  • 81. Data: 2016-11-21 22:13:47
    Temat: Re: Wspomnienia - Jacek Karpiński
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...

    >Sam jednak niewygodnie zrobiony. Trzeba zobaczyć tego Akata, by docenić,
    >jak jest pięknie (w technicznym sensie) zaprojektowany. Komputery
    >analogowe, po kilku latach uśpienia odżyły jako... syntezatory muzyczne.
    >Moog i paru innych kolesi. To praktycznie to samo, co te intergratory.
    >No i AKAT-1 przypomina taki instrument muzyczny.

    Żartowniś, albo nostalgią opętany.

  • 82. Data: 2016-11-21 22:15:19
    Od: "Bo(o)t Manager" <b...@U...wp.pl>

    Dnia Mon, 21 Nov 2016 20:43:07 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    [ciach]
> [...]

    Ale co z tego PRL'owi jak nie mógł tego przetworzyć.
    W końcu to był kraj w którym nowe obrabiarki z "zagramanicy" rdzewiały
    pod plandekami, bo hal nie wybudowano wcześniej, a jak już wybudowano...
    Myślicie że w innych branżach było inaczej?

    > Dlatego też śmieszą mnie goście, co to wszystko widzą w czerni albo w
    > bieli.
    >
    > Jarek

    No i co, nawet jakby wykradł plany "gwiazdy śmierci", to:
    2) Nie było by z czego tego zbudować.
    1) Ruskie by próbowali nie my.

    W tej materii, świat jest dla mnie czarno-biały.
    PRL nie nadawał się do walki na polu wysokich technologii i nie zmieniał
    wtedy tego fakt że byliśmy "ósmą potęgą gospodarczą" podobno zaraz za
    Japonią.

    Bo(o)t manager

  • 83. Data: 2016-11-21 22:25:57
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 21.11.2016 o 21:58, Vernon L. Pinkley pisze:

    > 2300 tranzystorów czyli podobnie co ten k202

    > 100USD może aż tak dużym majątkiem nie było.
    >
    > to na 1975 r. zakładano wydatek rzędu 100 USD

    Zapomniałeś o pierwszej części zdania:
    "O ile w 1972 wyprodukowanie K-202 wymagało zakupu elementów i
    podzespołów elektronicznych za ok. 1900 USD, to na 1975 r. zakładano
    wydatek rzędu 100 USD"
    To były prognozy, możliwe tylko gdy by nastąpił rozwój technologiczny.
    Komputery K-202 dzięki eksportowi mogłyby zarabiać na siebie i dawać
    jeszcze państwu dewizy, ale praktyka była raczej smętna:
    "Liczba wyprodukowanych urządzeń nie przekroczyła 30 sztuk, które
    sprzedano w Wielkiej Brytanii (wszystkie nabyte przez MB Metals zostały
    zwrócone w celu napraw serwisowych)"
    W tym czasie PDP produkowane były w liczbie kilkadziesiąt tysięcy sztuk
    rocznie.

    > http://www.biuletyn.pti.org.pl/biuletyn-pti/historia
    -informatyki/437-historia-komputera-k-202

    http://mera400.pl/Realizacja_pami%C4%99ci_operacyjne
    j_K-202_i_Mery-400
    "Gotowe ramki z rdzeniami były sprowadzane z firmy Data Product
    (Irlandia) i montowane na płytkach drukowanych."
    Jak widać nie tylko tranzystory się kupowało.

    > Dzisiaj też podzespoły się kupuje.

    Ale istniejemy w systemie wymiany gospodarczej, nie obowiązuje nas
    COCOM. W tamtych czasach uzależnienie od zakupów dewizowych to było
    proszenie się kłopoty. Jak robiłem w latach osiemdziesiątych dyplom na
    technologii elektronowej to instytut nie mógł zakupić butli selenowodoru
    do domieszkowania GaAs. Już nie pamiętam czy ministerstwo zabrało dewizy
    czy objęły nas restrykcje. Zamiast domieszkować Se w trakcie epitaksji,
    trzeba było domieszkować przez implantację jonową co rodziło mnóstwo
    problemów i energia znacznej części instytutu szła w rozwiązywanie tego
    problemu.

    > Możemy sobie pogdybać co by było w. l 70-80 czy to to rozpędzone
    > miało szanse konkurować na serio z zachodkiem.

    W połowie lat 80 zaczęło się rozsypywać CEMI. W ELWRO w gazetkach
    zakładowych żalili się że najlepiej zarabiają na wykorzystywaniu wolnych
    mocy produkcyjnych wtryskarek na produkcję pojemników do jajek (takich
    na zakupy). NA przełomie lat 80/90 do placówki naukowej w której
    pracowałem, zakupiono PC rodem z ELWRO. Po pół roku poszedł do magazynu
    bo nie dało się na nim pracować.
    Nic u nas nie miało szans konkurować z zachodem.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 84. Data: 2016-11-21 22:41:19
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-21 o 19:00, J.F. pisze:

    > I co - nie chcialo im sie tranzystorowych robic ? Troche nie dowierzam.
    > No chyba, ze tranzystory sie gorzej sprawowaly, a w miedzyczasie cyfrowe
    > sie na tyle rozwinely, ze analogowe stracily racje bytu.
    Pewnie że gorsze były, nie dość że germanowe z dużymi prądami upływu to
    jeszcze wrażliwe na temp, dlategopodziw dla Karpińskiego że zrobili
    komputer który nie wymagał klimy, inne w tym czasie musiały ją mieć, jak
    pracowałem przy komputerach w latach '80 to pamiętam że był taki
    przewijak (napęd taśm) tranzystorowy który stał trochę za blisko drzwi
    wejściowych, otarcie ich na dłużej niż kilka sekund powodowało że
    wyrzucał błędy.

    > Co jednak rodzi dalsze pytanie - czy Karpinskiemu sie udalo opanowac
    > technike tranzystorowa lepiej niz na zachodzie, czy to taki
    Chyba tak, pomyśl jakie te tranzystory miały parametry w '64 ROKU :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 85. Data: 2016-11-21 22:54:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bo(o)t Manager pisze:

    > PRL nie nadawał się do walki na polu wysokich technologii i nie
    > zmieniał wtedy tego fakt że byliśmy "ósmą potęgą gospodarczą"
    > podobno zaraz za Japonią.

    Ósmą?! Ja pamiętam, ze dziesiątą. I to dopiero w planach, gdyby
    udało się z tej pozycji wygryźć Włochów. Dla mnie ówczesny podział
    polityczny też był czarnobiały. Nie wiem, może byłem uprzedzony,
    o co nie tak trudno, gdy się żyło w tamtych czasach. Ale w ocenie
    ludzi i ich dokonań już takich kontrastowych kolorów nie używam.

    Jarek

    --
    Jedziecie do stolicy kraju kapitalistycznego. Który to kraj ma
    być może nawet tam i swoje plusy. Rozchodzi się jednak o to,

  • 86. Data: 2016-11-21 23:05:54
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-21 o 22:00, Mario pisze:

    > Z pdp miała to wspólnego, że też była minikomputerem. Pisałem o związku
    Ok zgoda, była nawet bardziej kompaktowa bo mieściła się w jednej szafie
    wielkości lodówki.

    > Mery z K-202. Być może nie ma tego związku, ale często przy okazji K-202
    > ludzie taki związek podnoszą. Nawet w angielskiej wiki jest:
    > "Some time afterwards, the K-202 was reimplemented as Mera 400 (pl),
    > hundreds units of which were built."
    Ale wiki się myli, pracowałem przy merze 7 lat od '85 do 92 roku,
    to był zupełnie inny komputer, po pierwsze synchroniczny, nazywała się
    mera 1200 bo tyle trwał cykl rozkazowy nanosekund, aby wyrobić się z
    opóznieniami była robiona na układach szybkich H i bardzo szybkich S.
    Poza tym nie było modułowa jak k202 czy m400, mozna było tylko wsadzić
    drugą płytę pamięci ferytowej ale adresowała max 32k słowa 16bitów,
    drugi przewijak, drukarkę i 36 monitorów i tyle. Więc i konstrukcyjnie
    była to inna maszyna.

    > Wyobraź sobie że studia ukończyłem w 1984 więc trochę wiem.

    Ok, czyli jesteśmy w podobnym wieku :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 87. Data: 2016-11-21 23:11:24
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-21 o 22:15, Bo(o)t Manager pisze:
> [...]
    > PRL nie nadawał się do walki na polu wysokich technologii i nie zmieniał
    > wtedy tego fakt że byliśmy "ósmą potęgą gospodarczą" podobno zaraz za
    A sądzisz że teraz jest lepiej?
    jak tam się ma nasz laser niebieski, cisza
    grafen podobno mamy rewelacyjną technologię produkcji - cisza
    perowskity - cisza
    itd.
    wszystko gdzieś ginie a inni już to robią, jest lepiej?
    wg mnie nie, i nie widzę światełka w tunelu dla wynalazców.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 88. Data: 2016-11-21 23:14:05
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 20.11.2016 o 22:02, Ghost pisze:

    > Japierdzielę, ten mit dla podtrzymania ducha, że polacy nie gęsi jest
    > coraz bardziej żenujący.

    Jaki mit, wtedy w Polsce naprawdę była produkcja komputerów.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 89. Data: 2016-11-21 23:29:24
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik janusz_k napisał:

    > jak tam się ma nasz laser niebieski, cisza

    Diody laserowe można kupić za grosze, poza tym napędy optyczne
    się kończą.

    > grafen podobno mamy rewelacyjną technologię produkcji - cisza
    > perowskity - cisza

    Azoty mają go produkować.

  • 90. Data: 2016-11-22 00:33:00
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 21.11.2016 o 23:05, janusz_k pisze:

    > Ok zgoda, była nawet bardziej kompaktowa bo mieściła się w jednej szafie
    > wielkości lodówki.

    > Ale wiki się myli, pracowałem przy merze 7 lat od '85 do 92 roku,

    Pewnie masz rację. Andrzej Ziemkiewicz pisze że w Merach na początku
    dawano brytyjskie pamięci ferrytowe, które pozostały po projekcie
    K-202, ale konstrukcja komputera była inna. Może utrwaliło się
    przekonanie, że to kontynuacja bo przy powstawaniu Mery uczestniczyli
    ludzie z zespołu zaangażowanego do K-202?

    > to był zupełnie inny komputer, po pierwsze synchroniczny,

    No to w przeciwieństwie do KAR-65, ale chyba nie do K-202.

> [...]
    > drugą płytę pamięci ferytowej ale adresowała max 32k słowa 16bitów,
    > drugi przewijak, drukarkę i 36 monitorów i tyle. Więc i konstrukcyjnie

    Ja w trakcie studiów na elektronice PWr robiłem kurs na operatora Odry
    1325, ale nie poszedłem później tą drogą.

    --
    pozdrawiam
    MD