  • 171. Data: 2018-03-14 09:22:10
    Temat: Re: Zielone światło. Ponownie.
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu środa, 14 marca 2018 01:07:22 UTC+1 użytkownik Akarm napisał:

    > Przepisy obowiązujące kierowcę w zakresie zasad poruszania się po
    > drogach pochodzą z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

    ale tam kilkanascie razy wystepuje "w drodze rozporządzenia"

    i juz mamy troche do poczytania ;)

    podstawa to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i
    Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych

    Konwencja Wiedenska tez zostala ratyfikowana i ogloszona w dzienniku ustaw...
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19880050040

    WS

  • 172. Data: 2018-03-14 19:51:44
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-14 o 01:07, Akarm pisze:

    > Przepisy obowiązujące kierowcę w zakresie zasad poruszania się po
    > drogach pochodzą z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

    W jakiejś części z pewnością tak.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 173. Data: 2018-03-14 20:04:22
    Temat: Re: Zielone światło.
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-04 o 00:16, Kierwnik pisze:

    > Wjeżdzam na skrzyzowanie mając zielone i dochodzi do zderzenia, bo ktoś
    > z ulicy poprzecznej po prawej stronie też wjechał.
    > On miał pierwszeństwo bo był po mojej prawej.
    > Moja wina, bo nie udzieliłem pierwszeństwa.
    >
    > Wniosek : na zielonym jechać z niedużą prędkością
    > i uważnie obserwować czy ktoś nie nadjeżdża z prawej.

    Nawiążę do mojej wcześniejszej wypowiedzi ale skomentuję w tym miejscu
    by więcej osób mogło przeczytać. Właśnie otrzymałem stanowisko w tej
    sprawie od biegłego sądowego ... i potwierdził w/w tezę. Zielone światło
    nie ustanawia pierwszeństwa - ustanawia je sąd i to co powiemy.

    http://orzeczenia.poznan.so.gov.pl/content/$N/153510
    000008506_XVII_Ka_000112_2015_Uz_2015-03-03_001

    Tu macie wyrok sądu w sprawie bardzo podobnej oraz kompletnie odmienny
    wyrok po apelacji. Nic się nie zmieniło poza sędzią. Te same przepisy,
    to samo skrzyżowanie, to samo zdarzenie, ci sami biegli i dwa skrajnie
    odmienne wyroki.

    Mało tego, sędzia z niższej instancji kiedyś pewnie awansuje do apelacji
    więc jeśli miałby znów tą sprawę analizować, to z pewnością zmieniłby o
    180 stopni wyrok.

    Więc emocjonującej zabawy na skrzyżowaniach wszystkim życzę.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 174. Data: 2018-03-14 21:10:21
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-03-14 o 19:51, Marek S pisze:

    > W jakiejś części z pewnością tak.

    Ciekawi mnie, jakie przepisy poza PoRD regulują zasady ruchu?
    Przyznam, że mimo dość długiego stażu pracy za kółkiem, nie uczyłem się
    nigdy z innych źródeł. Dotąd byłem przekonany, że ustawa PoRD zawiera
    wszystkie przepisy dotyczące poruszania się po drogach.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 175. Data: 2018-03-14 21:11:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.03.2018 o 21:10, Akarm pisze:

> [...]
    > nigdy z innych źródeł. Dotąd byłem przekonany, że ustawa PoRD zawiera
    > wszystkie przepisy dotyczące poruszania się po drogach.

    Rozporządzenie od długiej nazwie o sygnałach, konwencja wiedeńska. To
    tak na szybko.

  • 176. Data: 2018-03-14 21:58:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 14 Mar 2018 21:11:20 +0100, Shrek napisał(a):

    > Rozporządzenie od długiej nazwie o sygnałach,

    A nawet dwa - jedno jest dla kierowcow, drugie dla drogowcow - jak te
    znaki ustawiac.'

    >konwencja wiedeńska. To tak na szybko.

    a teraz jeszcze ustawa o kierujacych pojazdami, i moze nie zasady
    ruchu, ale o ubezpieczeniach obowiazkowych, o drogach publicznych,
    taryfikator mandatow, przepisy/umowy ONZ n/t homologacji pojazdow, i
    chyba EU, dziesiatki rozporzadzen - np o badaniach lekarskich
    kierowcow, czy kontroli policji.

    Kiedys widzialem - jest przepis zabraniajacy parkowania tylem do
    budynku ... ale gdzie jest ? A moze byl ?

    I moja aktualna zagadka - uliczka po prawej jest oznakowana tablica
    "droga pod zarzadem spoldzielni mieszkaniowej X".
    Pojazdy z niej wyjezdzajadace maja pierwszenstwo ?

    J.

  • 177. Data: 2018-03-14 22:39:19
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 14 Mar 2018 20:04:22 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > wyrok po apelacji. Nic się nie zmieniło poza sędzią. Te same przepisy,
    > to samo skrzyżowanie, to samo zdarzenie, ci sami biegli i dwa skrajnie

    Zasadniczo prawomocny wyrok jest tu tylko jeden - ten odwoławczy (bo
    zakładam że od niego nie było już skutecznej apelacji).

