  • 11. Data: 2009-02-27 15:02:45
    Temat: Re: a ja czekam na nowy typ matryc
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Jan Rudziński pisze:
    > Cześć wszystkim

    > Ale co chcesz korygować?
    >
    > "Soczewka matematyczna", do której większość obiektywów stara się
    > zbliżyć, odwzorowuje płaskie na płaskie.
    > Jakie problemy miałyby rozwiązać wypukłe, czy dowolne inne niepłaskie
    > matryce?

    Jak dla mnie zadne. Chyba tylko takie, ze promien na skraju soczewki
    musi byc silniej zalamywany, co ulatwia ujawnienie sie niedoskonalosci
    szlifu. Przy sferycznej matrycy moznaby tego uniknac, z kolei jak
    wyprofilowac matryce i jesli sie da to dlaczego nie zrobic tego po
    prostu na soczewce:)
    Jak bym mial isc w SF to juz bym wolal matryce o strukturze 3D, dzieki
    czemu niedoskonalosci obiektywu moznaby kompensowac softwarowo
    wybierajac plaszczyzny fokalne w ktorych jest ostro. Albo wykorzystac to
    do tworzenia obrazu 3D.

  • 12. Data: 2009-02-27 15:04:21
    Od: Paweł Łakomski <p...@g...com>

    On 27 Lut, 13:14, nico <n...@n...pl> wrote:
    > Pomyślałem sobie, że po 50Mpikseli pojawi się następna nowość, która
    > może być dość przełomowa,

    A ja sądzę, że jeszcze bardziej byłoby przełomowe wmontowanie matrycy
    do oka i traktowanie oka właśnie jako szkła. Tzn. w sumie już tak
    jest, taka matryca to mózg, tylko ciężko wychodzi robienie odbitek ;)
    Niektórzy to potrafią (tak zwani malarze ;) ale to czasochłonny proces
    (najstarsza drukarka bije ich na głowę). No i efekt nie zawsze jest
    taki jaki powinien. Mózg ma sporą pojemność, więc karty nie byłyby
    potrzebne. Drukarkę podłączamy do portu za uchem :)

    Pomysł wyeksploatowany w filmach i powieściach sci-fi, ale ja się
    zastanawiam, jaki to by miało wpływ na prawa autorkie na przykład.
    Dajmy na to, można oglądać (i zapamiętywać i nawet namalować z
    pamięci) przedstawienie, ale już zdjęć (czyli takiego zapamiętania,
    tylko nie układzie biologicznym a na karcie elektronicznej) robić nie
    wolno. A przy oku-aparacie problem by się zamglił, bo zapamiętywanie
    byłoby "ulepszone".

    Takie tam głupie pomysły... :)

    P.

  • 13. Data: 2009-02-27 16:07:11
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Konrad L pisze:

    > a moze ukosne mikrosoczewki na brzegach/rogach matryc? :)

    Takie rzeczy już się robi, vide Leica M8. Nie tyle ukośne, co leżące
    niedokładnie nad przypisanymi im senselami.

  • 14. Data: 2009-02-27 17:12:04
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    T.M.F. pisze:
    [...]
    > Jak dla mnie zadne. Chyba tylko takie, ze promien na skraju soczewki
    > musi byc silniej zalamywany, co ulatwia ujawnienie sie niedoskonalosci
    > szlifu. Przy sferycznej matrycy moznaby tego uniknac,

    Niby jak?

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 15. Data: 2009-02-27 18:19:58
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 27.02.2009 nico <n...@n...pl> napisał/a:
> [...]
    > śmietnik. Matryca sferyczna. Czyli tak jak źrenica w ludzkim oku. Sporo
    > problemów odpadnie ze szkłami. Inna sprawa, że pojawią się nowe, ale

    Matryca wielomigawkowa. Ma 3-4 migawki elektroniczne, zamykane w 1/3 2/3
    czasu migawki mechanicznej, takie hdr w jednym shocie. Pixle w odpowiednim
    przeplocie. do tego digic przetwarzający w realtime.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 16. Data: 2009-02-27 18:24:33
    Od: z...@p...onet.pl

> [...]
    > śmietnik. Matryca sferyczna. Czyli tak jak źrenica w ludzkim oku. Sporo
    > problemów odpadnie ze szkłami. Inna sprawa, że pojawią się nowe, ale

    A to sobie czekaj na takie wymyślne rozwiązania, potrzebne tak jak dziura w
    drodze.
    W tym czasie ja sobie pofotografuję używając płaskiej matrycy lub filmu z
    rolki :)

    Pozdrawiam.
    Zbyszek

  • 17. Data: 2009-02-27 18:46:39
    Od: m...@a...net.pl

    >Pomyślałem sobie, że po 50Mpikseli pojawi się następna nowość, która
    >może być dość przełomowa, ale niestety cała szklarnia pójdzie na
    >śmietnik. Matryca sferyczna.

    W tej chwili uklady scalone (a tym jest matryca) robi sie z
    plasterkow monokrystalicznego krzemu. Cala technologia bazuje
    na tym, ze sie obrabia te plasterki monokrysztala. Plaskie.
    Opanowanie technologii nieplaskich polprzewodnikow to
    taki sobie pomysl, nie jest o potrzebne wlasciwie nigdzie
    indziej.

    Natomiast warto patrzec na to co sie dzieje w sengmencie
    cyfrowych kamer wideo, generalnie technologie z zaawansowanych
    profesjonalnych kamer wideo przenosza sie czasem do segmentu
    aparatow fotograficznych, przykladowo wizjery, rewelacyjny
    nigdzieniespotykany wizjer PAnasonic G1 to technologia znana
    od wielu lat, tyle ze w pro kamerach filmowych czy tam
    telewizyjnych.

    Jesli chodzi o matrycologie, to w kamerach jest o takie:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Three-CCD

    Michal

  • 18. Data: 2009-02-27 19:04:11
    Od: m...@a...net.pl

    >a moze ukosne mikrosoczewki na brzegach/rogach matryc? :)

    Mozna isc krok dalej. Soczewka fresnela nakladana na matryce,
    z tym ze wymienna, stanowiaca komplet oszklenia wraz ze
    specjalizowanym obiektywem. Ale to raczej w EVILu.

    Michal

  • 19. Data: 2009-02-27 20:22:15
    Od: "ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)" <a...@g...torun.pl>

    Jan Rudziński pisze:
    /.../

    > Niby jak?

    Choćby w taki sposób w jaki działa optyka adaptacyjna w oobserwacjach
    astronomicznych - pole obrazowe jest podzielone na sektory, zmiana
    krzywizny zwierciadła głównego (lub wtórnego) koryguje błędy ogniskowania.

    ALex

  • 20. Data: 2009-02-27 20:34:02
    Od: "ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)" <a...@g...torun.pl>

    Paweł Łakomski pisze:
    /.../
    > A ja sądzę, że jeszcze bardziej byłoby przełomowe wmontowanie matrycy
    > do oka i traktowanie oka właśnie jako szkła. Tzn. w sumie już tak
    >/.../

    W zasadzie same wady bo błędy układu optycznego obrabia DSP mózgu a nie
    ma procesorów o takiej wydajności, o oprogramowaniu nie chce mi się
    nawet myśleć. Jakby co, to istnieją już rozwiązania emulujące działanie
    oka (raczej ośmiornicy niż kręgowców, bo bez plamki ślepej) - soczewka
    hydrożelowa zmieniająca krzywiznę.

    ALex