    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zdumiewający problem z metodą fotochemiczną
    Date: Wed, 26 Jul 2017 22:58:31 +0200

    > Do tej pory nie ruszałeś płytką przy wywoływaniu?
    > Myślałeś żeby przy tym użyć pędzla z delikatnego włosia?

    Oczywiście że nie ruszać.
    Płytkę po naświetlaniu kładę na dno kuwety z roztworem wywoływacza. Leży
    sobie w spokoju chwilkę, widać, że emulsja się rozpuszcza, później
    płukanie w wodzie i do trawienia.

    Zauważyłem, że ruszanie zdecydowanie pogarsza sprawę w przypadku gdy
    płytki są niedoświetlone. Ciężko wtedy całkowicie usunąć emulsję z
    miejsc naświetlonych, a pozostawienie nieruszanej trochę dłużej bywa że
    ratuje sprawę. Ciekawe i niezrozumiałe dla mnie zjawisko, coś jakby
    lokalnie roztwór emulsji w wywoływaczu lepiej rozpuszczał emulsję, niż
    sam wywoływacz.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. klisze nadal można naświetlić, choć technologia ewidentnie już
    zanika. Jako alternatywa pozostają wydruki na wszelkiej maści folarexach
    (folex) potraktowanych przykładowo Density Toner.
    ps2. czasami, jak mam gęsto ścieżek, to delikatnie opuszkiem jadę wzdłuż
    ścieżek, po 0,2 molowym NaOH opuszek jest lekko śliski, jak po kiepskim
    mydle, nic więcej.