    Istotą błędu pierwszego wyroku najprawdopodobniej było pomylenie przez
    sędziego roweru z motorowerem i zastosowanie § 95 2. "Sygnał zielony nie
    zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli ruch pojazdu utrudniłby
    opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom"

    Tak sądzę, bo sędzia mówi o "umożliwieniu opuszczenia skrzyżowania", a o
    czymś takim mówi wyłącznie § 95. Stąd zgaduję że oskarżyciel pewnie powołał
    się na ten punkt - i sądzę że sąd był w błędzie sądząc że motorower=rower.

    Bo faktycznie gdyby ten motorowerzysta był rowerzystą, to ten pierwszy
    wyrok miałby sens.

    Tylko zauważ, że nadal tu nie ma mowy o "pierwszeństwie".
    To się wszystko odbywa w kwestii komu było wolno, a komu nie było wolno
    wjechać na skrzyżowanie.
    Pamiętając że również światło zielone może zabraniać w pewnych wypadkach
    wjeżdżać na skrzyżowanie.

  • 178. Data: 2018-03-14 22:48:44
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 14 Mar 2018 21:58:24 +0100, J.F. napisał(a):

    > Kiedys widzialem - jest przepis zabraniajacy parkowania tylem do
    > budynku ... ale gdzie jest ? A moze byl ?

    Raczej takiego nie ma i pewnie nie było.
    Jest coś podobnego, że tyłem nie wolno parkować na chodniku.

    Art. 47. 1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego
    boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego [...]

    > I moja aktualna zagadka - uliczka po prawej jest oznakowana tablica
    > "droga pod zarzadem spoldzielni mieszkaniowej X".
    > Pojazdy z niej wyjezdzajadace maja pierwszenstwo ?

    Zależy czy jest to droga publiczna (do sprawdzenia w wykazie dróg
    publicznych miasta, lub w wydziale ksiąg wyeczystych miejscowego sądu), bo
    sama tablica jeszcze niczego nie przesądza.

    Pewnie jednak nie jest to droga publiczna i wyjeżdżacy z niej włączają się
    do ruchu.

  • 179. Data: 2018-03-14 23:30:34
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-03-14 o 21:11, Shrek pisze:

    > Rozporządzenie od długiej nazwie o sygnałach, konwencja wiedeńska. To
    > tak na szybko.

    Naprawdę konwencję wiedeńską muszą znać kierujący, żeby móc poruszać się
    po drogach publicznych? No to całkowita kompromitacja ośrodków
    egzaminacyjnych. Jak to możliwe, że kierujący jest obowiązany ją znać, a
    na egzaminie znajomości konwencji wiedeńskiej nie sprawdzają?
    Kilka lat temu, na starość ;) robiłem prawo jazdy motocyklowe i nikt
    nie wymagał ode mnie znajomości rozporządzenia o długiej nazwie o
    sygnałach. Czyżby ostatnio aż tak dużo się zmieniło?

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 180. Data: 2018-03-14 23:58:01
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-14 o 22:39, Tomasz Pyra pisze:

    > Zasadniczo prawomocny wyrok jest tu tylko jeden - ten odwoławczy (bo
    > zakładam że od niego nie było już skutecznej apelacji).

    Zgadza się. Sprawa jest już zamknięta. A wyroki były dwa bo właśnie od
    wyroku się odwołujemy zanim się uprawomocni i wtedy zapada kolejny.

> [...]
    > zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli ruch pojazdu utrudniłby
    > opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom"

    Zupełnie nie o to chodziło. Nikt niczego nie pomylił. Podobnych spraw
    jest na pęczki. Biegły przytoczył mi tylko jeden z materiałów jako
    zobrazowanie ogólnej sytuacji prawnej. Chodziło o to, że przepisy,
    przepisami ale to niewiele ma wspólnego z wyrokami sądów. Dużo bardziej
    ważne jest to co powiesz i jak powiesz jako uczestnik zdarzenia niż same
    przepisy.

    Jeśli chcesz łamać sobie głowę, to mogę podrzucić Tobie kolejną
    absurdalną sytuację, w której wtargniecie rowerzysty z chodnika na
    jezdnię (poprzez skręt w lewo) doprowadziło do kolizji a wyłączną winę
    ponosi... kierowca.

    Znajomy biegły sądowy jest pasjonatem prawa. Sypie z rękawa takimi
    przykładami bo używa ich do szkolenia takich kierowców jak ja. Czyli jak
    zadbać o własną d... gdy dojdzie do zdarzenia.

    > Tylko zauważ, że nadal tu nie ma mowy o "pierwszeństwie".

    Dokładnie! Właśnie o tym jest wątek. Wiele osób jest przekonanych o
    pierwszeństwie na zielonym. Tymczasem coś takiego nie istnieje.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek