  • 91. Data: 2016-11-22 00:42:34
    Temat: Re: Wspomnienia - Jacek Karpiński
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 21.11.2016 o 23:11, janusz_k pisze:

    > A sądzisz że teraz jest lepiej?
    > jak tam się ma nasz laser niebieski, cisza
    > grafen podobno mamy rewelacyjną technologię produkcji - cisza
    > perowskity - cisza
    > itd.
    > wszystko gdzieś ginie a inni już to robią, jest lepiej?
    > wg mnie nie, i nie widzę światełka w tunelu dla wynalazców.

    No bo bez urazy, ale w całej naszej historii to my byliśmy raczej ludem
    którym przybysze sprzedawali szklane paciorki i grzmiące kije. Mieliśmy
    trochę uczonych jak Kopernik, Skłodowska, czy Czochralski ( i jeszcze
    parę wybitnych nazwisk), więc jakiś wkład w naukę mieliśmy. Ale
    technologie powstawały z reguły gdzie indziej. A teraz może nawet i
    moglibyśmy coś opracować, ale wydaje mi się, że środowisko naukowe jest
    kompletnie zdemoralizowane i pozbawione wyobraźni. Jak trafią jakiś
    ciekawy temat to widzą możliwość zarabiania na nim tylko przez
    przeciąganie ile się da grantu i pozyskiwanie kolejnego z tej
    obiecującej dziedziny. Zakończenie grantu nawet w formie opracowania
    produkcji jawi im się jako utrata dochodów.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 92. Data: 2016-11-22 00:45:31
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 21.11.2016 o 23:14, Czarek Grądys pisze:

    > Jaki mit, wtedy w Polsce naprawdę była produkcja komputerów.

    No była, ale często jest to przedstawiane jakbyśmy mieli wtedy złoty
    róg, ale przez głupotę lub czyjeś knowania straciliśmy go.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 93. Data: 2016-11-22 00:48:47
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 21.11.2016 o 22:41, janusz_k pisze:

    > Pewnie że gorsze były, nie dość że germanowe z dużymi prądami upływu to
    > jeszcze wrażliwe na temp, dlategopodziw dla Karpińskiego że zrobili
    > komputer który nie wymagał klimy, inne w tym czasie musiały ją mieć, jak
    > pracowałem przy komputerach w latach '80 to pamiętam że był taki
    > przewijak (napęd taśm) tranzystorowy który stał trochę za blisko drzwi
    > wejściowych, otarcie ich na dłużej niż kilka sekund powodowało że
    > wyrzucał błędy.

    A ja pamiętam, że jak przychodziliśmy w wolny dzień rano do Odry 1325 to
    przewijak szwankował z zimna i przez długi czas nie szło wczytać loadera :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 94. Data: 2016-11-22 03:12:57
    Temat: Re: Wspomnienia - Jacek Karpi?ski
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    janusz_k <J...@o...pl> wrote:

> [...]
    > wielko?ci lod?wki.

    > Ale wiki si? myli, pracowa?em przy merze 7 lat od '85 do 92 roku,
    > to by? zupe?nie inny komputer, po pierwsze synchroniczny, nazywa?a si?
    > mera 1200 bo tyle trwa? cykl rozkazowy nanosekund, aby wyrobi? si? z
    > op?znieniami by?a robiona na uk?adach szybkich H i bardzo szybkich S.
    > Poza tym nie by?o modu?owa jak k202 czy m400, mozna by?o tylko wsadzi?
    > drug? p?yt? pami?ci ferytowej ale adresowa?a max 32k s?owa 16bit?w,
    > drugi przewijak, drukark? i 36 monitor?w i tyle. Wi?c i konstrukcyjnie

    Jak czytalem wspominienia jednego z konstruktorow Mery 400
    (a wczesniej czlonka zespolu Karpinskiego). Twierdzil ze
    lista instrukcji Mery 400 to male rozszerzenie listy instrukcji
    K-202 -- dodali kilka instrukcji ktorych brakowalo w K-202.
    Po za tym pisal ze K-202 mial kilka bledow konstrukcyjnych
    (np. kanaly znakowe prowadzily transmisje sterowane instrukcjami
    procesora, be uzycia przerwan czy DMA). Pisal ze w Merze
    to bylo troche lepiej rozwiazane.

    Co do "rozny komputer": dla programisty Odra-1304 to byl
    klon ICL-1900. Sprzetowo byla to niezalezna konstrukcja
    tyle ze zrobiona taj by byla zgodna programowo i majac
    dokumentacje struktury logicznej ICL. Z Mera i K-202
    moglo byc podobnie, tym bardziej ze istona cecha Mery
    bylo ograniczenie zaleznosci od importowanych podzespolow.

