  • 1. Data: 2010-10-27 17:17:40
    Temat: baterie słoneczne
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    witam

    zastanawiam sie nad doładowywaniem akumulatora samochodowego baterią
    słoneczną. oczywiście auto jeździ raz na tydzień, - gdyby było częsciej
    ruszane - nie było by problemu. akumulator za dobrze przykręcony, za
    daleko od gniazdka - stąd zrodził sie pomysł ogniw słonecznych.

    jak myślicie - 10W by wystarczyło? oczywiście nominalnie 10w, bo zimą
    tego nie "wyciagne" z ogniwa.

    Może ktoś z Was ma praktyczne doświadczenie z energia słoneczną
    zamienianą na prąd. ile przecietnie w naszym kraju bateria będzie mogła
    pracować z 90% swojej mocy? 4 godziny dziennie?

    ToMasz

  • 2. Data: 2010-10-27 17:25:10
    Temat: Re: baterie słoneczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz zastanawia sie nad doładowywaniem akumulatora samochodowego
> [...]

    > - nie było by problemu. akumulator za dobrze przykręcony, za daleko
    > od gniazdka - stąd zrodził sie pomysł ogniw słonecznych.

    Jak akumulator zdrowy, a auto sprawne, to i co dwa tygodnie można ruszać.

    > jak myślicie - 10W by wystarczyło? oczywiście nominalnie 10w, bo zimą
    > tego nie "wyciagne" z ogniwa.

    Nie sądzę. Ale i tak kupienie nowego akumulatora będzie tańsze.

    > Może ktoś z Was ma praktyczne doświadczenie z energia słoneczną
    > zamienianą na prąd. ile przecietnie w naszym kraju bateria będzie
    > mogła pracować z 90% swojej mocy? 4 godziny dziennie?

    A co to jest "swoja moc"? Niezależnie od odpowiedzi, przeciętnie sporo
    mniej niż 4 godziny.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2010-10-27 17:39:10
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-10-27 19:17, ToMasz pisze:
> [...]
    > zamienianą na prąd. ile przecietnie w naszym kraju bateria będzie mogła
    > pracować z 90% swojej mocy? 4 godziny dziennie?

    Daj sobie na wsztymanie i kup nnowy aku wyjdzie 10 razy taniej.

  • 4. Data: 2010-10-27 19:31:44
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > zamienianą na prąd. ile przecietnie w naszym kraju bateria będzie mogła
    > pracować z 90% swojej mocy? 4 godziny dziennie?

    A do czego ci takie ciężkie waty? Dwu - trzywatowa (w pełnym słońcu)
    bateria słoneczna w przeciętnym samochodzie zapewnia pielęgnację
    akumulatora i pokrycie stałego zapotrzebowania na prąd. Samochód na
    postoju zużywa kilkadziesiąt miliamperów maksymalnie. Są nawet gotowe
    rozwiązania - kupuje się toto, kładzie pod przednią albo tylna szybą,
    wtyka wtyczkę do gniazdka zapalniczki i święty spokój z akumulatorem.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2010-10-27 19:40:41
    Od: konieczko <t...@o...pl>

> [...]
    > rozwiązania - kupuje się toto, kładzie pod przednią albo tylna szybą,
    > wtyka wtyczkę do gniazdka zapalniczki i święty spokój z akumulatorem.

    Ta ale chyba z aku do telefonu.

    :):)

  • 6. Data: 2010-10-27 19:54:49
    Od: "morghul" <m...@t...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" mówi o czymś takim:
    http://www.solars-china.com/solar-panel/Amorphous-pa
    nel-car.html
    albo http://www.12voltsolarpanels.net/solar-car-battery-c
    hargers

    --

    ETERSTAR
    Dawid Talarczyk

  • 7. Data: 2010-10-27 20:02:46
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-10-27 21:54, morghul pisze:
    > Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" mówi o czymś takim:
> [...]

    :):):):):):):):)

  • 8. Data: 2010-10-27 20:46:36
    Od: Jawi <t...@p...pl>

    > Pan ToMasz zastanawia sie nad doładowywaniem akumulatora samochodowego
    > baterią słoneczną:

    > Jak akumulator zdrowy, a auto sprawne, to i co dwa tygodnie można ruszać.

    Mylisz się. Chyba, że raz na tydzień robi długie trasy. Bo jak jazda po
    mieście i jeszcze uruchamianie silnika kilka razy w dniu, to aku długo
    nie pociągnie. Dotyczy szczególnie diesla zimą, parkowanego na zewnątrz.

    ile przecietnie w naszym kraju bateria będzie

    nigdy w życiu 90% nie osiągniesz, te waty podane w bateriach to dla
    oświetlenia ich z 1m specjalnymi lampami. 90% wyciągniesz przy
    odpowiednim ustawieniu prostopadle do słońca latem w pełnym słońcu. I to
    pewnie zależy od szerokości geograficznej.
    Poza tym baterie made in china z alledrogo i tak mają zawyżoną wydajność
    średnio pewnie o 30 - 40%... Ty te baterie ustawisz za szybą samochodu?
    To kolejna strata energii.

  • 9. Data: 2010-10-27 21:03:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jawi napisał:

    > Mylisz się. Chyba, że raz na tydzień robi długie trasy. Bo jak jazda po
    > mieście i jeszcze uruchamianie silnika kilka razy w dniu, to aku długo
    > nie pociągnie. Dotyczy szczególnie diesla zimą, parkowanego na zewnątrz.

    Nigdy nie miałem problemów z odpaleniem samochodu stojącego dwa tygodnie.
    A jak ktoś ma takie przerwy, to raczej nie jest leniwym taksówkarzem,
    tylko właśnie raz na dwa tygodnie gdzieś chce pojechać tym autem. Tak
    czy inaczej, akumulator w samochodzie używanym rzadko wytrzymuje dłużej,
    niż w używanym codziennie.

    > nigdy w życiu 90% nie osiągniesz, te waty podane w bateriach to dla
    > oświetlenia ich z 1m specjalnymi lampami.

    Tak konkternie, to strumieniem 1kW/m^2. Obojętnie czy z lampy, czy ze
    słońca.

    > 90% wyciągniesz przy odpowiednim ustawieniu prostopadle do słońca
    > latem w pełnym słońcu. I to pewnie zależy od szerokości geograficznej.

    No właśnie od tego zależy słabo. Od pory roku też (oczywiście pomijając
    fakt, że w jesieni to zwykle chmury są). Jak się ustawi prostopadle,
    to w zimie w średnich szerokościach geograficznych przy przejrzystym
    zmrożonym powietrzu jest niewiele mniej niż w lecie na równiku (ale
    jednak mniej, bo grubsza warstwa powietrza).

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2010-10-27 22:07:39
    Od: Tom <t...@n...spam.invalid>

    On 28/10/2010 5:31 AM, "Dariusz K. Ładziak" wrote:

    > ........... Są nawet gotowe
    > rozwiązania - kupuje się toto, kładzie pod przednią albo tylna szybą,
    > wtyka wtyczkę do gniazdka zapalniczki i święty spokój z akumulatorem.

    W wielu nowszych samochodach gniazdko zapalniczki jest odcinane jak
    wyjmujesz kluczyk.

    Tomek