  • 121. Data: 2017-08-31 14:51:49
    Temat: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Mnie tylko o to chodzi, by głosowanie nie przeważyło w złą stronę.

    Łatwiej jest głosować nad wartością liczbową jakiegoś parametru niż
    nad prostą flagą typu plus/minus. Jak są dwie dokładnie takie same
    liczby, to z ogromnym prawdopodobieństwem oznacza, że nie zostały
    przekłamane.

    Jarek

    --
    Jedziecie do stolicy kraju kapitalistycznego. Który to kraj ma być może
    nawet tam i swoje plusy. Rozchodzi się jednak o to, żeby te plusy nie

  • 122. Data: 2017-08-31 15:11:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Centrale może tak, ale co szkodziło mieć elektroniczne zarzadzanie?

    rozwoj techniki. 50 lat temu ... 1967.

    No dobra tranzystory juz byly, komputery z tychze tranzystorow juz
    byly, ale drogie i duze.
    Nawet DTMF juz od paru lat bylo ...

    J.

  • 123. Data: 2017-08-31 15:22:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Bardzo różnie. Jedni byli bez wywołań, a inni potrafili mieć ponad
    >tysiąc,

    Tysiac to nam daje 30 dziennie, czesciej niz co godzine.
    Jesli odjac pare godzin na sen wychodzi co pol godziny.

    Tysiac takich i system zapchany :-)

    Tylko czy im pager potrzebny, skoro oni na okraglo potrzebni :-)

    >Nie, numer pagera zawierał się w dzwonionym numerze,

    co nas ogranicza do miliona klientow ?
    Czy wrecz do 10 tys jak piszesz ponizej.

    >dekada, ale szybko szła.

    Rozumiem, ze to juz z rejestru centrali dzwoniacej ?

    >DTMFem wpisywało się tylko wiadomość. Tylko przy dostępie wdzwanianym
    >(u dedykowanych) trzeba było, ale ileż to trwa wbijanie 6 cyferek
    >DTMFem? Bo wiadomo, przy wdzwanianym nie ma jak przekazać wołanego
    >numeru inaczej, niż ręcznie. Niestety, centralka nie współpracowała
    >R2. Trochę szkoda, by było by szybciej. Ale 6 cyfr pulsowo, to
    >średnio szło 4-5 sekund, do przyjęcia.

    Ale czlowiek sie spieszyc nie musi.
    Tak czy ianczej - zgloszenie zabieralo dluzej niz ramka, wiec nawet
    przy dwoch translacjach system nie powinien byc przeciazony.
    Ale jak ma pare razy ramke wysylac ... to na styk.

    J.

  • 124. Data: 2017-08-31 15:27:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Raczej DECT. Ta granica nie jest chyba sztywna, nie wynika z
    >zależności
    >czasowej jak w GSM, tylko samej mocy syganłu.

    szukalem kiedy telefonu o wiekszym zasiegu, i mi wychodzilo ze
    "producent gwarantuje, ze dalej niz 100m na pewnie nie bedzie".

    Ale moze zawinila szyba w oknie, moze blaszany parapet...

    >Jakos to im działało.

    Bo w zasadzie te 50m odstepu miedzy samochodami mozna utrzymac.
    czasem tylko chwila nieuwagi i zrobi sie 100m ...

    J.

  • 125. Data: 2017-08-31 15:35:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    HF5BS pisze:

    >Po co korekcja? Cały dzień, a przynajmniej kilka godzin nadają te
    >same
    >dane w bardzo krótkich odstępach. W dodatku jest bez znaczenia, czy
    >mam
    >je teraz, czy za trzy minuty. W praktyce to się bardzo dobrze
    >sprawdzało.

    W sytuacji gdy zlecenia sie sklada na dzien nastepny, to faktycznie
    jak piszesz - pare minut w te czy wewte - bez znaczenia.

    Ale ... jak juz trzeba sumy kontrolne zaprogramowac, to moze pojsc
    krok dalej i korekcje zrobic ?
    Moze pomoc, jak sygnal bedzie bardziej zaszumiony i np co setny bit
    bedzie przeklamany.

