-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!n
peer03.iad.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!feed-me.highwinds-media
.com!nx01.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-0
1.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not
-for-mail
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Followup-To: pl.misc.elektronika
From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
Subject: Re: Zasilanie silnik elektryczny-akumulatory
Date: Mon, 05 Jul 2010 04:51:51 +0200
References: <4c30bd46$0$19160$65785112@news.neostrada.pl>
User-Agent: KNode/4.3.5
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="ISO-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8Bit
Lines: 144
Message-ID: <4c3148ed$0$17090$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.18.229.190
X-Trace: 1278298349 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 17090 83.18.229.190:33781
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:591680
[ ukryj nagłówki ]Adam Zielinski wrote:
> Witam. Interesuje mnie konstrukcja typu silnik elektryczny-akumulatory.
> Otóż silnik jest 700Wat, 24V - chciałbym zapytac jaki jest pobór mocy z
ciezko to przewidziec, gdyz pobor mocy w czasie ruszania moze byc
wielokrotnie wiekszy, nawet do 10x - silniki takie sa mocno 'przeciazalne'
innymi slowy :
silnik 550W w trakcie jazdy z pelna predkoscia po plaskim terenie :
550W/24=~23A
silnik 550W w trakcie ruszania z miejsca :
5500W/24=229A
silnik 700W w trakcie jazdy z pelna predkoscia po plaskim :
700W/24=~29A
silnik 700W w trakcie ruszania z miejsca :
7000W/24=291A
> 30km, a ostatnio już nawet do 20km, a wózka używam dopiero pół roku, więc
> jest prawie nowy, akumulatory też! Jakie są najlepsze, odpowiednie do
> nim akumulatory 2x60Ah, 12V, kwasowe - ale na nich przejechałem 7000km,
> przez 6 lat - i jeszcze na końcu trzymały około 30km. Wiem, że prędkośc,
akumulatory - czy agm czy zwykle kwasowe nie maja zbyt duzej trwalosci
jesli sa wyladowywane do 'zera' lub ponizej 10.5V napiecia znamionowego.
to dotyczy rowniez sytuacji gdy np. przyspieszasz i pobor chwilowy
powoduje obnizenie napiecia ponizej 10.5V.
ciezko powiedziec jakich uzyto akumulatorow AGM, ale wiekszosc
tanich 'AGM' jest raczej przeznaczona do wyladowania malymi pradami, maja
bowiem inna konstrukcje elektrod niz 'zwykle' kwasowe (tzn. zamiast blokow
cienkich plyt, maja kilka grubych 'kratek' wypelnionych pasta olowiowa)
powoduje to ze ogolnie sa trwalsze, o ile nie sa przeciazane.
zwykle akumulatory 'kwasowe' maja zwykle dosc duzy prad 'udarowy' - dzieki
temu potrafia dac nawet do np. 300A w szczycie, co daje az 7200W mocy! w
pojazdach zwykle wystarcza to do np. zakrecenia rozrusznikiem...
dla porownania, porownywalnej _pojemnosci_ akumulatory AGM potrafia dac
zaledwie 60A, czyli tylko... 1440W . zerkajac na powyzszy przyklad problemu
'ruszenia z miejsca' jasno widac ze w wozku z silnikiem 700W , ruszajacym z
miejsca, spowoduje to duze przeciazenie akumulatora.
co sie dzieje gdy akumulator jest przeciazony?
1)nagrzewa sie - w skrajnym przypadku powoduje to wrzenie elektrolitu i co
za tym idzie szybki ubytek wody - akumulatory AGM zwykle nie maja opcji jej
uzupelnienia bez rozwiercenia obudowy
2)napiecie jego pracy pod tak duzym obciazeniem spada ponizej 10V.
na cale szczescie nie na calej powierzchni plyty, ale kazdy fragment plyt
ktoego napiecie spadnie ponizej 10V 'zasiarczy' sie - czyli w praktyce
zostanie 'wylaczony' z uzytku.
z drugiej strony - akumulatory kwasowe maja ciensze plyty ktore szybciej
ulegaja korozji. zwykle wytrzymuja ~100 cykli ladowania, ale tez
paradoksalnie dzieki wiekszej powierzchni plyt toleruja o wiele szybsze
LADOWANIE (ladowanie wiekszymi pradami), a to juz zaleta.
reasumujac wiec co mozna zrobic:
1)sprobowac 'dolac wody' do akumulatorow AGM ktore stracily pojemnosc.
jest to metoda dosc prosta - nalezy metoda 'pukania' , ew googli ;) (tzn.
wpisac model akumulatora w google i poszukac obrazkow rozbebeszonego )
zlokalizowac cele. nastepnie wiertlem ~6mm wywiercic dwa otwory w kazdej z
nich, ~0.5cm obok siebie. nalezy uwazac zeby wiertlo nie 'wpadlo' do srodka
i nie uszkodzilo plyt.
nastepnie przy pomocy malej diodki LED (np. wybebeszonej z zapalniczek z
'latarka' - w prawie kazdym kiosku ruchu za 2 pln) poswiecic sobie w jeden
otworek, a w drugi zajrzec :) powinno byc widac - ciemne - plyty, biale -
separator. niestety ciezko stwierdzic czy jest suchy, ale jesli widac w/w
elementy to mozna spokojnie przejsc do nast. punktu.
jesli ich nie widac - spokojnie. mozna wywiercic dziury jeszcze raz ;)
az do skutku...
nastepnie przy pomocy strzykawki dolewamy DESTYLOWANEJ wody.
wazne zeby nie przesadzic - najgorzej bedzie z pierwsza cela, uzywajac
strzykawki 20ml po kazdym dolaniu nalezy zagladac swiecac sobie 'latareczka'
LED. kazda 'dawke' liczyc. akumulator 100Ah ktory mocno stracil pojemnosc
moze byc dosc 'spragniony'... lepiej przygotowac kartke papieru i cos do
zapisania ilosci dawek ;)
nastepnie mozna spokojnie uzyc zapisanej wartosci do uzupelniania kolejnych
cel, zagladajac przez dziurki tylko przy ostatnich ~10 dawkach. juz po
drugiej celi bedzie wiadomo mniej wiecej czy sa jakies roznice. jesli sa
duze rozbieznosci lepiej uwazac przy nastepnych i ogolnie wiadomo wtedy ze z
akumulatorem jest cos gorzej nie tak.
dobry akumulator straci mniej wiecej tyle samo wody w kazdej celi. jesli
wlasnie tak jest , tj. wody ubylo w kazdej celi jednakowo - to b. dobrze
wrozy :)
nastepnie akumulator zwyczajnie ladujemy testowo. po naladowaniu sprawdzamy
napiecie. powinno byc OK.
najtrudniejsza czesc - zatkac otworki. do plastiku akumulatora praktycznie
zaden klej 'nie zlapie' i kwas bedzie 'wylazic' . najlepiej wiec uzyc dosc
'porowatego' materialu, np. kawalka drewienka w postaci plaskiej deseczki ,
ktora bezczelnie dokrecamy na cztery wkrety od gory. w miejscu kazdej
dziurki dobrze dac troche np. kleju epoksydowego. nie za duzo, odrobinke,
tylko tak zeby chociaz troche uszczelnic otwor. silikon odpada. mozna
probowac dac niewielkie koleczka z gumy np. ze starej detki.
oczywiscie kwas i tak wylezie. po okolo ~mies. trzeba deseczke wymienic.
cale szczescie AGM dosc dobrze wiaze wode w separatorach wiec akumulator nie
powinien cieknac czy cos...
w/w metoda 'ozywilem' juz sporo akumulatorow AGM :)
niestety jesli akumulator jest juz mocno zasiarczony to niewiele to da :/
pozostale metody :
2)zainstalowac prosty kontroler (np. akustyczny) spadku napiecia ponizej
~11V (jakis maly brzeczyk, najlepiej zaprojektowany tak zeby zmienial
czestotliwosc brzeczenia w zakresie ~11.3-10.8V, tak zeby 'na sluch' dalo
sie poczuc ze akumulator jest przeciazany)
jesli bedzie bardzo czesto brzeczal, to warto rowniez rozwazyc modyfikacje
ukladu przyspieszacza - wozek wtedy bedzie mial jednak mniejszego 'kopa'.
3)dolozyc pare akumulatorow 'buforowych' -np. zwyklych samochodowych 35Ah
rownolegle do istniejacych AGM (niestety trzeba je wymienic na swieze)
4)akumulatory kwasowe sa tansze niz AGM i generalnie nie sa az tak zle.
5)wywalic akumulatory, dolozyc maly agregat pradotworczy 'walizkowy' i uzyc
tylko mniejszych akumulatorow 'buforowych' do ruszania z
miejsca/przemieszczania sie w strefach gdzie nie mozna uzywac silnikow
spalinowych (np. w zamknietych pomieszczeniach)
z punktu widzenia ekonomii - najtaniej. na takim agregacie powinienes moc
zrobic bezproblemowo paredziesiat tys km. paliwo jest dostepne bez problemu
na kazdej stacji benzynowej.
wady - jesli spedzasz na wozku sporo czasu i jest on wprowadzany do
pomieszczen, to mieszanka olej+benzyna to gwarant raka w okolo rok ;)
tak ze warto rozwazyc 'garazowanie' wozka i uzywanie drugiego do jezdzenia
np. po domu.
--
Następne wpisy z tego wątku
- 05.07.10 08:05 Jacek Maciejewski
- 05.07.10 09:33 Adam Zielinski
- 05.07.10 09:38 Adam Zielinski
- 05.07.10 09:43 Adam Zielinski
- 05.07.10 10:00 Adam Zielinski
- 05.07.10 10:10 Miłosz Skowyra
- 05.07.10 10:25 Adam Zielinski
- 05.07.10 10:33 Marcin Wasilewski
- 05.07.10 11:08 Adam Zielinski
- 05.07.10 11:21 Adam Zielinski
- 05.07.10 13:41 Adam Zielinski
- 05.07.10 14:35 Dariusz K. Ładziak
- 05.07.10 15:14 Mirek
- 05.07.10 16:00 zbyszek
- 05.07.10 17:47 Adam Zielinski
Najnowsze wątki z tej grupy
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Czy Sejm RP zahamuje proceder zabijania dla organów?
- 2024-11-24 Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- 2024-11-22 OC - podwyżka
- 2024-11-22 wyszedł z domu bez buta
- 2024-11-22 Bieda hud.
- 2024-11-24 DS1813-10 się psuje
- 2024-11-23 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-23 Szczecin => QA Engineer <=
- 2024-11-23 Warszawa => SEO Specialist (15-20h tygodniowo) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => DevOps Specialist <=
- 2024-11-22 Kraków => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=