  • Data: 2010-04-11 17:54:41
    Temat: Re: chcesz się ?cigać ?
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:gen3s59sj7f07j3fkddhu5mhgu07aha42v@4ax.com...

    > Hm, wydaje mi sie ze sciaganiem haraczu, ale to w przypadku muzyki.
    > Fotografikom to moga raczej pomoc w procesowaniu sie o nalezne im
    > prawa. Tudziez ustalic np nalezne stawki stosowane w srodowisku :-)

    I tu cała zabawa się zaczyna, kiedy robi się prace komercyjne.

    > A musze ? Mam umowe z nabywca, opiewajaca na wykonanie zdjec do
    > kalendarza, czy sprzedajacym prawo publikacji wymienionych zdjec w
    > ksiazce o nakladzie 50 tys i to chyba powinno wystarczyc.

    W sumie prawo nie doprecyzowuje w jaki sposób ma nastapić ujawnienie. Mowa
    jest o publikacji, odtworzeniu publicznym przed audytorium, emisja radiowa,
    TV itp.
    Przypuszczam, że wydanie w 50 tys. egzemplarzy tej pracy z podaniem
    autorstwa wystarczy.
    Ale weź jeszcze jedną rzecz pod uwagę, że bardzo często zdjęcie jest dopiero
    półproduktem, które nierzadko ulega dość mocnym modyfikacjom np. obróbka w
    Photoshopie czy też wykorzystaniu tylko jego fragmentu. Wydawcy kalendarzy
    często nie chcą ujawniać autorów pierwotnych prac lub fragmentów prac, któe
    zostały użyte w nakładzie, a fiskus zawsze każdego traktuje jak przestępcę,
    który musi udowodnić, że jest niewinny :)

    > Co innego jak sie zglosi oryginalny tworca - wtedy moze byc potrojnie
    > niewesolo, jak jeszcze sie US zglosi po zalegly podatek

    I często tak się dzieje.

    > Mowisz ze ZPAF ma wielkie magazyny w ktorych przechowuje kazda fote
    > swoich czlonkow wraz z data zgloszenia ?

    Tak trudno sięgnąć do źródła ?
    http://www.zpaf.pl/pl/content/bib/bib_inf.php
    http://www.zpaf.pl/pl/content/bib/zasady.php
    Po to są właśnie tworzone te stowarzyszenia.
    Poza tym aby zostać członkiem stowarzyszenia trzeba się wykazać swoim
    dorobkiem. Jeżeli autor wykazuje się dorobkiem udokumentowanym przez
    stowarzyszenie to nabywa statusu artysty, a ten z kolei uprawnia do
    czerpania korzyści z tytułu bycia artystą, czyli liczenia 50% kosztów
    uzyskania przychodu. Posiadając status artysty, twórcy fiskus raczej nie
    będzie podważał zasadności naliczania kosztów uzyskania przychodu.

    > I w czym to niby zabezpiecza przed plagiatem popelnionym przez
    > nieuczciwego czlonka ? Juz raczej bym sie skupil co sie kryje
    > pod "w rozumieniu odrebnych przepisow".
    >
    > P.S. A tak swoja droga to nie bardzo rozumiem dlaczego prawa autorskie
    > do zdjecia modelki ma fotograf, a nie jej rodzice :-)

    Bo przedmiotem autorstwa jest zdjęcie, a nie makijaż czy sama modelka :)

    > I co - kwestionowal im US autorstwo dziela, czy mial watpliwosci czy
    > np koncert publiczny to jest sprzedaz praw autorskich lub mamy do
    > czynienia z "... artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu
    > odrębnych przepisów" ?

    Kwestionował zasady naliczania kosztów uzyskania przychodu.