  • Data: 2015-09-25 11:01:33
    Temat: Re: Zycie i smierc baterii
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Wielebny" napisał w wiadomości grup
    >Natrafiłem dziś na ciekawy wykres żywotności baterii w laptopie.
    >Gość regularnie logował poziom naładowania i maksymalną pojemność
    >baterii w swoim laptopie, na zebranych danych widać bardzo ładnie
    >cykl
    >życia baterii, od pełnej pojemności, do sytuacji w której nie może
    >ona
    >utrzymać więcej niż 7% oryginalnej pojemności
    >http://people.skolelinux.org/pere/blog/The_life_and
    _death_of_a_laptop_battery.html
    >Czy 2 lata życia dla takiej baterii to nie jest ciut za mało?

    Malo, albo duzo ... albo wystarczajaco dla przejscia gwarancji ?
    Po pierwsze to nie wiemy jak on uzywal te baterie.
    Jesli codziennie mial glebokie wyladowanie ... dwa lata, 730 cykli,
    no, maja prawo sie zuzyc.

    Druga sprawa - to nie sa pomiary baterii :-)
    To sa odczyty z takiego malego chipa wbudowanego w baterie,
    np z tej serii
    http://www.ti.com/lsds/ti/power-management/battery-f
    uel-gauge-products.page

    Dawno nie czytalem dokumentacji, ale to byl skomplikowany uklad, a
    wiele rzeczy nie bylo dokladnie opisanych.
    Generalnie to on monitorowal napiecie oraz ladunek plynacy do/z
    baterii, i
    -jesli zdarzylo sie pelne ladowanie - od pelnego rozladowania do
    pelnego naladowania, to mogl zmierzyc pojemnosc ladowania,
    -jesli zdarzylo sie pelne rozladowanie - rozladowanie do pustego
    wkrotce po naladowaniu do pelna - mierzyl pojemnosc,
    -mial jakis model samorozladowania ogniwa i szacowal aktualny poziom
    naladowania jak bateria byla dlugo nieuzywana, choc w li-ion napiecie
    dosc dobrze to pokazuje - tylko trzeba bez lub stabilne obciazenie.
    -mial jakis model starzenia ogniwa i zmniejszal aktualna (zapamietana
    w sobie) pojemnosc baterii.
    -windows 95 sie wylaczalo, jesli raportowany poziom naladowania spadl
    ponizej 5%.

    Na ile potrafil skorygowac to zalozone starzenie przez rzeczywiste
    pomiary to nie wiem, za to w praktyce uzywania laptopa raczej rzadko
    sa pelne cykle.

    Typowo jest to podlaczone do magistrali SM-bus w komputerze, tylko
    jakos dziwnie od czasow Win95 nie ma juz narzedzi, ktore potrafia
    odczytac dane z tego.
    Czy nawet jest jakies, ale drogie. Tzn pisze o Windows, w linuxie jak
    widac sa.
    A moze i w Windows sa, w koncu podaje jakos % pojemnosci, tylko dobrze
    ukryte przed programistami :-)

    J.