    From: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zywotnosc SSD
    Date: Wed, 20 Nov 2019 15:42:29 +0100

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 20 Nov 2019 15:01:35 +0100
    doszła do mnie wiadomość <2HbBF.164868$Gx6.130507@usenetxs.com>
    od "jedrek" <w...@...on> :
    >"Olaf Frikiov Skiorvensen"
    >
    >Jest gdzieś rozprawka ile dziś jest gwarantowane niezgubienie ładunku?
    >I czy wetknięcie raz na 2 lata pena-archiwum, który leży w szafce coś daje?
    >Czy raczej tylko nadpisanie tych wartości ponownie na pena gwarantuje
    >odświeżenie ładunków w komórkach pamięci?
    >Czy rzeczywiście idzie to w tym kierunku, że im bardziej dopakują komórek
    >pamięci do kostki tym krócej trzyma ich zawartość jako nieulotną? Czy raczej
    >wraz z coraz więszkym ściskiem na płytce krzemowej pracują nad jak
    >najmniejszą upływnością tych ładunków?
> [...]

    Chyba ten kłopot kiedyś dotknął Sanmsunga:

    https://www.anandtech.com/show/8550/samsung-acknowle
    dges-the-ssd-840-evo-read-performance-bug-fix-is-on-
    the-way

    W praktyce może być niezbyt ciekawie(ja bym się bał trzymać dysk SSD więcej niż rok
    bez
    zasilania, oczywiście dysk z danymi):

    https://www.anandtech.com/show/9248/the-truth-about-
    ssd-data-retention

    Nie wiem czy to ma z tym związek, spotkała mnie już chyba trzy czy ctery razy
    sytuacja, w
    której długo(ponad rok) leżakująca karta microsd psuła się w specyficzny sposób,
    niektóre
    sektory miały czas dostępu na poziomie 20 sekund co powodowało, że system na
    Raspberry
    się nie ładował lub sypał błędami.
    Rozwiązaniem było zrobienie kopii karty za pomocą DMDE, kilkukrotne nadpisanie tych
    bloków zerami pon czym skopiowanie oryginalnej zawartości owych bloków z binarnej
    kopii,
    ostatnio miałem to chyba dwa miesiące temu.