-
51. Data: 2014-05-09 12:20:17
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Thu, 8 May 2014 02:46:38 -0700 (PDT), s...@g...com napisał(a):
> Elektryk sprawdził instalacja OK.
Najsensowaniejsza rada w tym wątku to: Zmień elektryka, ewent. sprawdź sam
prąd pobierany na postaju.
--
Jacek
-
52. Data: 2014-05-09 12:31:08
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:
>> To już zależy od bilansu energetycznego... czy alternator na jałowych
>> obrotach potrafi utrzymać napięcie przy włączonych światłach.
>
> Ale jakie napięcie? U mnie przy jałowych i włączonych światłach
> napięcie jest niższe o jakieś 0.5V niż przy wyłączonych. To daje
> znaczącą różnicę prądu ładowania akumulatora.
Nie pamiętam konkretnej wartości (mogę sprawdzić), ale było takie
samo jak przy gazowaniu. Alternator w Sienie utrzymuje to napięcie
zaskakująco stabilnie - regulator w Hayabusie robi to dużo gorzej.
Może rzeczywiście w innych samochodach jest inaczej...
>> U mnie w samochodzie potrafi, w motocyklu też - do momentu włączenia
>> wentylatora chłodnicy, ale wtedy nawet podkręcenie obrotów nic nie
>> daje.
>
> Coś masz zepsute.
No i tu właśnie nie jestem pewien, co jest... były w tym moto problemy
z ładowaniem, ale:
- kostki od statora do wiązki i od wiązki do regulatora wywalone,
a przewody zalutowane
- regulator chłodzony wiatrakiem (przegrzewanie się regulatorów to częsta
przypadłość takich motocykli, zresztą w Hondach jest jeszcze gorzej)
- klemy akumulatora czyste i dobrze przykręcone
- woltomierz podłączony bezpośrednio do akumulatora
Może po prostu tak ma być i całość ma konstrukcyjnie przewidziane,
że nie będzie ładowała akumulatora na pełnym obciążeniu (czyli
z wentylatorem chłodnicy). W motocyklu to jest ogromne obciążenie.
--
Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/
-
53. Data: 2014-05-09 12:31:17
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:
>>> Doładowywać prostownikiem albo założyć światła dzienne.
>> Co ci dadzą światła dzienne? Przecież światła podczas jazdy są zasilane
>> z alternatora, a nie z akumulatora.
>
> Kosztem ładowania akumulatora. Było tyle razy w tym wątku, że wstyd o
> to pytać. Naprawdę.
Ok, czyli są samochody, w których napięcie ładowania (a przez to prąd)
spada po załączeniu świateł na wolnych obrotach, tak?
W moim tak nie jest (a to stary grat) - na wolnych obrotach alternator
ładuje takim samym napięciem niezależnie od obciążenia i obrotów,
myślałem że w każdym samochodzie tak jest.
--
Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/
-
54. Data: 2014-05-09 12:45:33
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2014-05-09 11:23, J.F pisze:
> Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
> Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
>>> Więc zmiana oświetlenia na dzienne pozwala zaoszczędzić sporo ponad
>>> 100W mocy - i ten prąd jest w tym momencie "dorzucany" do ładowania
>>> akumulatora.
>
>> Bzdura. Prąd ładowania wynika z napięcia podawanego na instalację
>> przez alternator, a to jest stabilizowane niezależnie od obciążenia
>> alternatora.
>
> A napiecie na wolnych obrotach z wlaczonymi swiatlami mierzyles ?
> Nadal tyle samo co bez swiatel ? To wlacz jeszcze ogrzewanie szyb,
> dmuchawe, i co tam moze byc przydatne.
>
> Alternator ma wydajnosc ograniczona, a na wolnych obrotach znacznie
> mniejsza niz nominalna.
> No i starcza, albo nie starcza - zalezy od samochodu.
> A jak nie starcza, to w czasie stania na czerwonym zima akumulator nie
> jest ladowany, albo jest wolniej ladowany.
>
Potwierdzam.
Sprawdzałem w wielu samochodach. Najgorzej OIDP pamiętam, było
(oczywiście oprócz Malucha z prądnicą) w Subaru Legacy - alternator
"startował" dopiero ok. 200 obr. powyżej jałowych. Na jałowych - bilans
ujemny. Być może to tylko przypadek mojego egzemplarza.
W Pajero 2 z silnikiem 4M40 nie mierzyłem prądu, jednak napięcie jest
wystarczające. Po przełączeniu akumulatora (np. po kilkugodzinnym
świeceniu na biwaku i używaniu radia) na wolnych obrotach ten
rozładowany szybko się ładuje. Podobnie Disco 1 i 2.
Hyundai H100 - jakiś stary - musi być trzymany na obrotach. Na jałowych
- ledwo starcza na podtrzymanie stanu akumulatora. Włączenie świateł
powoduje już mały spadek napięcia.
Lanosy, Nubiry, Polonezy i FSO ładowały na wolnych obrotach.
--
Pozdrawiam.
