  • 11. Data: 2010-03-01 18:31:21
    Temat: Re: Wymiana czynnika chłodzącego w klimatyzacji
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w

    > Czynnik w klimie jest pod ogromnym ciśnieniem.

    A jakim dokladniej ? I ile zima przy -15C ?

    > Wcale nie jest inna... Układ samochodowy jest jednakowo szczelny.
    > Nieszczelności pojawiają się po stłuczkach czy przy innych
    > mechanicznych uszkodzeniach.

    Samochodowa ma ruchomy walek. A domowa tylko druty elektryczne ze
    strefy szczelnej.

    > Koszt "sprawdzenia szczelności i uzupełnienia" można sobie łatwo
    > zminimalizować:
    > http://www.amazon.com/R134A-Conditioner-Gauge-INDGEZ
    -1-Category/dp/B002XMU008
    > http://www.amazon.com/R-134a-Refill-Treatment-Maxi-C
    ool/dp/B0007ZDRDU/ref=pd_bxgy_auto_img_b

    A to wystarcza, czy jeszcze trzeba sobie kupic jakis zestaw do
    napelniania ?

    razem z 50$, plus przesylki, a starczy na jedno auto, bo w
    nastepnym rurki beda inne :-)
    Albo sie okaze ze jednak dziura i trzeba bylo od razu do fachowca
    :-)

    J.

  • 12. Data: 2010-03-01 18:32:27
    Temat: Re: Wymiana czynnika chlodzacego w klimatyzacji
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisal

    > Pokaz mi producenta samochodów który zaleca okresowa
    > wymiane oleju w systemie klimatyzacji... Ja nie znam takiego.

    A sa tacy co zalecaja wymiane oleju w skrzyni biegow ?
    Automatycznej ?

    J.

  • 13. Data: 2010-03-01 18:44:32
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w

    > A jakim dokladniej ? I ile zima przy -15C ?

    Przy wyłączonej klimie, ciśnienie w systemie jest jednakowe po obu
    stronach kompresora i wynosi około 80 psi (5-6 atm) w temperaturze
    około 15-20'C. Nie wiem jak bardzo spada przy -15'C ale nie spada
    do zera... Nawet w takiej temperaturze będzie wewnatrz ciśnienie
    większe niż na zewnątrz, a więc nic się tam do klimy nie dostanie...

    > Samochodowa ma ruchomy walek. A domowa tylko druty elektryczne ze strefy
    > szczelnej.

    Ten ruchomy wałek ma specjalny kołnierz uszczelniający co sprawia
    że jest bardzo szczelny i nie uchodzi tamtędy gaz.

    -1-Category/dp/B002XMU008
    ool/dp/B0007ZDRDU/ref=pd_bxgy_auto_img_b

    > A to wystarcza, czy jeszcze trzeba sobie kupic jakis zestaw do napelniania
    > ?

    Widzę teraz że ta puszka sprzedawana jest bez rurki z zaworkiem,
    więc trzeba do niej dokupić taki element:
    http://www.amazon.com/Interdynamics-QFH-4-R-134a-Con
    ditioning-Coupler/dp/B002G1UN30/ref=sr_1_20?s=automo
    tive&ie=UTF8&qid=1267465218&sr=1-20
    Albo kupić cały zestaw składający się z manometru, wężyka
    i puszki z R134a jak tu:
    http://www.amazon.com/Artic-Freeze-Reusable-Trigger-
    Dispenser/dp/B000ALMH3C/ref=sr_1_12?s=automotive&ie=
    UTF8&qid=1267465300&sr=1-12

    > razem z 50$, plus przesylki, a starczy na jedno auto, bo w nastepnym rurki
    > beda inne :-)

    A tu się własnie mylisz, bo wszystkie auta po roku 1993/1994
    używają nowego R134a i mają STANDARDOWE porty serwisowe.

    > Albo sie okaze ze jednak dziura i trzeba bylo od razu do fachowca :-)

    Mówimy o diagnostyce - czemu od razu zakładać pesymistycznie
    że jest źle? Celem diagnostyki miało być SPRAWDZENIE czy jest OK.
    W większości przypadków okaze się że jest OK i zaoszczędziłeś kasę.
    Jak masz kilka aut i chcesz sobie sprawdzać szczelność dwa razy
    do roku to pomyśl ile kasy oszczędzisz kupując sobie tylko sam
    manometr? Puszkę z freonem kupisz sobie jak już okaże się że jednak
    coś tam uszło i trzeba uzupełnić. Być może przez następne 5-10 lat
    nic Ci nie ujdzie z klimy bo zwykle nie uchodzi jak nie było stłuczki
    i komora silnika nie została w żaden sposób zdeformowana...

  • 14. Data: 2010-03-01 18:45:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Waldek Godel" <n...@o...info> wrote in message

    > W przypadku porządnych firm i automatów do klim to oznacza - usunięcie
    > czynnika, osuszenie, zważenie, uzupełnienie do wymaganej ilości i ponowne
    > nabicie.

    No szafa gra, ale po jasną cholerę naprawiać coś, co nie jest zepsute?
    Nie masz nic innego do roboty z wolnym czasem i pieniędzmi?

