    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    From: PK <k...@n...pl>
    Subject: Re: Zbiórka funduszy dla NASA na aparat 2 Mpix (kolor)
    Date: 11 Aug 2012 10:53:06 GMT

    On 2012-08-11, Mikolaj Machowski <m...@w...pl> wrote:
    > Od zawsze dręczy mnie pytanie czy jak 'składa' się zdjęcia astronomiczne
    > to kolory składowe przyznaje się:

    Wydaje mi się, że już mniej więcej opisałem to w jakimś wcześniejszym
    poście, ale powtórzę :).

    > a) na podstawie odgórnych założeń by uzyskać jakąś tam powtarzalność wizualną

    Nie wiem czy dobrze rozumiem ten punkt, ale istnieją pewne ogólne
    "standardy", których trzymają się obrabiający dane z teleskopów.

    Po pierwsze: koryguje się wpływ efektu Dopplera (gwiazdy się
    poruszają, więc widzimy kolory trochę inne niż te "na miejscu").

    Po drugie: w nauce wykorzystuje się sensory rejestrujące także
    (a właściwie przede wszystkim) poza spektrum widzialnym i takie
    "warstwy" także umieszcza się na zdjęciach (oczywiście z jakimś
    narzuconym kolorem, bo rzeczywistego nie ma :)).

    Po trzecie: tor światła jest uginany przez inne gwiazdy (tzn. duże
    masy w kosmosie) i ten efekt koryguje się niedokładnie, bo
    i rozkład masy we wszechświecie nie jest aż tak dobrze znany :).

    > b) arbitralnie by lepiej pokazać wyniki obecnego eksperymentu

    Zdjęcia astronomiczne (takie po obróbce) nie mają prawie żadnej wartości
    naukowej, więc trudno je tak postrzegać. To co interesuje naukowców, to
    po prostu wykresy natężenia czyli coś na kształt RAW. RAWa nie da się
    oglądać - trzeba zrobić jakiś "rzut" na 2-wymiarową grafikę, czyli
    stracić mnóstwo informacji.

    Podam Ci przykład. Istnieje metoda poszukiwania ciał niebieskich
    (głównie planet i księżyców) zwana metodą tranzytów - chodzi o to, że
    mniejsze ciało przechodzi "przed" większym i na zdjęciach widać czarną
    kropkę. No ale właśnie... skąd bierze się ta kropka? Zazwyczaj
    z Photoshopa :). W rzeczywistości (szczególnie gdy chodzi o przejście
    planety na tle gwiazdu) jest to efekt niezauważalny gołym gołym okiem,
    ale za to bardzo dobrze widoczny na wykresach.

    > c) arbitralnie by było ładniej

    Mniej lub bardziej arbitralnie obrabia się zdjęcia publikowane "dla
    ludu", czyli te kolorowe w Internecie, gazetach typu Focus itp.
    Dochodzi tu także "doklejanie" niewidzialnego spektrum, o którym
    wspominam wyżej.

    pozdrawiam,
    PK