> [...]
    >wychodziło, były przekłamania. Więc program zapisywał w kilu
    >miejscach,
    >a odczytaną wartość ustalał w drodze głosowania.

    A o sumie kontrolnej nie wspominasz, choc moze faktycznie glosowanie
    kazdego bitu lepsze :-)

    J.

  • 126. Data: 2017-08-31 15:39:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > szukalem kiedy telefonu o wiekszym zasiegu, i mi wychodzilo ze
    > "producent gwarantuje, ze dalej niz 100m na pewnie nie bedzie".

    Ale czy to ma pokrycie w faktach? Czy może chodziło o to, że
    nie mozna podsłuchać w normalnych warunkach ani nie będzie się
    gryzło z telefonem sąsiada.

    > Ale moze zawinila szyba w oknie, moze blaszany parapet...

    Na prostej drodze powinny być znakomite warunki transmisji.

    > Bo w zasadzie te 50m odstepu miedzy samochodami mozna utrzymac.
    > czasem tylko chwila nieuwagi i zrobi sie 100m ...

    Nie chodzi przecież o utrzymanie stałej łączności. Tylko o możliwość
    powiadomienia drugiej ekipy, że jest chęć zatrzymania się na siku.
    Albo że akurat będziemy mijać dobrą knajpę, a pora na obiad odpowiednia.
    Wtedy można podjechać bliżej.

    --
    Jarek

  • 127. Data: 2017-08-31 15:56:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Ale czy to ma pokrycie w faktach?

    pokrycie ma takie, ze stawialem baze na parapecie i szedlem w teren az
    sie zasieg urwal.
    Urywal sie gdzies blisko 100 krokow.

> [...]
    >powiadomienia drugiej ekipy, że jest chęć zatrzymania się na siku.
    >Albo że akurat będziemy mijać dobrą knajpę, a pora na obiad

    No ale trzeba utrzymac te 50m na czas krotkiej rozmowy.
    W zasadzie sie da, ale troche uwagi wymaga.

    No i co przy lacznosci w druga strone - chcemy cos do tylu przekazac,
    a kierowca akurat ma 99m.
    Chociaz ... noga z gazu i znow jest w zasiegu.

    Wiec idealne to pewnie nie bylo, ale moglo sie sprawdzac.

    J.

  • 128. Data: 2017-08-31 23:59:32
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > rozwoj techniki. 50 lat temu ... 1967.
    >
    > No dobra tranzystory juz byly, komputery z tychze tranzystorow juz byly,
    > ale drogie i duze.
    > Nawet DTMF juz od paru lat bylo ...

    R2 także, to wynalazek lat 50. Wg specyfikacji ITU, maksymalna odległość, to
    4800 km do zastosowania.
    W TV ok. 30 lat temu puszczali włoski film "Mondo cane", dokument, z roku
    1960 (Wiki podaje 1962, więc pewnie tak jest), gdzie ekipa przemieszczała
    się przez świat. Ciekawe scenki pokazali z RFN, wówczas NRF rzecz jasna,
    m.in. zarzyganą przez pijaków ulicę. Ale ja nie o nich. Ani np. o Kościele
    Szatana i jeszcze gorszych sprawach, np. o zbiorowym ruchańsku i jeszcze
    jakiemuś niepełnosprawnemu "guru" trzeba było za to zapłacić.
    Pokazali scenkę (z USA), jak niegadaty gościu na wózku (na moje dzisiejsze
    oko z porażeniem mózgowym) zamawiał pizzę, używając... syntezatora głosu,
    skrzynka wielkości niewielkiego pudełka od butów, kilka klawiszy i gadało.
    Gość dzwoni i używa DTMF, łączyło całkiem szybko. Przy pierwszym połączeniu
    trochę się spóźnił i picamen się wyłaczył, zanim syntezator się
    wypowiedział, ale do ponownej próby podszedł juz przygotowany, uprzedził
    syntezatorem, że korzysta z takiego urządzenia i prosi o cierpliwość, pizzę
    zamówił. Były to czasy (o emisję filmu chodzi), gdy DTMF w Polsce był
    jeszcze czystą abstrakcją. Wsłuchiwałem się w niego i tylko myślałem - kiedy
    u nas??? Skoro to działało tak sprawnie, to w sumie, czemu tego jeszcze nie
    ulepszyć, zwiekszając funkcjonalność?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 129. Data: 2017-09-01 00:40:25
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    > Tysiac to nam daje 30 dziennie, czesciej niz co godzine.
    > Jesli odjac pare godzin na sen wychodzi co pol godziny.

