  • 1. Data: 2009-08-15 05:57:35
    Temat: aparaty z gps-em
    Od: "bourbaki" <b...@g...pl>

    http://nt.interia.pl/foto/news/samsung-st1000-kompak
    t-z-odbiornikiem-gps,1352954,3609

    mam pytanko czy poza tym samsungiem sa juz na rynku jakies
    nieprofesjonalne aparaty z gps-em ? jaka jest funkcjonalnosc
    takiego gps-a w aparacie ? czy tylko zapisywanie pozycji przy
    robieniu zdjecia czy tez sa jakies inne funkcjonalnosci ?

  • 2. Data: 2009-08-15 14:47:41
    Temat: Re: aparaty z gps-em
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    bourbaki pisze:
> [...]
    > takiego gps-a w aparacie ? czy tylko zapisywanie pozycji przy
    > robieniu zdjecia czy tez sa jakies inne funkcjonalnosci ?

    Wbudowane - nie.

    Ale jest conieco z możliwością dołączenia - poogooglaj sobie.

    Np.:
    http://blog.makezine.com/archive/2008/02/diy_gps_cam
    era_attachment.html
    (samoróbka do nikona)

    http://www.sjphoto.com/gps-canon.html
    (firmowy moduł łączności bezprzewodowej do Canona pozwalający na
    przyłączenie niektórych GPSów)

    Gdzieś jeszcze widziałem GPS montowany zamiast lampy błyskowej, który
    sobie integralnie notował czas i miejsce zrobienia zdjęcia, a potem na
    komputerze program do tego dołączony łączył te dane ze zdjęciami z
    aparatu, ale nie pamiętam tak od ręki adresu.

  • 3. Data: 2009-08-15 15:03:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    bourbaki pisze:
> [...]
    > takiego gps-a w aparacie ? czy tylko zapisywanie pozycji przy
    > robieniu zdjecia czy tez sa jakies inne funkcjonalnosci ?

    O!

    Jeszcze takie coś znalazłem:
    http://photofinder.atpinc.com/

    To chyba będzie optymalne dla każdego - w miarę sensowna cena (w
    porównaniu z modułem bezprzewodowym do Canona - Canon lekko przeholował
    ;) ) i nie wymaga obróbki na komputerze. Trzeba tylko dokładnie ustawić
    zegar w aparacie i voila!

  • 4. Data: 2009-08-15 17:37:08
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał:

> [...]
    > komputerze program do tego dołączony łączył te dane ze zdjęciami z
    > aparatu, ale nie pamiętam tak od ręki adresu.

    A nie prościej zarejestrować ślad w gps-ie (tzw. trackloggerze, lub zwykłym
    turystycznym) i później dopasować w komputerze pozycję do zdjęć na podstawie
    zapisanej w exif-ie godziny ich wykonania? Istnieje oprogramowanie (chyba
    nawet darmowe) które robi to automatycznie - trzeba tylko pamiętać, by
    wpisany w aparacie czas był aktualny.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2009-08-15 17:44:10
    Od: "Arkadiusz P. Płanica" <t...@m...adres.email>

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > zapisanej w exif-ie godziny ich wykonania? Istnieje oprogramowanie (chyba
    > nawet darmowe) które robi to automatycznie - trzeba tylko pamiętać, by

    geoSetter (bezpłatny) nawet nie wymaga żeby w aparacie był dokładny czas :)
    Wystawczy sobie zrobić zdjęcie *dokładnego czasu* czyli np.
    wyświetlonego czasu na GPS-ie i na podstawie czasu tego zdjęcia i
    podanego czasu ze zdjęcia (trzeba wklepać która godzina jest na
    zrobionym zdjęciu) ustawia odpowiedni offset dla pozostałych zdjęć :)

    IMHO bardzo przydatny program...

    --
    ____________ | arek(at)abc-service(dot)com(dot)pl GG #14211
    _ _ | . . | ---->>> http://www.abc-service.com.pl <<<----

  • 6. Data: 2009-08-15 18:21:38
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Arkadiusz P. Płanica wrote:
> [...]
    > podanego czasu ze zdjęcia (trzeba wklepać która godzina jest na
    > zrobionym zdjęciu) ustawia odpowiedni offset dla pozostałych zdjęć :)

    Czemu nie robisz zdjęcia pozycji i ręcznie nie wklepujesz jej potem na
    każde zdjęcie? :P

    d.

  • 7. Data: 2009-08-15 19:25:28
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Arkadiusz P. Płanica" <t...@m...adres.email> napisał:

> [...]
    > podanego czasu ze zdjęcia (trzeba wklepać która godzina jest na
    > zrobionym zdjęciu) ustawia odpowiedni offset dla pozostałych zdjęć :)

    Czyli nawet lepiej, niż myślałem:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2009-08-15 19:32:21
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    > Czemu nie robisz zdjęcia pozycji i ręcznie nie wklepujesz jej potem na
    > każde zdjęcie? :P

    Zwróć uwagę na słowa 'offset dla pozostałych zdjęć'. Wklepujesz dla jednego
    zdjęcia, a program ustala pozycję dla wszystkich dla których masz ślad i
    nieprzestawiany czas w aparacie. Podejrzewam, ze przy dokładności zegarów
    stosowanych w aparatach cyfrowych wklepanie czasu dlka jednegozdjhecia może
    wystarczyć do w miarę prawidłowego zsynchronizowania pozycji zdjęć z całego
    miesiąca a nawet i dłużej (zakładając, że nie robisz zdjeć z lecącego
    samolotu).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 9. Data: 2009-08-15 20:41:21
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > wystarczyć do w miarę prawidłowego zsynchronizowania pozycji zdjęć z całego
    > miesiąca a nawet i dłużej (zakładając, że nie robisz zdjeć z lecącego

    Dla mnie cała zabawa polega na tym, żeby "to się samo" zsynchronizowało.
    To, że musisz połączyć ręcznie dane z dwóch urządzeń jest dodatkowym
    wymaganiem. Drugie i gorsze, że musisz łazić z dwoma pudełkami, dwa
    ładować i dwa włączać. Dlatego wolałbym w końcu jakiś aparat z wbudowanym
    GPS coby od razu wkładał pozycję na zdjęcia.

    d.

  • 10. Data: 2009-08-16 08:30:02
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

> [...]
    > ładować i dwa włączać. Dlatego wolałbym w końcu jakiś aparat z wbudowanym
    > GPS coby od razu wkładał pozycję na zdjęcia.

    Niestety kij ma dwa końce - gps ma z punktu widzenia wbudowania w aparat
    dwie wady. Pierwsza - to pobór prądu - włączony żre go sporo i może w
    znaczący sposób skrócić czas pracy aparatu między wymianami akumulatorka.
    Drugi - to czas niezbędny na złapanie pozycji (szczególnie długi po
    pierwszym od kilku godzin włączeniu) - może się okazać, ze włączasz apareat,
    robisz zdjecie a... gps nie zdążył złapać pozycji i w exifie zdjecia jej
    mieć nie będziesz.
    Używam różnych odbiorników gps od 10 lat i zarówno pod względem poboru prądu
    jak i szybkości łapania pozycji jest spory postęp, ale... nadal okazuje się,
    ze po włączeniu odbiornika po nocy w zalesionym tereni do złapania pozycji
    czasem trzeba odczekać nawet kilka minut (i to najlepiej bez przemieszczania
    się - podczas ruchu ustalanie pozycji trwa dłużej). Na szczęście jak już
    pozycję złapie, to potem trzyma i nawet po półgodzinnym wyłączeniu łapie w
    ciągu kilku sekund (o ile nie jesteś pod dachem - gdzie może w ogóle nie być
    sygnału). Co do samego łączenia pozycji ze zdjęciami - osobistych
    doświadczeń niestety nie mam - nigdy mi to nie było potrzebne.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)