  • Data: 2012-08-09 00:41:51
    Temat: Re: Zbiórka funduszy dla NASA na aparat 2 Mpix (kolor)
    Od: PK <k...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-08-08, Marcepan <b...@t...maila> wrote:
    > Oj tam, oj tam "badawcze". Naiwnyś nie mniej uroczo niż ja. ;-)
    > A bajeczki medialne o szukaniu życia, wody i wspinaczce na Mount Sharp to ja
    > wymyśliłem? Że powierzchnię Marsa pokrywa tlenek żelaza wiedzieli już
    > starożytni nadając mu odpowiednią nazwę. Misja Curiosity ma to w efektowny
    > sposób potwierdzić i dać wyraźny przekaz "My, NASA, jeszcze istniejemy i
    > potrafimy wysłać pojazd na Marsa który się od razu nie rozbije. To jest
    > nasze dzieło które będzie sobie jeździło tu i tam póki nie zagrzebie się na
    > amen w piasku i to nie jest nasze ostatnie słowo o ile znów dostaniemy
> [...]

    "Wiedzieć" to znaczy "mieć dowód", czyli potwierdzić. Nauka polega
    nie na wysuwaniu hipotez tylko na ich testowaniu i dowodzeniu.

    O Marsie sporo wiemy, a jeszcze więcej podejrzewamy. Pod kątem tych
    podejrzeń tworzy się kolejne misje, które mają umożliwić ich
    weryfikację (i tworzenie nowych hipotez). Tak działa nauka.

    A teraz trochę o ludowych wierzeniach.
    Starożytni nazwali Marsa tak jak swojego boga wojny. Nie mieli za to
    zielonego czym jest tlenek żelaza.

    I powrót do nauki:
    Dopiero od niecałych 200 lat wiadomo, że metale emitują różne fale
    ("kolory"). Chwilę zajęło wypracowanie metod mierzenia i jakiegoś
    sensownego opisu.

    Zatem to, że Mars jest czerwony, wiemy od dawna (choć oczywiście nie
    od Starożytności). Podejrzenie, że jest pokryty żelazem, to max 200 lat.
    Dość dokładny opis składu powierzchni to już druga połowa XX wieku (więc
    możesz się domyślić, że lądowanie na Marsie wcale nie jest do tego
    potrzebne).

    I jeszcze coś o życiu:
    Na Marsie nie szukamy życia tylko śladów, że było tam kiedyś obecne.
    Generalnie chodzi o to, że odkrywamy w kosmosie wiele obiektów podobnych
    do Ziemi - na których warunki są podobne, ale nie identyczne. Na części
    (raczej na bardzo wielu) życie zapewne istnieje lub istniało.
    Jeśli poznamy lepiej historię Marsa i będziemy wiedzieć czy życie się
    na nim rozwinęło czy nie, będzie nam łatwiej oceniać tę możliwość
    na innych obiektach.

    pozdrawiam,
    PK