    A to co piszesz wyzej nic nie przeczy zwiazkom z K-202:
    K-202 uzywal pamiec 1000 ns ktora nie byla produkowana
    w kraju, wiec Mera miala dluzszy cykl. I K-202 i Mera
    byly 16-bitowe co ograniczlo dostepna pamiec. W K-202
    Karpinski sie chwalil megabajtami jakie teoretycznie
    mozna bylo podlaczyc, ale to bylo przy pomocy bardzo
    prymitywnej segmentacji tak ze pojedynczy program
    byl ograniczony w zasadzie do 64k. Jesli w Merze z
    tego zrezygnowano to nic dziwnego, bo nawet lepsze
    systemy segmentacji w praktyce byly porzucane jak
    zaczeto uzywac wiekszych pamieci.

    Jeszcze jedno: K-202 to mial byc system, ale w Polsce
    byla jedynie robiona jednostka centalna, reszta to
    albo "byla w umysle" albo byly bloki importowane.
    Wiec porownywanie reszty ma maly sens, skoro
    Mera miala unikac importu.

    --
    Waldek Hebisch

  • 95. Data: 2016-11-22 08:58:31
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Czarek Grądys" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Jaki mit, wtedy w Polsce naprawdę była produkcja komputerów.

    Kolega stracił wątek.

  • 96. Data: 2016-11-22 09:02:40
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup

    >Chyba tak, pomyśl jakie te tranzystory miały parametry w '64 ROKU :)

    Takie, że "komputer" był tak dodupny, ze się do niczego nie nadawał, wiec
    zakończono, na pierwszym prototypie. Ale przynajmniej trafiał w dziecięcą
    estetykę. Gdyby powstał 10-15 lat wcześniej to mógłby się dodatkowo załapać
    jako rekwizyt do jakiegoś filmu s-f.

  • 97. Data: 2016-11-22 09:18:16
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup

> [...]
    >byla jedynie robiona jednostka centalna, reszta to
    >albo "byla w umysle" albo byly bloki importowane.
    >Wiec porownywanie reszty ma maly sens, skoro

    I właśnie dlatego Karpiński nie jest polskim Woźniakiem. Ani nie miałby
    szans na zachodzie. Sztuka polega na tym, by przy danych ograniczenia
    (importowych, surowcowych, finansowych etc.) dopiąć celu. Karpiński z racji
    "lewych" kontaktów mógł na krótką metę gwałcić owe ograniczenia.

    Pierwsza kasa, na którą Jobs oszukał Woźniaka była zarobiona dzięki temu, że
    Woźniak potrafił drastycznie ograniczyć liczbę potrzebnych scalaków w
    Breakoucie. Nigdy nie jest tak, że wszystkiego mamy aż za dużo.

    Umieć zrobić komputer, który nadaje się do produkcji w określonych
    warunkach, to realne umiejętności techniczno-biznesowe. Zrobić jednorazową
    technologiczną rzeźbę dzięki poparciu mecenasów, to tylko zabawa... dla
    bogatych.

  • 98. Data: 2016-11-22 09:23:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@g...com>

    Vernon L. Pinkley wrote:

    > Diody laserowe można kupić za grosze

    Można, ale nie polskie.

    > Azoty mają go produkować.

    Elementy z GaN też Polska "miała produkować" i co z tego.
    Skończyliśmy jako dostawca niewielkich ilości podłoży dla
    innych. A technologia się upowszechnia i to nie tylko w
    zakresie źródeł światła, od pewnego czau można kupić
    tranzystory mocy z GaN (oraz z SiC). Jak Azoty będą
    grafen produkować *i na tym zarabiać*, chętnie wrócę do
    dyskusji. Spodziewam się jednak kolejnej części sagi
    "jak to z tym niebieskim laserem było i dlaczego nie było".

    Bo tu jest właśnie główna trudność: osiągnięcia na poziomie
    laboratoryjnym Polacy miewają naprawdę ciekawe. Tylko nikt
    potem nie potrafi tego przenieść na skalę przemysłową i zrobić
    na tym pieniądze. Ale to nie jest nauka, tylko zarządzanie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 99. Data: 2016-11-22 09:35:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 21-11-2016 o 22:25, Mario pisze:
    > Nic u nas nie miało szans konkurować z zachodem.

    W 1988 zastosowaliśmy w naszym programatorze EPROMów UCY7407. Bardzo
    szybko się przekonaliśmy, że taniej jest stosować wtedy 3 razy droższy
    SN7407.
    P.G.

  • 100. Data: 2016-11-22 10:02:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 22 Nov 2016 09:18:16 +0100, "Ghost" <n...@d...pl> wrote:
    > I właśnie dlatego Karpiński nie jest polskim Woźniakiem.

    Ale skąd w ogóle takie porównanie? Celem Wozniaka (fakt, że
    niekoniecznie tak ostro widocznym jak Jobsa) było robienie kasy z
    wytwarzania komputerów. Celem Karpińskiego było wytwarzanie
    komputerów.Różnica ogromna i nieporównywalna pod kątem oceny
    motywacji.

    --
    Marek