    From: "KILu" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: czy mogę prośić o pomoc w wyborze APARATU kompaktowego?
    Date: Mon, 23 Feb 2009 20:00:33 +0100

    Maciej S. wrote:
    > Hmm,ten LX3 ma obiektyw pośrodku, a wodoodporny FT1 w rogu.
    > Obiektyw i tu i tyu Leica.

    Na marke obiektywu nie patrz - to tylko napis (to samo dotyczy Zeissa).
    Zaleta szkla z LX3 jest jego jasnosc - na minimalnej ogniskowej jest to
    2.0, co m.in. pozwala na uzywanie krotszych czasow migawki.

    > Czym właściwie spowodowane jest inne położenie obiektywu, bo gdzieś
    > czytałem że te z położeniem nie centralnym są gorsze?

    Eee. To nie tak. Przede wszystkim obiektywy zmiennoogniskowe (zoomy),
    ktore nie wysuwaja sie z aparatu maja inna konstrukcje - ich budowa zwykle
    przypomina peryskop, jest tam lustro lub pryzmat, ktore zalamuje pod katem
    prostym tor obrazu (matryca jest ustawiona prostopadle to frontu aparatu,
    a nie naprzeciw przedniej soczewki, jak w tradycyjnych konstrukcjach).
    Poza tym takie obiektywy sa ciemniejsze, maja nizsza rozdzielczosc
    optyczna i z reguly wymagaja uzycia mniejszej (fizycznie) matrycy - to
    wszystko wplywa (negatywnie) na jakosc. Nie oczekuj, ze wodoodporny maluch
    da Ci przyzwoitej jakosci zdjecia w calym zakresie ogniskowych.

    k,