    From: "Yozwig" <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Zrodla niskoenergetyczne
    Date: Thu, 3 May 2012 18:38:39 +0200

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    -forums@ynes17...
    >A turbina Tesli? To nawet domowym przemysłem byś
    >dał radę wyprodukować. Ze starych płyt CD- i wcale nie robię sobie jaj!

    No super sprawa, faktycznie :). No ale mnie właśnie o pomysł
    chodziło... Może nawet udałoby się wsadzić alternator do
    wnętrza turbiny i w ogóle nie robić uszczelnień wału?

    >Wymiennik na takie ciśnienie może być drogi (lutowane płytówki
    >takie z Castoramy tyle nie wytrzymają), ale dałoby się coś wymyślić
    >wykonalnego tymi ręcami. Mam nawet kilka gotowych pomysłów,
    >projektuję wymienniki ciepła od piętnastu lat.

    Etam piętnaście lat temu to już prawdziwych projektów nikt
    nie robił, no chyba że w GEA czy Alfa Laval`u ;). Ja to 25 lat
    temu jak robiłem projekty wymienników to musiałem policzyć
    wszystkie niuselty, prantle, rejnoldsy i lamdy, a potem całą
    wytrzymałkę rur i płaszcza i jeszcze zmieścić się w typoszeregach
    handolych, a miałem "ino" kalkulator Brda bodaj i kompa C64
    na kasety z kaseciaka bez drukarki... Ech to były czasy ;)
    Zrobienie wymiennika na kilka MPa domowym sposobem
    nie jest trudne, ale niebezpieczne...

    >Pozostaje kompresor, bo musisz kondensat wtłoczyć
    >potem do tego wymiennika. Istnieją kompresory chłodnicze
    >dające tyle? A jak nie- to pompa hamulcowa od samochodu?
    >Albo wtryskiwacz z silnika? Poszłoby to na freonie?

    Kurde balans... to są normalne ciśnienia maszyn chłodniczych,
    nawet lodówka ma kilka MPa... Kompresor do skroplin
    nie bardzo się nadaje, trzaby pompę wielostopniową, alno
    zębatą czy śrubówkę.... Bo jeśli to ma być jednak kompresor
    to taki z lodówki by trza zastosować...

    >A może na tym butanie, albo wręcz propanie?

    Szczerze to poza nieśmiałością do pirotechniki bardziej znam
    charakterystyki freonów i pary wodnej. Sprężanie nawet powietrza
    do stu atmosfer kończy się śmiertelnymi wypadkami, np. wybuchają
    pary olejowe w sprężarce... A gdyby tak jeszcze do tego butan? Brrr

    --
    Yozwig