    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Zagadkowa awaria - z rozwiązaniem
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 16 Jul 2012 19:30:24 +0200

    On Mon, 16 Jul 2012 12:03:39 +0200, J.F wrote:

    > Ech, co za czasy, zeby wierzyc komputerom a nie wykrecic swiecy i nie
    > sprawdzic czy iskra leci :-)

    Nie takie proste :-)

    Silnik w układzie V i wielki kolektor dolotowy (ze zmienną długością
    kanałów kolektora) po środku zakrywający od góry obie głowice. Świece od
    góry zakryte cewkami, cewki zastawione tym kolektorem.
    Oscyloskop tylko podłączyłem do jakiejś losowo wybranej cewki (po stonie
    niskiego napięcia) i sygnał wydawał się ok.

    Sam demontaż kolektora to pół godziny, w dodatku trzeba porozłączać wiązkę,
    przewody paliwowe i wody, co już sądziłem że mocno pozmienia warunki testu.

    A że zjawisko reprodukowało się rzadko i bardzo nieregularnie, w dodatku
    ustępowało równie nieregularnie, więc nawet mi się nie chciało tego
    rozbierać :-)

    > Normalnie to bym rzekl ze za niskie napiecie pod obciazeniem.
    > Aku, brudne klemy, kable i polaczenia do sprawdzenia ..

    Winny okazał się akumulator.

    Objawy o tyle mylące, że rozrusznik kręcił naprawdę dobrze i mógł to robić
    bardzo długo, ale widocznie napięcie spadało trochę za nisko i było to na
    granicy żeby cewka wydoliła z siebie iskrę, albo jakaś inna elektronika
    miała zbyt niskie napięcie.

    Tak myślę że może jedna-dwie cele akumulatora szły w stronę zwarcia i jak
    płynął przez nie większy prąd to napięcie siadało.
    Pozostałe cele dawały spory prąd, rozrusznikowi to wystarczyło żeby się
    kręcić, ale elektronice już nie.

    Zazwyczaj jak pada aku, to rozrusznik zaczyna mieć problemy jako pierwszy,
    tu jak widać jako ostatni.
    W sumie nie wiem co tam jest za rozrusznik - może taki z przekładnią co to
    potrzebuje niewiele prądu żeby się kręcić?

    Inna sprawa że lipne oprogramowanie, bo komputer mógłby łapać w takiej
    sytuacji błąd jeszcze nim napięcie spadnie poniżej krytycznego i sugerować
    wizytę w serwisie nim wystąpią problemy z rozruchem.