  • 1. Data: 2011-02-28 20:07:31
    Temat: Wymiana głowicy UKF
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Cześć!

    Mam amplituner R8040 ze starym UKF-em.
    Poradźcie mi proszę, jakie rozwiązanie jest lepsze:
    - przestrojenie starej głowicy,
    - czy wymiana starej głowicy na nową?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 2. Data: 2011-02-28 22:00:33
    Temat: Re: Wymiana głowicy UKF
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Cześć!
    >
    > Mam amplituner R8040 ze starym UKF-em.
    > Poradźcie mi proszę, jakie rozwiązanie jest lepsze:
    > - przestrojenie starej głowicy,
    > - czy wymiana starej głowicy na nową?

    To model jest zdaje się na MOSFET? Ja bym przestrajał, bo z nową głowicą
    odbiór nie poprawi się, a 30zł wydać trzeba. Pracy może z 10 minut więcej.
    Trzeba tylko trochę znać się na rzeczy, chociaż teraz na pewno znajdzie się
    dziesiątki precyzyjnych opisów przestrojenia. Można sobie nawet poradzić
    posiadając tylko woltomierz.

    Michał

  • 3. Data: 2011-03-01 07:33:51
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

> [...]
    > Cześć!
    >
    > Mam amplituner R8040 ze starym UKF-em.
    > Poradźcie mi proszę, jakie rozwiązanie jest lepsze:

    Widziałem tylko schemat, nie wiem jak z dostępem do wnętrza głowicy.
    http://elektronika.owg.pl/schematy/Amplituner/R8010_
    radio.gif
    Ja bym przestrajał.
    1. Odłączyć C349 i C327 (18 pF) oraz C333 (15 pF) - raptem przecięcie 3
    końcówek
    2. Spróbować odebrać coś i zlokalizować, jaka to stacja
    3. Podstroić rdzeniem L306 i/lub trymerem C348 aby uzyskać odp. zakres
    przestrajania.
    W przypadku osiągnięcia zadowalających wyników dostroić rdzeniami L301 i
    L304 i/lub C328 i C336
    W przeciwnym przypadku kupić głowicę :).
    pozdrawiam,
    Andrzej.

  • 4. Data: 2011-03-01 10:01:42
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Witam

> [...]
    > Cześć!
    >
    > Mam amplituner R8040 ze starym UKF-em.
    > Poradźcie mi proszę, jakie rozwiązanie jest lepsze:
    [...]

    "Lepsze" w jakim rozumieniu? Poprawności technicznej, uzyskanych
    parametrów, kosztów, zużytego czasu, upierdliwości?

    Spróbuję wymienić kilka kwestii.

    1. Mieszkając tam, gdzie mieszkasz masz mozliwość bardzo dobrego
    odbioru UKF z dwóch stacji nadawczych: Mysłowice / Kosztowy oraz
    Skrzyczne / Szczyrk. Zwłaszcza tę pierwszą można dobrze odebrać nawet
    na kiepsko przestrojonej głowicy. Punkt dla przestrojenia.

    2. Ale co z odbiorem dalszych stacji - Opole / Chrzelice, Częstochowa,
    Kraków czy stacje zza południowej granicy? Samodzielnie przestrajając
    optymalizujesz odbiór jednej stacji. Inne, położone o parę MHz dalej
    mogą być odbieranej z "czułością" tępego drewnianego kołka. Tu
    bezwzględnie punkt dla gotowca.

    3. Przestroić trzeba umieć, mieć sprzęt i doświadczenie. Byle jak
    można zrobić w kwadrans, korzystając z miernika uniwersalnego za 20
    zł. Ale prawidłowe zestrojenie, zapewniające poprawny odbiór w całym
    zakresie wymaga jednak dłuższego czasu i przynajmniej kilku przyrządów
    pomiarowych. Zapewnienie optymalnej, współbieżnej pracy wszystkich
    obwodów _naprawdę_ jest zagadnieniem nietrywialnym. Gotowa, fabryczna
    głowica wymaga jedynie prostego zamontowania w miejsce starej. Punkt
    dla gotowca.

    4. Gotowiec "gotowiec zanabyty drogą kupna" ;-) wymaga wydania
    kilkudziesięciu zł. Przestrojenie nic (lub prawie nic) nie kosztuje.
    Punkt dla przestrojenia.

    Na koniec argument nieco "od czapy", ale dla mnie, człowieka starej
    daty mający znaczenie. Oryginalną głowicę warto zachować w stanie
    nienaruszonym. Jako swego rodzaju zabytek historii ;-) Dowód, że
    kiedyś w Polsce potrafiono zaprojektować i wyprodukować niezły sprzęt
    elektroniczny powszechnego użytku. Teraz to przeszłość.

    Zechciej teraz samodzielnie dokonać wyboru, optymalnego dla siebie. Ja
    w Twojej sytuacji wstawiłbym fabryczbie zestrojoną, gotową głowicę.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 5. Data: 2011-03-01 17:23:43
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-03-01 11:01, Krzysztof Kucharski pisze:

    > "Lepsze" w jakim rozumieniu? Poprawności technicznej, uzyskanych
    > parametrów, kosztów, zużytego czasu, upierdliwości?

    IMO wszystko zależy od klasy odbiornika. Jeśli mowa o zaawansowanym
    tunerze, współpracującym z zewnętrzną anteną, przeznaczonym do słuchania
    DX-owiego, to jak najdokładniejsze zestrojenie powinno być priorytetem.
    Jeśli natomiast chodzi o proste radyjko, to już nie koniecznie. Przez
    długi czas żyłem w przeświadczeniu, że zestrojenie odbiornika
    superheterodynowego to jakaś wyższa szkoła jazdy i amator nie uzyska
    dobrych efektów. W końcu jednak zdecydowałem się złożyć odbiornik wg
    opisu z "Młodego Technika" z 1984 roku wraz z głowicę z RE z 2000 roku.
    Fakt - zastosowanie FCM mocno ułatwia sprawę dając silny punkt
    odniesienia przy strojeniu, ale i tak efekt był bardziej niż
    zadowalający (IMO lepszy niż w przypadku współczesnych "chińczyków").
    Potem spróbowałem z kilkoma innymi konstrukcjami tego rodzaju, także z
    pozytywnymi efektami.

    Zresztą zastanawiam się na ile dokładnie fabryka stroiła te wszystkie
    proste radyjka z głowicą UKF zmontowaną na PCB, bez ekranu, z cewkami
    powietrznymi zalanymi termoglutem. Czy te głowice faktycznie pracują
    idealnie, a dyskryminator pracuje dokładnie z zerze FM? :)

  • 6. Data: 2011-03-01 19:12:32
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ikig37$102$1@news.onet.pl...
> [...]
    >
    > Zechciej teraz samodzielnie dokonać wyboru, optymalnego dla siebie. Ja w
    > Twojej sytuacji wstawiłbym fabryczbie zestrojoną, gotową głowicę.

    Ja też już jestem dość starej daty i jakoś mam małe
    zaufanie do kiepsko wyposażonego warsztatu.

    Czy byłbyś tak dobry i podpowiedział jakiś konkretny
    typ głowicy? Bardziej zależy mi na dobrych parametrach
    niż na cenie. Tylko nie może być większa od starej... :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 7. Data: 2011-03-01 20:04:06
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > powietrznymi zalanymi termoglutem. Czy te głowice faktycznie pracują
    > idealnie, a dyskryminator pracuje dokładnie z zerze FM? :)

    Ja się zastanawiam, czy obecnie fabryki stroją głowice, czy po prostu
    projekt jest taki, że jako tako zadziała zaraz po zmontowaniu a potem i
    tak nikt tego nie dopieszcza :)

    e.

  • 8. Data: 2011-03-01 21:55:43
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

> [...]
    > typ głowicy? Bardziej zależy mi na dobrych parametrach
    > niż na cenie. Tylko nie może być większa od starej... :-)

    Może głowica "Gloria"? Bardzo prosta do podłączenia. Jeden egzemplarz
    istalowałem i u mnie działała całkiem dobrze, tylko ważne - bez podłączania
    ARW może sprawiać kłopoty.

    Michał

  • 9. Data: 2011-03-02 10:24:18
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Dzień dobry

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:ikjgf9$qpv$1@inews.gazeta.pl...

    [...]
    > Czy byłbyś tak dobry i podpowiedział jakiś konkretny
    > typ głowicy? Bardziej zależy mi na dobrych parametrach
    > niż na cenie. Tylko nie może być większa od starej... :-)
    [...]

    Jak już polecał Michał L. w innym poście - na początek może być
    "GLORIA". Prościutkie toto, taniutkie i całkiem przyjemnie pracuje.
    Nie wiem tylko, jak pracuje ARW w Twoim odbiorniku. Ale można to
    "olać" i ustawić stały poziom wzmocnienia potencjometrem.
    Linki:
    http://www.jsel.pl/PL,41,56,glowica_fm_.html
    http://sklep.avt.pl/p/pl/48842/glowica+ukf+88-108mhz
    ++avt2469.html
    http://www.cybor-tech.com.pl/info.php?id=40512

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 10. Data: 2011-03-02 17:16:10
    Od: "spa" <s...@a...er>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Mam amplituner R8040 ze starym UKF-em.
    http://www.youtube.com/watch?v=m2ncJvAXjuI

    Ja bym go odstawił od muzeum, śmietnika, itp.