  • 11. Data: 2015-01-14 12:51:37
    Temat: Re: Zabezpieczenia antyprzepięciowe
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Zależność nie jest liniowa, niestety.

    A gdyby małe przepięcia wytłumiać solidnym tranzystorem bipolarnym
    z zenerką w obwodzie bazy? Kolektor w linii zabezpieczanej,
    emiter do masy. Będzie znacznie ostrzej, ale czy to ma sens?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2015-01-14 14:14:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał
    J.F. wrote:

    >No właśnie "my" nie mamy, na tym polega cały urok tego układu.
    >Nie ma elektrolitu, to nie zdechnie w wyniku jego wyschnięcia.
    >Za to obrywa surgeami...

    Taki na 50Hz nie wysycha. Musialoby byc choc 15kHz :-)

    Aczkolwiek za chinskie nie odpowiadam.

    J.

  • 13. Data: 2015-01-14 14:39:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > 1.5KE6.8A
    > - napięcie przy którym jeszcze nie przewodzi: 5.8V
    > - napięcie przy którym prąd wynosi 10mA: 6.45-7.14V
    > - maksymalne napięcie: 10.5V przy 144A

    No i to powinno w zupełności wystarczyć, bo maksymalne napięcie na
    transilu i tak jest prawie cztery razy mniejsze od maksymalnego
    dopuszczalnego napięcia na wejściu stabilizatora.

  • 14. Data: 2015-01-14 15:12:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... A jak to jest z tym łączeniem mas USB w przypadku zastosowanie
    izolacji galwanicznej. Obudowa gniazdka USB może być w końcu podłączona
    do masy interfejsu (nie mylić z masą urządzenia!) czy też powinna od tej
    strony wisieć w powietrzu, będąc połączoną tylko od strony komputera.

    Bo np. tutaj widzę, że jest podłączona:
    http://serwis.avt.pl/manuals/AVT3093.pdf

    Izolacja niby jest realizowana na transoptorach, ale idea pozostaje ta sama.

    Generalnie możliwość przylutowania gniazdka do tej masy ułatwiłoby mi
    prowadzenie ścieżek, ale nie jestem pewien czy jest to właściwym
    rozwiązaniem i nie chcę ryzykować. ;)

  • 15. Data: 2015-01-14 15:14:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Gdzie indziej wyczytałem jeszcze, że ekran gniazdka należy połączyć z
    masą przez połączone równolegle R 1M i C 100pF.
    Jak to w końcu jest? ;)

  • 16. Data: 2015-01-14 15:16:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Jan 2015 11:44:58 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Z drugiej strony taki stabilizator powinien te 16 czy 18 V
    wytrzymac.
    > W samochodzie padl mi kiedys regulator i zrobilo sie 19V. Bylo
    przez
    > jakies 1.5h.
    > Nic sie nie uszkodzilo.

    Tu zależy. Są układy picoPSU do zasilania płyt Atom z 12-24V (np.
    tirowcy je używają w samochodach). One są fajne, bo można je używać w
    desktopach Atom wraz z zwykłym zasilaczem od laptopa a w szereg z
    nimi można podłączyć picoUPS i można do takiego Atoma (metodą googla)
    do obudowy wstawic aku 6Ah i jest ładne potrzymanie. Jakiś idiota
    wstawił w tym picoUPS stabilizator z Umax 18V, który już strzela przy
    19V (!). Mam kilka takich Atomów do nadzorowania pewnych procesów,
    Zasilacze laptopowe najczesciej sa 19-20V, ciężko taki znaleźć na 16V
    max. Już kilka picoUPS spalilem podłączając przez pomyłkę zasilacz
    19V.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2015-01-14 16:11:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Gdzie indziej wyczytałem jeszcze, że ekran gniazdka należy połączyć z
    > masą przez połączone równolegle R 1M i C 100pF.
    > Jak to w końcu jest? ;)

    Przypuszczam, że nie ma jednej, prostej odpowiedzi.
    Dumając o EMC urządzeń problem co zrobić z masami jest podstawowym który
    kołacze się po głowie i w większości przypadków każdemu możliwemu
    rozwiązaniu mogę przypisać zalety i wady. Nie mając w warsztacie
    laboaratorium jedynie na podstawie przemyśleń muszę coś wybierać. Potem
    urządzenie przechodzi badania i jedyne co wiem to, że przeszło czyli to co
    wybrałem było wystarczająco dobre, ale nie wiem czy inne nie byłoby lepsze.
    Więc ciągle mam brak danych aby coś jednoznacznie powiedzieć.
    P.G.

  • 18. Data: 2015-01-14 16:31:16
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-14 o 15:16, Marek pisze:
    > wytrzymac.
    > przez
    >
    > Tu zależy. Są układy picoPSU do zasilania płyt Atom z 12-24V (np.
    > tirowcy je używają w samochodach).

    O jakich płytach z Atomem piszesz?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 19. Data: 2015-01-14 18:09:31
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-14 o 11:31, Piotr Wyderski pisze:
    > Jeszcze jedna ciekawostka: symulator pokazuje mi, że
    > na transformator 12V z wtórnym zwartym transilem 24V
    > potrafi generować za mostkiem szpilki o napięciu ~33V,
    > jak się dobrze wyceluje ze skokową zmianą jego obciążenia
    > o wartości 1 om. Przez transil płynie wtedy ~15A/200us.
    >
    > I ja to zjawisko widziałem w rzeczywistości, więc nie
    > mam powodu nie wierzyć LTspice.
    To jest efekt "wolnego" mostka, w końcu tam są zwykłe
    diody prostownicze a nie szybkie. One potrzebują czasu aż zaczną
    przewodzić, i to jest ta luka w której trafo nie ma obciążenia i stąd
    się pojawia szpilka napięcia.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 20. Data: 2015-01-14 18:12:24
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-14 o 16:11, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > co wybrałem było wystarczająco dobre, ale nie wiem czy inne nie byłoby
    > lepsze. Więc ciągle mam brak danych aby coś jednoznacznie powiedzieć.
    Ale to w końcu łączysz masę z masą sygnałową czy nie.

    --
    Pozdr

    Janusz_K