  • 15. Data: 2010-03-01 18:48:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Uzytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisal

    > A sa tacy co zalecaja wymiane oleju w skrzyni biegow ?
    > Automatycznej ?

    Oczywiscie. To jest czescia rutynowej obslugi.
    Moja Toyota z 1994 miala ten interwal ustawiony na 30 tysiecy mil.
    Miales w harmonogramie "drain & fill transmission fluid".
    W czasie takiego procederu nie opróznia sie "torque converter"
    a wiec inaczej niz w przypadku wymiany oleju z silnika spuscic
    z automatu jestes w stanie tylko okolo 40% oleju, ale jesli wedlug
    producenta jest to wystarczajaca ilosc i nie ma co byc nadgorliwym!

  • 16. Data: 2010-03-01 18:57:28
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 1 Mar 2010 11:45:44 -0600, Pszemol napisał(a):

    > No szafa gra, ale po jasną cholerę naprawiać coś, co nie jest zepsute?
    > Nie masz nic innego do roboty z wolnym czasem i pieniędzmi?

    choćby dlatego, że w nowych czynnikach typu R134a wilgoć jest zabójcza dla
    układu, stąd własnie suszenie czynnika w automatach.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 17. Data: 2010-03-01 19:02:18
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Waldek Godel pisze:

    > choćby dlatego, że w nowych czynnikach typu R134a wilgoć jest zabójcza dla
    > układu, stąd własnie suszenie czynnika w automatach.

    Tak swoją drogą, to skąd się bierze wilgoć w układzie którego chyba
    wszystkie elementy są pod ciśnieniem wyższym niż atmosferyczne?

  • 18. Data: 2010-03-01 19:04:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > do zera... Nawet w takiej temperaturze będzie wewnatrz ciśnienie
    > większe niż na zewnątrz, a więc nic się tam do klimy nie

    No dobra, doczytalem sie - R134a ponizej -26C przestaje wrzec.

    > Ten ruchomy wałek ma specjalny kołnierz uszczelniający co sprawia
    > że jest bardzo szczelny i nie uchodzi tamtędy gaz.

    Najwyrazniej tak, skoro kilkunastoletnia klima potrafi ciagle
    dzialac.
    Ale ja jestem niedowiarek i pozostaje sceptyczny :-(

    > A tu się własnie mylisz, bo wszystkie auta po roku 1993/1994
    > używają nowego R134a i mają STANDARDOWE porty serwisowe.

    to dobrze .. w Europie tez ?

> [...]
    > Jak masz kilka aut i chcesz sobie sprawdzać szczelność dwa razy
    > do roku to pomyśl ile kasy oszczędzisz kupując sobie tylko sam

    Wiesz, ostatnio za sprawdzenie .. nie zaplacilem nic.
    ale oczywiscie nie bede naduzywal i jezdzil w kilka aut co pol roku
    :-)
    A sprawdzic moge bardzo latwo bez wydatkow - klik i czekamy czy
    zimne leci :-)

    Co prawda wlasnie doszedlem do etapu gdy mam watpliwosci - leci
    zimne, ale czy wystarczajaco ? :-)

    J.

  • 19. Data: 2010-03-01 19:05:32
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 01 Mar 2010 19:02:18 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Tak swoją drogą, to skąd się bierze wilgoć w układzie którego chyba
    > wszystkie elementy są pod ciśnieniem wyższym niż atmosferyczne?

    a to już pytaj specjalistów od układów chłodzenia, ja nim nie jestem

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 20. Data: 2010-03-01 19:08:29
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > choćby dlatego, że w nowych czynnikach typu R134a wilgoć jest
    > zabójcza dla układu, stąd własnie suszenie czynnika w automatach.

    Ktoś Cię skutecznie wystraszył... :-) Jestem pewny, że miał w tym interes.
    Zamierzam Cię teraz uspokoić, posłuchaj uważnie...

    System klimatyzacji jest oczywiście uczulony na wilgoć w czynniku
    chłodzącym - nie wiem czy R134a akurat bardziej niż inne, ale to
    nieważne. Ważne jest to, że system został zaprojektowany w taki
    sposób że zawiera w sobie komponent w postaci puszki wypełnionej
    czynnikiem osuszającym. W angielskojęzycznej literaturze fachowej
    ta puszka nazywa się "receiver dryer" (nie wiem jak to nazywają
    po naszemu) i właśnie ona służy do usuwania ewentualnych
    szczątkowych ilości wilgoci jakie dostaną się do układu przy jego
    normalnej obsłudze czy uzytkowaniu.
    Ponieważ system, jeśli szczelny, nie ma skąd pobrać tej wilgoci to
    zabezpieczenie go taką puszką z pochłaniaczem wilgoci starcza na
    całe życie samochodu i jeśli układ nie został rozszczelniony podczas
    jakiejś awarii czy nieumiejętnej obsługi TO NIE JEST KONIECZNE
    WYSYSANIE CZYNNIKA I PONOWNE JEGO ŁADOWANIE w celu
    jego osuszania. Jeśli ktoś Ci zaleca taką usługę w Twoim aucie a Ty
    nie masz dużej nieszczelności systemu to ten ktoś Cię zwyczajnie
    nabija w butelkę, żeby nie powiedzieć wprost: okrada...