  • 11. Data: 2009-02-23 17:35:11
    Temat: Re: czy mogę prośić o pomoc w wyborze APARATU kompaktowego?
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Niektorzy do kieszeni chowaja lustrzanki, zalezy od pojemnosci kieszeni,
    > ale fakt, jest on ciut wieksze od pozostalych (przede wszystkim -
    > grubszy), ale w takim razie rozwaz Panasonica LX3 (troszke wiekszy od
    > pozostalych - ok. 1cm szerszy i 0,5cm grubszy od Fujiego) - jest to cos
    > zupelnie innego niz FT1, nie jest z serii "odpornych", ale bardzo chwalony
    > jesli chodzi o jakosc obrazu (zwykle porownywany z G10).

    Hmm,ten LX3 ma obiektyw pośrodku, a wodoodporny FT1 w rogu.
    Obiektyw i tu i tyu Leica.

    Czym właściwie spowodowane jest inne położenie obiektywu, bo gdzieś czytałem
    że te z położeniem nie centralnym są gorsze?

    MS

  • 12. Data: 2009-02-23 17:36:11
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Przy takim budzecie nie ma sie co zastanawiac ;) Nikon COOLPIX
    > P6000 - tu masz opis:
    > http://www.fotografuj.pl/News/Nikon_P6000_zaawansowa
    ny_kompakt_z_RAW/id/2138

    > j.

    E tam, bajer do lansu czyli wbudowany GPS nie jest mi za bardzo potrzebny.

    MS

  • 13. Data: 2009-02-23 17:50:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Feb 2009, Dariusz Gasior wrote:

    > Fakt jest, ze "lustrzanka" i "kompakt" nie sa antonimami. W zasadzie
    > "lustrzanka" nie musi miec wymiennej optyki, nie jestem pewien czy w
    > przypadku sprzetu analogowego byly takie

    Były. Wiem z grupy dla jasności - nie miałem nigdy w ręku.

    > Z kolei aparaty systemu u4/3 wskazujac na dziure w polskiej terminologii.

    s/polskiej //

    :)
    Zdaje się *nikt* nie nazwał dotąd takiej konstrukcji, jaka była
    powszechnie używana w kompaktach.
    Zaszłości historycznej nie ma, bo ostrzenie online na filmie nie
    bardzo by się sprawdzało :) a w międzyczasie wszyscy łatali tę
    dziurę terminologiczną korzystając z *inne*, ortogonalnej do
    podziału dalmierzowiec/lustrzanka/dwuobiektywowiec cechy, czyli
    właśnie kompaktu.
    Mniej więcej tak jakby (przyrównując pięść do nosa) używać (dawniej)
    określenia kompakt zamiast TL :) (chyba wszystkie twin-lens
    miały niewymienne obiektywy?)

    > moim zdaniem, sformulowanie "aparat kompaktowy z wymienna optyka" (okreslenie
    > "kompaktowy" wskazuje na integracje elementow skladowych, ale nie wskazuje na
    > jej stopien)

    Hm... mi się nie podoba ;)
    Ale prawdę mówiąc nastawiam się na to, że się wbrew logice przyjmie.
    Tak jak "samochód" (kazałbym CHODZIĆ wszystkim użyszkodnikom to by
    zajarzyli o co - nomen omen - chodzi, a zdaje się to słowo wybierano
    metodą głosowania :))

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-02-23 17:55:58
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    John Smith wrote:
    > Panasonic LX-3 zbiera dobre recenzje, wygląda na to że zasłużenie.

    FX-150 jest moim zdaniem rownie ciekawy. Jest tez nieco tanszy, mniejszy i
    ma ciekawszy zakres ogniskowych. I moim zdaniem robi lepsze zdjecia (choc
    ma ciemniejszy obiektyw).

    k,

  • 15. Data: 2009-02-23 18:14:05
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Mniej więcej tak jakby (przyrównując pięść do nosa) używać (dawniej)
    > określenia kompakt zamiast TL :) (chyba wszystkie twin-lens
    > miały niewymienne obiektywy?)

