznej, tak wówczas nawet w
    > radioamatorze znalezc cos wartościowego to była sztuka jaka. Prenumerowalem tez
    > ruskie Radio, tam jeszcze mniej a w dodatku wiekszoc wiadomości to wszystko
    > bylo tajne, lamane przez poufne.

    Radio i potem Radioamator miały akurat dośc wysoki poziom. Radzieckie ?????
    jeszce wyższy, archiwa są publicznie dostępne w sieci, można poczytać. Choć
    fakt - pisma te nie były dla początkujących.

    > Nawet schematu wzmacniacza o mocy przekraczajacej kilka watow nikt nie
    > uswiadczyl bo moglby uzyc go jako modulatora nadajnika i stać się szpiegiem
    > czy innym wrogiem władzy ludowej. Radioamatorzy, krótkofalowcy, mogli rozmawiać
    > z obcokrajowcami tylko o pogodzie. Wychylenie się poza ten temat grozilo
    > natychmiastowym odebraniem licencji.

    Polskie "Radio", numer 6/1946 - artykuł nt. wzmacniacza mocy audio 20W. A to
    przykład pierwszy z brzegu. Schematy nadajników też są. Swoją drogą do celów
    szpiegowskich lepszy jest nadajnik telegraficzny, nie foniczny.
    Przy okazji, w tym samym numerze bardzo ciekawy artykuł o zastosowaniach tyratronów.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator