  • Data: 2014-06-24 03:31:25
    Temat: Re: Zoom18-200 dla bezlusterkowca
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere> szukaj wiadomości tego autora

    On 2014-06-24 00:37, kazio101 wrote:
    > No wlasnie mam na mysli takie makro z kompaktu. Czyli obiektywem 18-200
    > lub np. 14-150 tego nie zrobie?
    > A co ma byc w tej ulotce? Minimalna odleglosc ostrzenia? Powiekszenie?

    Olympus 14-150 wyciąga 0.24x i to jest taka normalna wartość w tej
    klasie (x0.2-0.25).

    Nikon 18-55 za 200 zł wyciąga x0.31.

    Powiększenie jest kluczowe dla jakości i szczegółowości zdjęcia.

    Odległość ostrzenia jest kluczowa dla zawartości zdjęcia, bo nie do
    wszystkiego da się podejść blisko.
    Może być też kluczowa dla jakości, jeśli podejdziesz tak blisko, że
    sfotografujesz głównie cień obiektywu.

    Tu dygresja, żebyś się nie zdziwił.

    Minimalną odległość ostrzenia dla obiektywów wymiennych podaje się od
    sensora (a obiektywy są długie :)). Odległość od pierwszej soczewki do
    punktu ostrzenia nazywa się odległością roboczą.

    W kompaktach podaje się odległość roboczą i nazywa minimalną odległością
    ostrzenia.

    > Ja w kompaktach nie ostrzylem recznie. W minionej epoce w Zenicie - tak :)

    Bo nie uprawiałeś tradycyjnej makrofotografii. Ręczne ostrzenie
    sprawdza się doskonale :). Poza tym w obiektywach makro przy dużych
    powiększeniach robi się coraz ciemniej i AF może po prostu odmówić.
    A nawet jak działa, to i tak nie wybierze idealnego miejsca.
    Niektórzy hardcore'owcy sterują zdalnie z kompa (wybierają punkt
    ostrości myszką), ale to rozwiązanie nie na każdą okazję i aparat.

    W pstrykaniu w trybie "macro" w kompakcie rzeczywiście można jechać na
    AF. Czemu?

    "Macro" w kompakcie:
    http://www.catchwallpapers.com/wp-content/uploads/20
    13/04/Beautiful-Ladybugs-Macro-Photography-Wallpaper
    s-1920x1200-05.jpg

    Makrofotografia (nie jakaś bardzo ekstremalna):
    https://c2.staticflickr.com/4/3588/3383097732_e5ec93
    2c1a.jpg

    > Czyli nie liczyc na to ze w zoomie 10x bedzie takie makro jak w
    > przyzwoitym kompakcie?

    Różnica jest taka, że sensor w kompakcie jest kilkukrotnie mniejszy.
    Czyli jeśli weźmiesz biedronkę, która ma 3x3 mm i zmniejszysz ją
    3-krotnie, to będzie zajmowała 0.3% matrycy APS-C, ale 4% popularnej w
    tanich kompaktach matrycy 1/2.5".
    A 4% to sporo: 1/5 szerokości kadru, czyli niby jest szansa na coś
    ciekawego.

    Problem polega na tym, że maksymalne powiększenie kompakty osiągają
    np. w odległości 1cm od obiektywu (co pewnie wiesz, skoro robiłeś).
    Czyli będziesz potrzebował martwej biedronki.

    Długi obiektyw makro będzie osiągał powiększenie 1:1 w odległości 20cm
    i biedronka też zajmie 3-4% kadru, ale żywa. A dobre obiektywy są tak
    ostre, że można jeszcze sobie nieźle poprzycinać na kompie.
    Patrz: drugie zdjęcie powyżej.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski