  • 1. Data: 2010-10-05 19:55:10
    Temat: Wykorzystnie standardowych złącz do niestandardowych celów...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    Od jakiegoś czasu męczy mnie jedna rzecz - co zrobić, gdy potrzebuję
    nietypowy zestaw sygnałów przesłać typowym kablem? Chodzi mi o to, żeby
    zapewnić minimum "idiotoodporności". Jeśli użyje kabla np. Ethernet, to
    połączenie mojego urządzenia z gniazdem ETH np. kompa nie powinno
    spowodować żadnej awarii itp... W necie widziałem, że ludzie takim
    kablem puszczali sygnał RS232 czy coś... ale nigdzie nie spotkałem się z
    "badaniami" na temat tego na ile jest to elektrycznie kompatybilne z
    Ethernetem... a może jakieś inne powszechnie spotykane złącza polecacie
    do takich zastosowań?? Generalnie chodzi o przesyłanie zasilania (różne
    wartości), jakiś sygnałów, RS232,485,I2C itp, ale może też zwykłej
    logiki, sygnałów analowych itp. Jeśli ktoś woli odpowiadać na bardziej
    szczegółowe pytania - to teraz chcę przesłać 12VDC i RS485 między dwoma
    urządzeniami, odległość <1m, kabel "prosty" (1:1). Zacząłem od kabla od
    słuchawki telefonicznej (przerobionego, bo te standardowe nie są 1:1),
    ale miał za dużą rezystancję (ok. 10ohm). Ale będę też wdzięczny za
    odpowiedzi możliwie ogólne, które pozwolą rozwiązać ten problem w
    przyszłości :)

    Konop

  • 2. Data: 2010-10-05 20:25:14
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Konop wrote:
> [...]
    > kablem puszczali sygnał RS232 czy coś... ale nigdzie nie spotkałem się z
    > "badaniami" na temat tego na ile jest to elektrycznie kompatybilne z

    Zasilanie "całymi" skrętkami czyli niebieski i biało-niebieski na "+" i
    brązowy i biało-brązowy na "-" tak jak w PoE, RS-485 np. skrętka
    pomarańczowa. Całkiem idiotoodporne nie będzie, bo na upartego ktoś może
    to podłączyć do zasilacza PoE.

    Mirek.

  • 3. Data: 2010-10-05 21:46:09
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    W tzw "naturze" to mało kto się zastanawia nad takim problemem. Generalnie
    raczej mało prawdopodobne jest, że ktoś podłączy np. jakieś urządzenie z DB9
    do RS w komputerze...
    A DB9 jest stosowane masowo i do wszystkiego przykładowo.

    Raczej podszedłbym do tego od drugiej strony - jeśli z jakiegoś powodu
    bardzo Ci zależy na takim "zabezpieczeniu" zastosuj nietypowe złącza.
    Na przykład coś z tego
    http://www.tme.eu/html/PL/zlacza-d-sub-specjalne/ram
    ka_961_PL_pelny.html

  • 4. Data: 2010-10-06 11:10:51
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 5 Paź, 21:55, Konop <k...@g...pl> wrote:
> [...]
    > ale miał za dużą rezystancję (ok. 10ohm). Ale będę też wdzięczny za
    > odpowiedzi możliwie ogólne, które pozwolą rozwiązać ten problem w

    Filozoficzna odpowiedz brzmi "nie da sie".
    Bo zawsze jest mozliwosc ze ktos z jednej strony zrobi cos co
    zaszkodzi sprzetowi ethernetowemu wpietemu przypadkiem z drugiej
    strony.

    Ale ja obszedlem ten problem od strony takiej ze w domu zainstalowalem
    sobie duzo za duzo skretek :).
    I stosuje przejsciowki oraz wyciagam druty z rj-ki.

    Czyli dwa warianty:
    1. Montuje sobie przejsciowke np. ethernet -chinch i popedzam sobie
    telewizje po skretce (composite)
    Z drugiej strony tak samo. A w srodku mam panel krosowniczy z tymi
    nozowymi zlaczami i na nim dbam o polaczenia.
    2. Z wtyczki rj45 wycinam tyle zyl ile mi potrzeba i dorabiam wtyczke
    z drugiej strony tak samo. To daje pewnosc ze goopi user nie wcisnie
    12V w switcha.

    Ale nie analizowalem jaki wplyw na ethernet maja puszczane sygnaly
    (puszczam composite, vga, 1wire) bo narazie mam na tyle zapasowych
    calych kabli ze nie musze mieszac ethernetu z innymi.

  • 5. Data: 2010-10-06 11:40:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > W necie widziałem, że ludzie takim kablem puszczali sygnał RS232
    > czy coś... ale nigdzie nie spotkałem się z "badaniami" na temat
    > tego na ile jest to elektrycznie kompatybilne z Ethernetem...

    Ethernet podstawowy napiec wielkich nie daje, a jesli chodzi
    wejsciowo to sa tam transformatorki, ktore
    z jednej strony izoluja, z drugiej conieco zwieraja, z trzeciej -
    male sa, delikatne, chyba latwo spalic uzwojenie.

    Natomiast coraz popularniejsze Power over Ethernet PoE zmienia
    sytuacje.
    Wypadaloby przeczytac specyfikacje zeby nie dostac 48V :-)

    Oprocz tego sprawa kabla - bedzie RJ45, ktos polaczy zwyklym
    kabelkiem od ethernetu, a skretki sprzegna rozne sygnaly
    niekoniecznie w pozadany sposob.

    > a może jakieś inne powszechnie spotykane złącza polecacie do
    > takich zastosowań??

    "szufladowe" DB9, 15, 25, 37, 50 ..

    > Generalnie chodzi o przesyłanie zasilania (różne wartości)

    A moze takie "dyskowe" ? Jesli +5 i +12, to mozna bezpiecznie.

> [...]
    > od kabla od słuchawki telefonicznej (przerobionego, bo te
    > standardowe nie są 1:1), ale miał za dużą rezystancję (ok. 10ohm)

    A to ci chyba ktos sprzedal jakas chinska oszczednosc - 10 ohm to
    miedzi musialo byc 0.000nic.

    Normalny kabelek zacisniety na wtyczkach powinien wyrobic,
    natomiast glowy nie dam co do pewnosci zasilania - czy szarpniecie
    kablem nie odlaczy na moment ? No i RJ moga kiepsko dzialac przy
    duzych pradach.

    No i masz ryzyko ze ktos podlaczy do sciany, a tam 48V z centrali,
    120V przy dzwonieniu, 96V dla ISDN ..

    J.

  • 6. Data: 2010-10-06 17:49:35
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    ptoki wrote:

    > 1. Montuje sobie przejsciowke np. ethernet -chinch i popedzam sobie
    > telewizje po skretce (composite)
    W CCTV to już norma. Jest cała masa gotowych urządzeń do przesyłania
    4-ech kamer kablem z rj-45.

    > Z drugiej strony tak samo. A w srodku mam panel krosowniczy z tymi
    > nozowymi zlaczami i na nim dbam o polaczenia.

    Te telefonicznie (Krone ?) niespecjalnie się nadają do nietelefonicznych
    napięć. Tak samo te pchełki (Scotch ?).

    > 2. Z wtyczki rj45 wycinam tyle zyl ile mi potrzeba i dorabiam wtyczke
    > z drugiej strony tak samo. To daje pewnosc ze goopi user nie wcisnie
    > 12V w switcha.

    Nic się nie stanie - między parami może być napięcie tak jak w PoE.
    Chyba, że dasz jedną parą to będzie zwarcie przez transformatorek.

    > Ale nie analizowalem jaki wplyw na ethernet maja puszczane sygnaly
    > (puszczam composite, vga, 1wire)
    Na 100M raczej żaden, a w 1000 i tak nie ma miejsca.

    Mirek.

  • 7. Data: 2010-10-07 20:23:39
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2010-10-05 22:25, Mirek pisze:

> [...]
    > brązowy i biało-brązowy na "-" tak jak w PoE, RS-485 np. skrętka
    > pomarańczowa. Całkiem idiotoodporne nie będzie, bo na upartego ktoś może

    To wiem. No ale wsumie PoE to jest już jakieś naciągnięcie standardu
    Ethernet ;)... więc mówi się trudno ;)... Chodziło mi bardziej o to, czy
    scalak do RS485 wytrzyma Etherneta i czy transformatorek wytrzyma RSa ;)...

    Konop

  • 8. Data: 2010-10-07 20:24:41
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Raczej podszedłbym do tego od drugiej strony - jeśli z jakiegoś powodu
    > bardzo Ci zależy na takim "zabezpieczeniu" zastosuj nietypowe złącza.

    Tak, to jest najlepsze, ale mi właśnie chodzi o standardowy kabel ;)...
    Żeby uniknąć zabawy w lutowanie, składanie i w ogóle... Kupujemy gotowca
    i działamy :)...

    Konop

  • 9. Data: 2010-10-07 20:28:52
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > "szufladowe" DB9, 15, 25, 37, 50 ..
    > A moze takie "dyskowe" ? Jesli +5 i +12, to mozna bezpiecznie.

    Mi chodzi o dostępność kabla.. Jeśli mam składać kabel samemu, to mi
    wszystko jedno co to jest ;)... A kabla do połączenia dwóch dysków
    (zasilania) raczej nigdzie nie dostanę ;)...

> [...]
    > odlaczy na moment ? No i RJ moga kiepsko dzialac przy duzych pradach.
    > No i masz ryzyko ze ktos podlaczy do sciany, a tam 48V z centrali, 120V

    STOP! Ten kabelek był do słuchawki, spiralny, RJ-9, nie telefoniczny
    RJ12. Nikt tego do ściany podłączać nie będzie, co najwyżej do
    telefonu... choć nie wiem, czy to polepszy sytuację.

    Konop

  • 10. Data: 2010-10-09 23:46:24
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Tak, to jest najlepsze, ale mi właśnie chodzi o standardowy kabel ;)...
    > Żeby uniknąć zabawy w lutowanie, składanie i w ogóle... Kupujemy gotowca i
    > działamy :)...

    No tak, ale kolega rozumie, że to akurat dokładnie sprzeczne założenia :)