    From: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
    Date: Sat, 13 Oct 2012 15:21:50 +0200

    W dniu 2012-10-13 11:38, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > pinach procesora było 15,3V (dioda w tranzystorze nie pozwala aby było
    > mniej).
    > Z kolei dioda zabezpieczająca pin procesora pilnuje aby napięcie na
    > pinie nie było wyższe niż VCC+0,7V.
    > Czyli prąd z 16V płynął przez te dwie diody do VCC. Jeśli wydajność
    > prądowa źródła 16V byłaby wystarczająca to pierwszym skutkiem byłoby
    > podciągnięcie VCC do poziomu 14,6V (16-0,7-0,7) a dalej to już pytanie
    > co wcześniej padnie - rozumiem, że padły tranzystory pnp i pewnie mała
    > wydajność tych 16V uchroniła procesor przed wyparowaniem.

    Nie, rezystory 10k umieszczone między wyjściami procesora a bazą tych
    tranów. I po fakcie cieszyłem się, że je tam dałem, bo na tych bazach
    pojawiło się 16v, procesor mógłby być do wywalenia gdyby ich tam nie było.

    > Procesor po takich przejściach należy w zasadzie od razu wyrzucić, bo
    > jeśli nawet działa to na pewno został nadwyrężony i nigdy nie wiadomo
    > jak długo pociągnie.

    Na kazdym wyjściu, jak pisałem, był rezystor 10k, więc może jednak nie?
    :) napięcie mierzone na nogach między rezystorem a procesorem nie
    przekraczało 5V w stosunku do masy układu, więc w zasadzie chyba nie ma
    powodów do obaw.

    > Nic nie rozumiesz.

    Nie wątpię. :)

> [...]
    > jego źródle jest ten sam sygnał co na bramce tylko przesunięty o
    > napięcie bramka- źródło - z karty katalogowej wynika, że typowo około 2V
    > - czyli na źródle powinno być o 2V (0.8 do 3) niższe niż na bramce.
    > Oczywiście jak na bramce jest 0 to nie będzie tam -2V bo niby skąd miało
    > by się wziąć, ale jak na bramce jest 5V to na źródle będzie około 3V.
    > Jak chcesz mieć klucze od +16V to albo tranzystory pnp, albo PMOS +
    > odpowiednie sterowanie przesuwające sygnał sterujący którym dysponujesz
    > (wyjścia procesora 0..5V) do poziomu wymaganego przez te klucze.

    Zdecydowałem się na rozwiązanie NMOS + PMOS, na symulacjach bardzo
    fajnie to działało. Próbowałem też na samym NMOSie to zasymulować, ale
    to chyba nie tedy droga?

    (Sygnał sterujący przez rezystory zabezpieczające na bramkę, źrodło do
    masy, dren przez rezystor do +16 i przez drugi rezystor na anodę, ale
    kiepsko z wydajnością prądową, albo z kolei LED się nie wyłącza, tylko
    się żarzy.

    Przepraszam za lamerstwo, jednak sucha teoria (przynajmniej na tak
    niskim poziomie jak ją przyswoiłem) ma się nijak do faktycznych
    parametrów tranzystorów, które nie są idealne... :(

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta