  • 1. Data: 2012-01-16 16:58:43
    Temat: ZIF czy zwykłe?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    Zastanawiam się, czy na dłuższa metę, do programowania AVR przyda mi
    się zestaw podstawek klasycznych na płytce (ok. 40PLN) czy też płytka
    z gniazdem ZIF i kabelkiem do przełączania (ok. 80PLN) a może w ogóle
    nie trzeba sobie głowy zawracać i programować wtykając pojedyncze
    kabelki w płytkę prototypową?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 2. Data: 2012-01-16 17:12:09
    Temat: Re: ZIF czy zwykłe?
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    ale C, basic czy assembler Cię zainteresował ;o)?

  • 3. Data: 2012-01-16 18:22:54
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 16.01.2012 17:58, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > kabelki w płytkę prototypową?

    Większość programuje się na płytce - po co toto wyciągać co 5 (nie
    przesadzam) minut. Jak planujesz programować jakieś stare stonogi to
    odżałuj na zif-a, bo później w podstawkę już go nie wsadzisz.

    Mirek.

  • 4. Data: 2012-01-16 18:39:51
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    > Zastanawiam się, czy na dłuższa metę, do programowania AVR

    czekam na wrażenia z zabawy w programowanie AVR vs MSP430 :-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 5. Data: 2012-01-16 18:49:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michał,

    > czekam na wrażenia z zabawy w programowanie AVR vs MSP430 :-)

    Na razie wpadłem na minę próbując odpalić "warsztatowe" przykłady na
    najnowszej wersji kompilatora - nie udało sie skompilować podstawowego
    programu - jakies różnice w definicjach a ja jestem za marny, żeby to
    znaleźć :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2012-01-16 19:45:29
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > z gniazdem ZIF i kabelkiem do przełączania (ok. 80PLN) a może w ogóle
    > nie trzeba sobie głowy zawracać i programować wtykając pojedyncze

    Hmmm... no moim skromnym zdaniem do programowania AVRów w ogóle nie są
    potrzebne żadne podstawki ;). Programujesz toto w systemie i tyle. Jeśli
    masz programator "high voltage", który umożliwia programowanie
    "zablokowanych" procków, to OK, czasem przyda się go wyjąć z podstawki i
    zaprogramować, ale to raz na rok chyba - wystarczy się podlutować pod
    zwykłą podstawkę na tę okoliczność. Moim zdaniem nie warto wydawać
    pieniędzy na takie zabawki.
    Nie wiem, w jakich aplikacjach będziesz stosował te AVRy (czyżby do
    przetwornic?), ale być może szybko uznasz, że DIP jest za duży i się
    przerzucić na jakieś SMD. Wtedy te płytki za 40zł czy 80zł będziesz mógł
    używać jako przycisk do papieru ;).
    To tylko moje zdanie, być może przy innych zastosowaniach taka płytka
    będzie przydatna, ale moim zdaniem - raczej nie.

    Ja już w ogóle bardzo często programatora używam tylko do wgrania
    jakiegoś bootloadera i ewentualnie do ustawienia fuse- i lock-bitów ;).
    A potem radzę sobie bez ;).

    Konop

  • 7. Data: 2012-01-16 19:59:44
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):
> [...]
    > z gniazdem ZIF i kabelkiem do przełączania (ok. 80PLN) a może w ogóle
    > nie trzeba sobie głowy zawracać i programować wtykając pojedyncze

    Pojedyncze kabelki są w sam raz na płytkę prototypową. Podstawek używałem
    ostatni raz jak programowałem 89C2051. W przypadku AVRów programowanych w
    docelowym układzie wystarczy złącze ISP (które ma postać pojedynczych
    pinów/pól w przypadku płytki uniwersalnej). Jeśli projektujesz PCB to możesz
    tam umieścić standardowe, 10-pinowe (2x5) złącze ISP. Będzie łatwo poprawiać
    kod. Ja sobie dla małych układów SMD wymyśliłem własne złącze ISP w postaci
    6-pinowego złącza FFC/FPC, żeby zajmowało mniej miejsca. Dorobiłem sobie do
    tego przejściówkę ze standardowego złącza ISP na to moje, dzięki temu mogę
    korzystać z dowolnego programatora ISP dla AVR.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2012-01-16 20:06:19
    Od: Adam <b...@a...pl>

> [...]
    > z gniazdem ZIF i kabelkiem do przełączania (ok. 80PLN) a może w ogóle
    > nie trzeba sobie głowy zawracać i programować wtykając pojedyncze

    Nie ma co kombinować i wpędzać się w koszty. AVR-y są specjalnie
    zaprojektowane do tego, żeby nie machać nimi pomiędzy podstawkami i
    programować w układzie. Jak masz płytkę stykową to wkładasz układ, i
    podłączasz złącze do programowania. Potem tylko podpinasz programator
    nie wyciągając układu. Tylko trzeba uważać co się podłącza do portów uC
    podłączonych do programatora. Tak żeby nie było tam np. wyjścia jakiegoś
    układu który może się włączyć w momencie programowania układu co może
    się skończyć problemem z zaprogramowaniem albo uszkodzeniem.

  • 9. Data: 2012-01-16 20:23:14
    Od: Zbych <z...@o...pl>

> [...]

    > się zestaw podstawek klasycznych na płytce (ok. 40PLN) czy też płytka
    > z gniazdem ZIF i kabelkiem do przełączania (ok. 80PLN) a może w ogóle

    Na programator skąpiłeś a na podstawki chcesz wydać więcej? Gdzie tu
    sens, gdzie logika?

  • 10. Data: 2012-01-16 20:36:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Zbych,

    > Na programator skąpiłeś a na podstawki chcesz wydać więcej? Gdzie tu
    > sens, gdzie logika?

    Poskąpiłem na AVR Dragona, który kosztuje 220+PLN _bez_ podstawek.
    Czyli jeszcze trzeba dołożyć koszt podstawek. Zamiast Dragona kupiłem
    płytę uruchomieniową z wyświetlaczami, diodami, przyciskami i paroma
    bajerami do ATMegi8. Ma gniazdo ISP ale poza ATMega8 nic więcej nie
    zaprogramuję.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl