  • Data: 2012-08-09 00:15:38
    Temat: Re: Zbiórka funduszy dla NASA na aparat 2 Mpix (kolor)
    Od: PK <k...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-08-08, Marcepan <b...@t...maila> wrote:
    > Cóż, 75 kilo plutonu (sic!) to nie w kij dmuchał ;-)
    > Źródło, żeby nie było że to mi się palec omsknął -
    > http://www.naszdziennik.pl/wp/6680,z-ciekawoscia-na-
    marsa.html

    Generalnie gratuluję źródła wiedzy technicznej...
    Tu masz alternatywne (ludzie mówią, że lepsze):
    http://mars.jpl.nasa.gov/msl/mission/technology/tech
    nologiesofbroadbenefit/power/

    Podejrzewam, że nie wiesz, jak działa typowa przemysłowa elektrownia
    atomowa. Proponuję poczytać. Wniosek jest taki, że nie dałoby się jej
    wmontować w łazik i wysłać ma Marsa.

    Generatory w misjach kosmicznych są najczęściej oparte o termopary.
    Termopara, to takie magiczne złącze, w którym pojawia się napięcie tylko
    dlatego, że 2 końce mają różne temperatury.
    Izotopy promieniotwórcze emitują ciepło. Koniec magii.

    Termopary dają żenujące napięcia, więc trzeba się nieźle napocić,
    żeby zasilić z tego kilkaset kilogramów elektroniki. Elektrownia
    jądrowa z taką ilością paliwa mogłaby obsłużyć kilka miast :).

    pozdrawiam,
    PK