  • Data: 2014-06-27 14:13:31
    Temat: Re: Zoom18-200 dla bezlusterkowca
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Kosewski <p...@m...nowhere> writes:

    > A niby skąd ten brak znaczenia?
    > Powiększenie to powiększenie - cecha układu optycznego. Jak ktoś umie
    > mnożyć, to będzie wiedział co mu się zmieści.

    Powiększenie jest wtedy istotne, jeśli ktoś chce sobie kupić obiektyw,
    do swojego konkretnego aparatu. Wtedy - jasne. Sama ogniskowa
    i odległość nie wystarcza, bo max ogniskowa zależy od odległości.

    Gdy porównujemy całkowicie inne urządzenia: o matrycy innej wielkości
    i o innej wielkości pikseli, to to jest średnio przydatne.

    > W czasach filmu ludzie po prostu wiedzieli, jaki rozmiar ma ich element
    > światłoczuły.

    Wtedy to miało sens.
    Tzn. teraz też ma jakiś - ale trzeba przeliczać, nie można porównać
    bezpośrednio. Jeśli mamy minimalną wielkość obiektu, to możemy.

    > Oczywiście, że nie jest niezbędne. Ale jednak w makro istotny jest
    > precyzyjny dobór ostrości, a AF tego po prostu nie gwarantuje. Nie
    > dlatego, że jest niedokładny (bywa), tylko dlatego, że między polami
    > AF są odstępy :)

    Zależy od aparatu. Kwestia także głębi ostrości.

    > No i przypominam oczywistość. Przy maksymalnym powiększeniu ze
    > standardowego f/2.8 może się zrobić prawie f/5. Jeśli do tego dojdą
    > inne ściemniacze (filtry, konwertery, adaptery itp.), to pewnie za
    > wiele autofocusem nie zdziałasz :).

    Zależy od aparatu. Zdaża mi się robić zdjęcia macro z AF i f/20+,
    a sporadycznie z f/40. Mój wzrok ma już niestety najlepsze lata za sobą.
    --
    Krzysztof Hałasa