  • Data: 2009-09-10 07:59:54
    Temat: Re: aparat do robienia zdjęć mieszkań.
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 10 Sep., 09:19, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    > Obstawiam, że w umiejętności czytania ze zrozumieniem.

    a i owszem czytam ze zroizumieniem
    vinieta to lekki spadek jasnosci na brzegach
    jesli vinietta jest calkowicie czarna to oznacza ze pozostala czesc
    obrazu jest prawie calkowicie czarna - o 1/4 do 1/2 ev jasniejsza - w
    praktyce tez calkowicie czarna.

    sensem viniety jest nie bezwzgledne zaciemnienie , a wzgledne w
    stosunku do srodkowej czesci obrazu - a to jest niewielkie. akurat
    viniete wyprowadza sie elektornicznie b. skutecznie i praktycznie
    bezsladowo.

    > Dostzregasz różnicę między 1/4 czy 1/2 EV niedoświetlenia a całkowitą
    > czernią (z zupełnym brakiem szczegółów)?

    jak wyzej pisalem
    jesli vinieta jest calk czarna to reszta jest tez praktycznie
    calkowicie czarna - czyli bezuzyteczna.
    calkowita czern w cyfrze to co najmniej -6Ev w stosunku do szarosci
    18%
    jesli vinieta jest co najmniej -6ev to pozostala czesc obrazu musiala
    by miec co najmniej -5,5 ev.

    jesli nawet cos takiego teoretycznie jest mozliwe ( np murzyn w
    kopalni tak zeby bylo widac na zdjeciu jasna tabliczke BHP ;-) ) to w
    praktyce przy takim zdjeciu vinieta bylaby najmniejszym problemem.

    > Cóż za problem dorysować boki obrazu w programie graficznym? Dobry grafik
    > rzeczywiście zzałatwi to dobrze - formalnie musi w niektórych miejscach
    > kierować się wyobraźnią - ale dobrze wiemy, że niewielkie odstępstwa od
    > rzeczywisytości nie są istotne.

    to nie sa przypadki porownywalne.

    jak pisalem wyzej czarna winieta bez szczegolow oznacza jednoczesnie
    co najmniej prawie czarna pozostala czesc obrazu.

    > A to już Twoja wola. O gustach trudno dyskutować.
    >
    > A tak na poważnie - robiłem te eksperymenty z wizjerem dość dawno i nie
    > zachowywałem rezultatów, ale z tego co pamiętam na środku obrazu uzyskiwałem
    > niewielkie kółko (dokładnej nśrednicy nie pamiętam, ale zdecydowanie poniżej
    > wysokości kadru) a dookoła całkowią czerń. Kąt obrazu obejmowany przez to
    > kółko był całkiem spory (na pewno nie 180 stopni deklarowane w specyfikacji
    > wizjera, ale i tak duży), tyle, że materiał źródłowy do ewentualnego jego
    > prostowania był skąpy, jako że kółko pokrywało tylko niewielką część
> [...]

    tak bedzie . ja tez experymentowlem oczywiscie jak kazdy ciekawy
    zycia.
    experymntowalem tez z kondensorem od powiekszalnika - dawal lepsze
    wyniki - byl umieszczony tak na wyciagniecie reki przed obiektywem i
    mozna bylo sfotografowac otoczenie jak przez rybie oko - to bylo
    zabawne i jakosc lepsza niz przez wizjer mieszkaniowy.

    czy mowa o tej winiecie byla w zwiazku z fotografowaniem przez wizjer
    drzwiowy?

    bo jesli tak . to oczywiscie takiej viniety od tej soczewki nie da sie
    skompensowac w zaden sposob , niezaleznie od tego ze jakosc obrazu w
    srodku bylby nieakceptowalna.