    Subject: Re: detektor 5V
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <56a8d4ac$0$688$65785112@news.neostrada.pl>
    <n8birb$8ak$1@node2.news.atman.pl>
    <56a9cde7$0$22826$65785112@news.neostrada.pl>
    <56a9d96b$0$685$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>
    Date: Thu, 28 Jan 2016 10:29:45 +0100

    W dniu 2016-01-28 o 10:03, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Jesli to stabilizator rownolegly, to w obwodzie jest jakis rezystor.
    > Zrodlo pradowe byloby dobre, ale nie az tak bardzo potrzebne - wszak
    > dlatego to nazywamy stabilizatorami, ze napiecie zmienia sie znacznie
    > mniej niz prad plynacy :-)

    Akurat we wzmacniaczach te diody są właśnie w obwodzi gdzie jest źródło
    prądowe (no OK, nie zawsze, czasem tylko bootstrap, ale też
    wystarczająco duży rezystor żeby całość była stabilna termicznie).
    Zresztą akurat w tym miejscu te diody/tranzystory robią właśnie za
    czujnik temperatury.

    > Zrodlo pradowe to nawiasem mowiac moze byc jeden tranzystor FET.

    > Procentowo akurat tyle samo. Czy gorzej niz dioda zenera na odpowiednie
    > napiecie ... no, jesli to 6V to gorzej, a i tych diod trzeba nacpac,
    > przy innych napieciach diody Zenera/lawinowe nie sa juz takie dobre.

    Ale tu trzeba odnieść akurat do tej reszty co pozostanie...

    > W przykladzie wzmacniacza ta zmiana akurat pozadana.

    > Tak samo jak przy innym elemencie. Prad*napiecie=moc.
    > Napiecie okreslilismy, prad wynika z uzytego rezystora ... no i potrzeb.

    No i właśnie o ten rezystor chodzi. Weź spróbuj go dobrać żeby mieć
    chociaż trochę wiarygodne wyniki i jeszcze nie upalić czegoś po drodze.
    Pomysł Tornada, żeby wykorzystać napięcie progowe diody jest sam w sobie
    OK i to się da zrobić, ale nie tak jak proponuje. No i dokładność będzie
    taka sobie (chociaż może akceptowalna). Inna sprawa, że będzie to brało
    kupę prądu więc od pewnych zastosowań się nie nada w ogóle.

    > Ja sie juz pogubilem o co ta klotnia.
    > Ze lepsze zwykle diody niz zenerki ? 5 raczej nie chcialoby mi sie
    > montowac.
    > Ale dwie zenerki na 6V lepsze niz jedna na 12V, jesli komus na
    > stabilnosci zalezy :-)
    > A dwie zwykle diody lepsze niz szukanie zenerki na 1.4V :-)

    Pewnie o to, że zwyczajnie tego się tak nie da zrobić żeby było
    użyteczne i na dodatek niesie ze sobą poważne ryzyko uszkodzenia samego
    układu pomiarowego i tego, co się do niego podłączy.
    Ale żeby zaraz kłótnia? Po prostu tłumaczę że tak się nie robi. Póki co
    mnie to trochę rozbawia tylko, szczególnie teksty z naruszeniem
    hierarchii (?) itd :)

    > Jesli natomiast potrzeba ok 2V, to na zenera to chyba zbyt malo, a
    > czerwona dioda nie jest z krzemu, wiec ma inne wspolczynniki niz 3 diody
    > krzemowe.

    Ale też ujemne.

    Pozdrawiam

    DD