  • 51. Data: 2011-06-06 08:33:41
    Temat: Re: Zdjecia na niedziele
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

> [...]
    > W zyciu nie pilem tak paskudnych win i nie mialem takiego bolu glowy
    > nazajutrz jak po przejsciu tej degustacji.
    > Kazdy moze byc wspanialym znawca win , gdyz kazdy ma do tego wspanialy
    > instrumnet , ktory sie nazywa jezyk.
    >
    > podobnie jest ze sztuka.
    >
    > kazdy ma wlasne oczy , uszy , kazdy ma wlasna wrazliwosc i nic do tego
    > znawca sztuki co jest najlepsze a co gorsze.
    > To istota sztuki - przekaz i przezywanie indywidualne - subiektywne.
    > Co najwyzej znawcy sztuki moga byc lepszymi lub gorszymi
    > klasyfikatorami , cos jak klasyfikator w cukrowni przyjmujacy buraki

    Nie da się opierać wyłącznie na smaku. On często kształtuje się
    równolegle z wiedzą. Po przeczytaniu biografii Picassa masz już inne,
    pełniejsze, spojrzenie na jego sztukę. Jeśli pisarz ma wprawny język i
    sporą wiedzę jest w stanie przekazać ducha artysty. Im większy zakres
    sztuki znawca próbuje ogarnąć tym gorszym znawcą się staje. Tu powinna
    być i z resztą jest ścisła specjalizacja. Szeroki zakres prowokuje
    błędy w opisie, nieumiejętne przekazywanie wrażeń. Tacy znawcy zamiast
    prowokować do myślenia lub przynajmniej rzetelnie opisać problem,
    nieświadomie, a więc na siłę, próbują objaśnić ci "o co chodzi". Kiedy
    się z nimi nie zgadzasz, masz odmienne zdanie, odsyłają cię do tzw.
    "opinii".

    Moim zdaniem, można opisywać z powodzeniem sztukę czyli dać odczuć
    czytelnikowi, że to właśnie sztuka. Nie da się jednak sprawić, aby
    opis ten i sztuka ta były ciągle aktualne i żywe. Jeśli dzisiaj coś
    jest sztuką, a ktoś ma wielki talent jutro może okazać się inaczej.
    Jeśli taka zmiana nastąpi w głowie pisarza biografa będzie on musiał
    "naprawić swój błąd". W przeciwnym wypadku stanie się promotorem
    lansującym opinię. Będzie trwał przy niej z całą swoją frustracją, że
    ktoś czegoś "nie rozumie".

    Wracając do pytania o sztukę w fotografii. Zgadzam się z tobą ale
    samemu ciężko mi uwierzyć w to co mówię. Abstrahuję teraz od tego czy
    moja pasja fotografia jest sztuką. Mi przecież nie chodzi o to żeby
    znajdować się w kręgu zajęcia, które daje mi szansę na talent. To
    byłaby karykatura. Dlatego też moje dociekania nie są kierowane
    strachem, że znajdę coś nie mojego, co sprowadzi mnie swoim pięknem do
    parteru. Ja chcę stoczyć walkę, której nie będę mógł wygrać. Niczego
    więcej nie szukam.

    marek

  • 52. Data: 2011-06-06 09:08:48
    Od: John Smith <u...@e...net>

    marek augustynski napisał(a):
> [...]
    > Skala w jakiej operujemy zmusza nas do wzorowania się na wszystkim.
    > Żyjemy w jakimś "bezhołowiu". Nie istnieje już "wpływ" ponieważ nie
    > jesteśmy w stanie go przetworzyć. Mamy niepowtarzalną okazję, jak
    > przewidywali nasi świetni wizjonerscy poprzednicy, do
    > nieustosunkowania się do nas samych. Myśl o ziemi widzianej z kosmosu
    > stworzyła przeciwieństwo, chroniczny egoizm. Jego obraz, pod postacią
    > fotografii, filmu lub innej sztuki jest bezdennie głupi. Mnie do tego
    > typu wniosków przywiodły właśnie obrazki. A zaczęło się tak niewinne,

    Strawiłeś sporo i jesteś coraz bardziej wybredny, a co za tym idzie głodny.
    W twórczości szukasz transcendencji i upierasz się, że ma zachować wartość po
    10000lat.
    Dla mnie wystarczy, że działa dopóki działa. Wpływa dopóki wpływa.
    Wszystko się dezaktualizuje i przemija. Ale też wszystko ma swój czas.
    Cieszy mnie zarówno "tworzenie" własne, jak też konsumpcja cudzego, ale też
    odkrywanie u siebie i innych
    hochsztaplerstwa. Porzucanie i sięganie po następne.
    Cieszę się, że trawię świat wolno, po swojemu. Na dłużej mi starczy, pewnie do końca
    życia. :-)