Adam
-
55. Data: 2014-05-09 12:57:24
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Adam,
Friday, May 9, 2014, 12:31:17 PM, you wrote:
>>>> Doładowywać prostownikiem albo założyć światła dzienne.
>>> Co ci dadzą światła dzienne? Przecież światła podczas jazdy są zasilane
>>> z alternatora, a nie z akumulatora.
>> Kosztem ładowania akumulatora. Było tyle razy w tym wątku, że wstyd o
>> to pytać. Naprawdę.
> Ok, czyli są samochody, w których napięcie ładowania (a przez to prąd)
> spada po załączeniu świateł na wolnych obrotach, tak?
W znanych mi - w większości.
> W moim tak nie jest (a to stary grat) - na wolnych obrotach alternator
> ładuje takim samym napięciem niezależnie od obciążenia i obrotów,
> myślałem że w każdym samochodzie tak jest.
Widocznie nie miałeś nigdy ciężko wyładowanego akumulatora. Weź pod
uwagę, że prąd ładowania zależy także od napięcia wzbudzenia. I jeśli
cały system ,,wstaje" po ciężkim rozruchu od niskiego napięcia, to na
wolnych obrotach jest fatalnie. Ale często wystarczy podgazować, żeby
choć na chwilę podnieść napięcie i już się normalizuje. Wyłączenie
świateł w takiej sytuacji zdecydowanie pomaga.
W motocyklu są zazwyczaj magnesy stałe i regulator crow-bar - to
całkiem inna sytuacja.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
56. Data: 2014-05-09 13:19:56
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w
Dnia Thu, 8 May 2014 02:46:38 -0700 (PDT), s...@g...com
napisał(a):
>> Elektryk sprawdził instalacja OK.
>Najsensowaniejsza rada w tym wątku to: Zmień elektryka, ewent.
>sprawdź sam
>prąd pobierany na postaju.
Zmiana elektryka niekoniecznie jest uzasadniona. Moze i dobrze
zmierzyl.
Tak czy inaczej - jesli auto jezdzi przynajmniej raz na tydzien i
kilkaset km w miesiacu, to jest to wystarczajace.
Moze i na zdrowie akumulatorowi nie wychodzi, ale nie powinien padac w
ciagu roku.
Wiec jesli padl, to cos tu nalezy zmienic - elektryka, styl uzywania,
lub marke akumulatorow.
J.
-
57. Data: 2014-05-09 13:20:22
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>
W dniu 09.05.2014 12:31, Adam Wysocki pisze:
>
> Ok, czyli są samochody, w których napięcie ładowania (a przez to prąd)
> spada po załączeniu świateł na wolnych obrotach, tak?
>
> W moim tak nie jest (a to stary grat) - na wolnych obrotach alternator
> ładuje takim samym napięciem niezależnie od obciążenia i obrotów,
> myślałem że w każdym samochodzie tak jest.
>
Nie miałeś malucha z prądnicą.
MJ
-
58. Data: 2014-05-09 13:46:38
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
> Sprawdzałem w wielu samochodach. Najgorzej OIDP pamiętam, było
> (oczywiście oprócz Malucha z prądnicą) w Subaru Legacy - alternator
> "startował" dopiero ok. 200 obr. powyżej jałowych. Na jałowych - bilans
> ujemny. Być może to tylko przypadek mojego egzemplarza.
W Hayabusie na światłach mijania przy jałowych obrotach mam ok. 13.6V.
Przy lekkim dodaniu gazu skacze powyżej 14 - 14.2, 14.3, 14.5...
A Sienolot (wart 1/10 tej Hayabusy) trzyma stabilnie...
--
Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/
-
59. Data: 2014-05-09 15:18:33
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
>> Sprawdzałem w wielu samochodach. Najgorzej OIDP pamiętam, było
>> (oczywiście oprócz Malucha z prądnicą) w Subaru Legacy - alternator
>> "startował" dopiero ok. 200 obr. powyżej jałowych. Na jałowych -
>> bilans
>> ujemny. Być może to tylko przypadek mojego egzemplarza.
>W Hayabusie na światłach mijania przy jałowych obrotach mam ok.
>13.6V.
>Przy lekkim dodaniu gazu skacze powyżej 14 - 14.2, 14.3, 14.5...
>A Sienolot (wart 1/10 tej Hayabusy) trzyma stabilnie...
W nowszych autach bywa jakis inteligentny system zarzadzania
elektryka.
I cholera wie co robi ... ale moze np potrafi podbic napiecie po
rozruchu, a po pewnym czasie obnizyc, bo po co przeladowywac
akumulator bez potrzeby.
J.
-
60. Data: 2014-05-09 15:45:19
Temat: Re: akumlator i niskie przebiegi
Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
>>W Hayabusie na światłach mijania przy jałowych obrotach mam ok.
>>13.6V.
>>Przy lekkim dodaniu gazu skacze powyżej 14 - 14.2, 14.3, 14.5...
>>A Sienolot (wart 1/10 tej Hayabusy) trzyma stabilnie...
>
> W nowszych autach bywa jakis inteligentny system zarzadzania
> elektryka.
Tu nie ma, jest zwykły crow-bar.
--
Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/