    Chyba nie... Tu masz pierwszy z brzegu:

    http://www.johncornish.com.au/Photography/Cameras/Me
    dium_Format/medium_format_cameras.htm

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 16. Data: 2009-02-23 19:00:33
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Maciej S. wrote:
    > Hmm,ten LX3 ma obiektyw pośrodku, a wodoodporny FT1 w rogu.
    > Obiektyw i tu i tyu Leica.

    Na marke obiektywu nie patrz - to tylko napis (to samo dotyczy Zeissa).
    Zaleta szkla z LX3 jest jego jasnosc - na minimalnej ogniskowej jest to
    2.0, co m.in. pozwala na uzywanie krotszych czasow migawki.

    > Czym właściwie spowodowane jest inne położenie obiektywu, bo gdzieś
    > czytałem że te z położeniem nie centralnym są gorsze?

    Eee. To nie tak. Przede wszystkim obiektywy zmiennoogniskowe (zoomy),
    ktore nie wysuwaja sie z aparatu maja inna konstrukcje - ich budowa zwykle
    przypomina peryskop, jest tam lustro lub pryzmat, ktore zalamuje pod katem
    prostym tor obrazu (matryca jest ustawiona prostopadle to frontu aparatu,
    a nie naprzeciw przedniej soczewki, jak w tradycyjnych konstrukcjach).
    Poza tym takie obiektywy sa ciemniejsze, maja nizsza rozdzielczosc
    optyczna i z reguly wymagaja uzycia mniejszej (fizycznie) matrycy - to
    wszystko wplywa (negatywnie) na jakosc. Nie oczekuj, ze wodoodporny maluch
    da Ci przyzwoitej jakosci zdjecia w calym zakresie ogniskowych.

    k,

  • 17. Data: 2009-02-23 19:04:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Feb 2009, Maciej S. wrote:

    > Czym właściwie spowodowane jest inne położenie obiektywu, bo gdzieś czytałem
    > że te z położeniem nie centralnym są gorsze?

    Być może chodziło o obiektywy "peryskop" - zbudowane tak, że tylko
    pierwsza sekcja (często tylko 1 soczewka) jest w ubudowie, za nią
    jest pryzmat (odbijający wewnętrznie światło o 90 stopni) i reszta
    obiektywu leży w płaszczyźnie aparatu.
    Dzięki temu możemy mieć zoom który "nie wystaje".
    Rzeczywiście widać narzekania na takie obiektywy (co nie umniejsza
    ich użyteczności, narzekania są na cechy optyczne)

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2009-02-23 19:47:31
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Maciej S. wrote:

    ny_kompakt_z_RAW/id/2138

    > E tam, bajer do lansu czyli wbudowany GPS nie jest mi za bardzo
    > potrzebny.

    Zanim zaczniesz truc, to moze wyjasnij, jak mozna lansować się GPSem
    wbudowanym w aparat? Znaczy tabliczke z napisem "Mam GPS w aparacie" byś
    sobie powiesił na nim czy jak?

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 19. Data: 2009-02-23 19:48:33
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mikolaj Tutak wrote:

    > Zanim zaczniesz truc, to moze wyjasnij, jak mozna lansować się GPSem
    > wbudowanym w aparat? Znaczy tabliczke z napisem "Mam GPS w aparacie"
    > byś sobie powiesił na nim czy jak?

    Przy okazji - Canon G10 jest dobrym wyborem. No i nie ma wbudowanego GPSa
    ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 20. Data: 2009-02-23 20:07:07
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Zanim zaczniesz truc, to moze wyjasnij, jak mozna lansować się GPSem
    > wbudowanym w aparat? Znaczy tabliczke z napisem "Mam GPS w aparacie" byś
    > sobie powiesił na nim czy jak?

    Zanim napiszesz pomyśl - możesz na przykład chodzić od kumpla do kumola i
    mówić że masz aparat z GPS. Bajer i tyle.

    MS