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 53. Data: 2011-06-06 10:27:58
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > Cieszę się, że trawię świat wolno, po swojemu. Na dłużej mi starczy, pewnie do
    końca życia. :-)

    Sugerujesz, że będę żył krótko?;)

    marek

  • 54. Data: 2011-06-06 10:37:25
    Od: John Smith <u...@e...net>

    > Sugerujesz, że będę żył krótko?;)

    Właściwie to po co miałbyś żyć, strawiwszy już wszystko?
    Przecież nie będziesz spod siebie wyżerał. ;-)

    --
    Mirek

  • 55. Data: 2011-06-06 11:11:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Moim zdaniem, można opisywać z powodzeniem sztukę czyli dać odczuć
    > czytelnikowi, że to właśnie sztuka.

    opisywac mozna tylko, ze sie nie da.

    nie da sie opisac muzyki , tak jak nie da sie zagrac ksiazki.
    opis sztuki to literatura - czyli to odrebny dziedzina.
    Opis sam w sobie moze byc sztuka w sensie 1 i 2.
    Opisujac np obraz czytelnik moze ulec urokowi opisu - zgoda , ale to
    cos innego , ten opis nie bedzie obrazem.
    czyli opis sztuki to wypracowania literackie na temat . Od zdolnosci
    literacki oopisujacego zalezy co uda mu sie splodzic , ale to nie ma
    wplywu na opisywane medium.

    Jednemu z najwiekszych wrazen plastycznych jakim uleglem bylo pod
    wplywem fotografii , ktorej ... nigdy nie widzialem .
    to byl opis fotografii zrobiony nie przez byle kogo lecz samego
    Cortazara.
    To bylo arcydzielo literatury , nie fotografi - a wiec cos innego.

    trzebyby wyjsc z heglowskiego rozumienia pojec poznanie, swiadomosc -
    nie chce mi sie przy tej pogodztie lamac glowy .

    wole powspominac dla ochlody:

    http://spherapan.vot.pl/026/026.html

  • 56. Data: 2011-06-06 12:41:54
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

> [...]
    > czyli opis sztuki to wypracowania literackie na temat . Od zdolnosci
    > literacki oopisujacego zalezy co uda mu sie splodzic , ale to nie ma

    Czy listy Vincenta do Theo nie mają związku z malarstwem? Przecież one
    dają obraz artysty i jego dzieła. Gdybyśmy nie czytali nie mielibyśmy
    tak głębokiego wglądu w to czego opis dotyczy.

    Każdy zdrowo myślący człowiek, który nie dorastał w otoczeniu obrazków
    powie, że van Gogh malował bohomazy. No tak czy nie? Ten, kto miał
    styczność w dzieciństwie będzie "skażony". Nie da się od tego oderwać.
    "Skażenie" w ciągu życia postępuje czyniąc cię mniejszym lub większym
    znawcą.

    Muzyka opisuje się przez inną muzykę. Nawet będąc otoczony przez disco
    polo możesz dojść do czegoś więcej. Pomijam przypadki ciężkie, które
    wiedzą "jak ma być i co jest ładne". Opis sztuki jest wszechobecny i
    ma realny wpływ na nasze postrzeganie.

> [...]
    >
    > trzebyby wyjsc z heglowskiego rozumienia pojec poznanie, swiadomosc -
    > nie chce mi sie przy tej pogodztie lamac glowy .

    Nie musimy wychodzić bo już wyszliśmy. Jako ludzkość. Świat opisuje
    się ciągle na różne sposoby. Nie tylko poprzez szukanie istoty.

    Nie wiem czy to widziałeś. Pojawiła się informacja o Aelita Andre.
    Czteroletnia dziewczynka maluje. Okazuje się, że dopuszczamy tego typu
    malarstwo jakby automatycznie bez większych oporów. Mamy gotowy opis w
    głowie i w ogóle nie musimy dochodzić co jest grane. Może fotografia
    nie jest sztuką bo stała się oczywista.

    Z drugiej strony.
    Czy wiesz, że czarne tęczówki na zdjęciu, zlewające się ze źrenicą,
    dają wzrok mniej uchwytny dzięki czemu portret "żyje"? Jest to jeden z
    wielu elementów, nie wzór. Nie da się na tej podstawie raz za razem
    tworzyć żywych portretów. Tak czy inaczej to ważne spostrzeżenie.
    Malarze wiedzieli o tym od kilkuset lat. Czy nie mógł się znaleźć
    człowiek, który by to opisał?