    Oj miesięcznie...

    > co nas ogranicza do miliona klientow ?
    > Czy wrecz do 10 tys jak piszesz ponizej.

    Ograniczeniem była ilość zamontowanej pamięci. Nie było potrzeby powiększać
    ponad zasób numeracji. Pewnie by coś wymyślono pod to konto, gdyby miało się
    przepełnić, ale, w czasach, gdy telefonów w .pl było hmm, kole 4 milionów,
    może nieco mniej, milion pagerów wydawał mi się nierealny.

    > Rozumiem, ze to juz z rejestru centrali dzwoniacej ?

    Naszej ACMM. Myśmy numer przyjmowali i później wydawali do centralki.

    > Ale czlowiek sie spieszyc nie musi.

    Nie musi, choć dobrze, aby zanadto jednak nie zwlekał, rejestr wiecznie
    czekać nie będzie, a i sam system też.

    > Tak czy ianczej - zgloszenie zabieralo dluzej niz ramka, wiec nawet przy
    > dwoch translacjach system nie powinien byc przeciazony.
    > Ale jak ma pare razy ramke wysylac ... to na styk.

    Zgadza się, choć ramka zbyt szybka nie była, nie pomnę już parametrów,
    jednak rzeczywiście, proces wybierania i zapodawania danych trwał znacznie
    dłużej. Więc prędzej zapcha się dostęp do centralki.
    Cholercia, a może było tych translacji (tutaj określanych jako "trunk") 4...
    ale do rozważań przyjmijmy, że dwie, najwyżej, jak gdzieś podłapię notatki,
    to skoryguję. Kart obsługi połączeń głosowych nie było, kart sieciowych w
    sensie dzisiejszej sieci także. Także obsługa konsolowa, robiona była z
    poziomu programu obsługującego.
    Urządzenie to wyglądało mniej-wiecej tak, choć tu jest inny model
    http://www.ebay.com/itm/Unipage-M15-Paging-Terminal-
    /261476057586, "mój" był
    nieco uboższy, może gdzieś znajdę lepsze foty, oraz foty odbiorników,
    wielkości małej paczki papierosów.
    Na mojej centrali było umieszczone jako samodzielne urządzenie możliwe do
    zamontowaniu w stojaku rack. Nie pomnę, jak konkretnie było zamocowane.
    Karty były przystosowane do obsługi hot-plug, odpowiednim ukształtowaniem
    złącza z tyłu karty.

  • 130. Data: 2017-09-01 09:08:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Oj miesięcznie...

    Miesiecznie tysiac daje 33 dziennie. Albo 40, jak czlowiek ma dni
    wolne.

> [...]
    >konto, gdyby miało się przepełnić, ale, w czasach, gdy telefonów w
    >.pl było hmm, kole 4 milionów, może nieco mniej, milion pagerów

    Gdyby nie wymyslono komorek ... kto wie.

    >Nie musi, choć dobrze, aby zanadto jednak nie zwlekał, rejestr
    >wiecznie czekać nie będzie, a i sam system też.

    Rejestr centrali nas nie interesuje - tam moze byc wolno, potem
    centrala to szybko wypluje.
    Tylko potem uzyska czlowiek polaczenie i musi cos wstukac, a czas
    leci.

> [...]
    >centralki.
    >Cholercia, a może było tych translacji (tutaj określanych jako

    Moze juz nie ma co glowy sobie lamac - przyjmijmy, ze system jeszcze
    dawal rade.
    I jesli zniknal, do dlatego ze komorki znacznie lepsze.

    Choc jak widac - z rozbudowa moglyby byc klopoty, gdyby np szpitalom w
    kraju sie spodobal, i wszystkie kupily ogolnopolskie pagery i uzywaly.

    J.