    > wole powspominac dla ochlody:
    >
    > http://spherapan.vot.pl/026/026.html

    Masz stronę gdzie mógłbym zobaczyć tego więcej? Tak cedzisz..

    marek

  • 57. Data: 2011-06-06 13:12:54
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Czy listy Vincenta do Theo nie mają związku z malarstwem? Przecież one
    > dają obraz artysty i jego dzieła.

    ogadajac obrazy , rzeczy plastyczne nie musze wiedziec nic o ich
    autorze. Nie sa mi potrzebne wyjasnienia , opis , dzielo jest takim
    jakim je postrzegam. To caly sens - postrzegasz je subiektywnie , tak
    jak cie na to stac , tak jak potrafisz , jak jestes przygotowany. tzw
    krytyka utrudnia albo wrecz uniemozliwia poznanie sztuki - tutaj
    musialbym przytoczyc dla odmiany kanta , no nie bardzo chce mi sie
    teraz - patrze na termometr 27 stopni. Moze jak sie ochlodzi.
    To sens odbioru sztuki i przekazu artystycznego - musisz to zrobic
    sam , nikt nie podpowie , nikt za ciebie tego nie zrobi i kazdy odbior
    jest prawidlowy.

    > Nie wiem czy to widziałeś. Pojawiła się informacja o Aelita Andre.
    > Czteroletnia dziewczynka maluje. Okazuje się, że dopuszczamy tego typu
    > malarstwo jakby automatycznie bez większych oporów.

    nikt nie jest w stanie udowodnic ze trobi cos niewlasciwego , lub
    przyzwoitego. Co najwyzej krytyka i hohsztaplerzy nakreca na nia
    koniunkture.
    wspolczesni artysci maja tzw wspolczynnik. Liczba przez ktora mnozy
    sie dlugosc+szerokosc ramy i wychodzi z tego cena dziela. Rzad kilku ,
    kilkunastu i kilkudziesuiesiu tysiecy euro dla wspolczenie malujacych.

    Nie musisz znac nazwisk , ludzie wiedza - ten ma wspolczynnik 40 a
    inny ma wspolczynnik 150.

    > Masz stronę gdzie mógłbym zobaczyć tego więcej? Tak cedzisz..
    >
    > marek

    mam rozne rzeczy takie tez:

    http://spherapan.vot.pl/022/022.html

  • 58. Data: 2011-06-06 13:55:02
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

> [...]
    > To sens odbioru sztuki i przekazu artystycznego - musisz to zrobic
    > sam , nikt nie podpowie , nikt za ciebie tego nie zrobi i kazdy odbior

    Ale Kant i Hegel się przydaje?

    > mam rozne rzeczy takie tez:
    >
    > http://spherapan.vot.pl/022/022.html

    Heh

    Twoje panoramy chcą przenieść mnie w określone miejsce. Im bardziej
    realne są tym lepiej. Z kolei im więcej zobaczę w nich zabiegów
    estetyzujących tym bardziej obraz stanie się powierzchniowy. Panoramy
    uzasadniają się więc w moich oczach do momentu w którym nie zobaczę w
    nich powierzchni (faktury płótna pod obrazem z rzutnika). A widzę ją
    momentalnie bo obraz jest statyczny.

    To jest kilka zdań dzięki którym mogę wyłożyć moją myśl. Tak
    postrzegam, tak czuję.. i to opisuję. Dzieło jest takim jakim je
    postrzegam więc tak o nim mówię. O co chodzi? Jakie znaczenie ma czy
    ja to usłyszę skądś tam.. słyszę to ze swojej głowy.

    marek

  • 59. Data: 2011-06-06 23:13:52
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    On 6 Cze, 15:55, marek augustynski <m...@g...com>
    wrote:

> [...]
    > postrzegam więc tak o nim mówię. O co chodzi? Jakie znaczenie ma czy
    > ja to usłyszę skądś tam.. słyszę to ze swojej głowy.

    Dla porządku bo nie nadążyłem z pisaniem. W domyśle miałem tak:
    Wszelkie wyjaśnienia, niezależnie czy wychodzą od osoby pierwszej czy
    kogoś innego mają taki sam charakter krytyczny, znawczy. Dlatego
    uważam, że twierdzenie jakoby każdy sam na sam miał mierzyć się ze
    sztuką jest czarowaniem. Bez znaczenia jest na ile będziemy się
    posiłkować czyimś punktem widzenia ponieważ nasze postrzeganie
    obarczone jest wieloma różnymi punktami widzenia już teraz.
    Jeśli mówisz, że nie potrzebujesz wyjaśnień, a jednocześnie
    stwierdzasz z całą pewnością, że Picasso tworzył sztukę, to
    zachowujesz się podejrzanie.

    marek